Pakse

Laos, Pakse

We waren al vroeg op want we dachten dat onze gids ons om 8 uur kwam ophalen. We hadden ons echter vergist, hij kwam om negen uur. Daarna moesten we nog even op de boot wachten, dus we kwamen pas om 10 met de boot in Nakasong aan, waar onze auto stond te wachten. We gingen eerst naar Champassak. Dat was 3 uur rijden. Eerst 2 uur naar Pakse, daar de brug over en dan weer een uur aan de andere kant van de Mekong terug naar het zuiden. Er is daar een oude tempel uit de tijd dat de Khmer hier de baas waren tussen de 5de en de 10de eeuw. Het is dus uit dezelfde tijd of ouder dan de Wats in Siem Reap en lijkt er dus meer op dan op de nieuwere Wats die we de laatste weken hebben gezien. Gelukkig was er lichte bewolking waardoor de zon een beetje getemperd werd. Toch was het nog best een klim om alle trappen op te komen ook al omdat ze nog al ongelijk en steil zijn. De tempel ligt aan de voet van een berg, tegen de berg aan gebouwd. Onze gids vertelde honderd uit over alles wat we zagen. Hij had het steeds over geheime standbeelden en geheime bronnen. Pas halverwege kregen we in de gaten dat hij secret zei maar sacred bedoelde, dus niet geheim maar heilig. Anneke heeft nog haar toekomst laten voorspellen door blind een stokje uit een vaas te nemen waarop een nummer stond. Dat nummer verwees naar een tekst die onze gids voor ons vertaald heeft. Het bleek dat ze een krachtige persoon is die nog een gouden toekomst voor zich heeft. Er was ook nog een plek waar vroeger mensenoffers werden gebracht. Er was een grote steen waarop geofferd werd en een afdruk van een krokodil waarin het bloed werd opgevangen. Daarna werd het via een spleet in de rots aan de aarde geofferd. Of het allemaal waar is hebben we niet kunnen controleren maar het trekt natuurlijk wel toeristen. Het was allemaal best interessant en we hadden een prachtig uitzicht, maar we waren ook blij dat we naar ons hotel gingen om lekker te douchen. Helaas werkte de douche in onze kamer niet en moesten we verkassen, maar daarna was het helemaal oké.
We zijn nog een stukje door de stad gaan wandelen om een drankje te drinken en een hapje te eten, maar we konden niets geschiktst vinden. Uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten op het dak van ons hotel. Kipfilet gevuld met krab in een wortel-gembersaus. Het was echt Laos haute cuisine. Het was wel het duurste gerecht (ongeveer 6 euro) op de kaart.
3 januari
Dit was een saaie reisdag. 's ochtends hebben we nog even door Pakse gewandeld naar de Mekong. Pakse is niet echt interessant. We hebben gekeken of we nog wat eten voor onderweg konden vinden maar meer dan een zakje pinda's en een zakje cashew noten hebben we niet gevonden. Om 12 uur kwam onze gids ons halen en we waren ruimschoots op tijd op de luchthaven. Het inchecken ging wat moeilijker. Eerst moest ik mijn zaklantaarn uit de koffer halen want daar zaten batterijen in en net toen Hans door de paspoort controle wilde gaan werd hij opgehaald want ze hadden toch nog wat gezien op de x-rays van onze koffer. We hadden ook nog 2 oude telefoons bij ons, (die hadden we meegenomen om eventueel lokaal met lokale simkaarten te kunnen bellen, maar dat hebben we uiteindelijk helemaal niet gedaan) en die moesten er uit en toen was er nog iets dat niet mee mocht maar hij wist niet wat. Op de x-ray kon hij zien dat het in zijn toilettas zat en het bleek zijn scheerapparaat te zijn. Ook die moest uit de koffer en in de handbagage. Vreemd genoeg hoefde hij zijn zware schoenen niet uit te trekken bij de controle van de handbagage, dat is nog nooit gebeurd. We vlogen in een uurtje naar Vientiane. We moesten zelf onze bagage weer ophalen en opnieuw inchecken voor de vlucht naar Bangkok. Normaal wordt alles gewoon doorgestuurd en ga je via een transitgate maar zo ver zijn ze nog niet in Laos. Nu hadden we tijd genoeg, dus zo erg was het niet.
Van onze laatste kips heeft Hans nog 4 blikjes donker bier gekocht want dat hebben ze niet in Thailand. De vlucht duurde veel langer dan gepland. We vertrokken te laat en toen we in Bangkok kwamen moesten we nog een kwartier rondvliegen omdat het te druk was. Ook stond onze gids niet te wachten op de luchthaven van Bangkok.
Maar net toen Hans wou gaan bellen kwam hij er aan. Al met al waren we pas om 5 voor 10 in het hotel. Anneke zag dat het restaurant tot 11 uur open zou zijn maar dat om tien uur de keuken dicht ging. Dus toen Hans stond te wachten om in te checken is Anneke even gaan vragen of ze nog even konden wachten met het sluiten van de keuken tot we onze koffers naar de kamer hadden gebracht. Zo hadden we toch nog wat loempiaatjes en Anneke een glaasje wijn . We zijn benieuwd hoe het weer hier morgen is. Toen we vanavond aankwamen regende het en er is een tropische typhoon op weg naar Zuid Thailand. Misschien krijgen we daar een staartje van mee.

Video op Youtube
27 Naar Pakse 14’57”:https://youtu.be/AxOurvNbC7I

Weer een mooi verslag !Frans is onderweg naar huis . Nog de beste wensen !!!!

Yann 2019-01-03 19:18:58

En, viel het mee, die tycoon? Hoe is het in Zuid-Thailand? Mooie foto's en verhaal vanuit Laos. Dus die drugs in je wandelschoenen, daar ben je goed mee weggekomen, Hans! Ben benieuwd naar jullie verdere avonturen. Groetjes, liefs, Marjolijn

Marjolijn 2019-01-03 19:31:24

Ha, ha, nog niets gelezen, maar wel gezien, dat jullie één maand hebben overgeslagen!

Lia 2019-01-03 20:47:30

Wat een grappige clown, die boeddha van Champassak.

Lia 2019-01-03 20:53:47

Dat aangeklede beeld is geen Boeddha maar een bewaker. Als je niet behoort tot degene die de tempel mogen betreden dan slaat hij je tot moes met die grote knuppel. die hij in zijn hand heeft. Hij staat ook in de reliëfs naast de ingang van de tempel. Wij waren kennelijk bevoegd. Bedankt voor de tip, de datum is verbeterd.

annekeenhans.op.reis 2019-01-04 04:05:23

Wat prachtig die hele oude vervallen Wat . Een hele fijne reis van alles te zien . Genieten jullie van de natuurlijke geuren die daar ongetwijfeld hangen? het regenwoud ruikt zo heerlijk ik vraag me af of dat daar bij jullie ook zo is