Marakesh

Marokko, Marrakesh

Toen we gisteravond naar bed wilden gaan stonden we even raar te kijken. Onze handdoeken lagen mooi gedrapeerd op ons bed, maar toen we het laken opsloegen lag daaronder de deken en daar weer onder het onderlaken. Misschien is dit hier een oud Marokkaanse gewoonte maar wij slapen liever onder het laken want een deken kriebelt zo. We moesten dus eerst ons bed opmaken op de oud Hollandse manier.
Vanochtend bijna mijn nek gebroken op de laatste traptreden. Ik heb nu een beetje last van mijn knie maar we hebben toch de souks van Marrakesh verkend. Iedereen wil je hier alles laten zien en weten de mooiste plekjes waar je als toerist je geld kwijt kan. We hebben eerst koffie gedronken op een terrasje boven het plein en dat was ook weer dure koffie. Toen hebben we wat door de oude stad gedwaald. Buiten de souks zie je vooral muur met stalen deuren of kleine werkplaatsen. We zijn langs de leerlooierijen naar de muur gelopen om naar de rivier te kijken die net buiten de binnenstad hoort te stromen. Vandaag stond hij echter droog, er lag alleen veel rotzooi. Met behulp van de kaart op mijn telefoon hebben we de weg naar het grote plein weer gevonden. Ondertussen was het al behoorlijk heet geworden. Ik heb nog gekeken naar slippers want die ben ik vergeten, maar die vind ik te duur. Ze vragen 20 euro voor een paar plastic slippers die ik in Nederland voor drie euro kan kopen. Natuurlijk kan ik afdingen maar als ze al beginnen met 200 dirham ga ik daar niet op in. Jan heeft vanochtend een riem gekocht en die kwam van 200 dirham naar 70 dirham maar dat vind ik nog te veel. We zijn nu weer terug in de riad om uit te rusten. De receptioniste zou informeren naar een hotel voor 2 overnachtingen in een dal in de Atlas, maar ik vind het wat duu,r ze had het over 58 euro per nacht terwijl op booking.com hotels worden aangeboden van 35 euro per nacht.
We hebben net zelf maar een hotel geboekt voor 64 euro voor twee nachten in het dal van de Ourika in Settie Fatma. We gaan er donderdag heen met de grand Taxi.
Vanavond gaan we op het grote plein eten bij een van de vele stalletjes. De lokale specialiteit sla ik maar over want ik ben niet zo gek op schapenkop, maar een spiesje met lamsvlees of wat merguez met geroosterde aubergine gaat er denk ik wel in.
We zijn eerst langs de koninklijke residentie gelopen naar een mooie poort in de muur vlak bij de mausolea waar ik al een keer met Anneke geweest ben. We kwamen terecht in de kasbah waar we niet echt welkom waren. Volgens een lokale jongere liep bijna elke steeg er dood en hij zou ons wel even de weg wijzen. We hebben daar een aantal rondjes gelopen voor hij ons er uit liet en wilde natuurlijk wel geld voor zijn edelmoedige daad, maar daar zijn we niet ingetrapt. Aan deze kant van Marrakesh vind je veel grote paleizen met enorme tuinen waar we omheen moesten om in de binnenstad te komen. Het was dus een hele wandeling. We vonden nog wel een leuk dakterras waar we een biertje konden drinken, maar dat is hier niet goedkoop. Het eten in een stalletje op het plein trouwens ook niet, maar dat moet je gedaan hebben als je in Marrakesh bent geweest. Het was trouwens wel lekker.

Veel plezier in Marokko! De Majorelle tuin in Marakesh overwogen? https://www.jardinmajorelle.com/ en/of https://www.museeyslmarrakech.com/fr/votre-visite/ hartelijke groeten, Lia

Lia 2020-02-04 15:40:00

Beter weer dan hier. Slippers zijn hier ook handig met alle nattigheid.

Yvonne v.d Hooven 2020-02-04 15:49:20

Midden oosten reizigers.worden verwend door een Maroc .deken.zodat ze in de nacht niet afkoelen .als ze er even uitgaan naar de badkamer.dat ze geen koude deken aantreffen.als het bed open ligt.het zijn van die dikke fleece dekens.lakens vinden ze te koud daar.

Elizabeth 2020-02-04 16:24:20

Leuk om te zien en te lezen! Ik heb de cv op 21 graden staan, maar zou nu best even in de zon willen bakken! Wel duur geworden dus ,Marakkech. Ben benieuwd waar jullie verder nog naartoe gaan.