Terug naar Marakesh

Marokko, Essaouira

Vandaag gaan we terug naar Marrakesh. Onze hotelboy heeft een taxi geregeld en om half elf komen ze ons ophalen. Waarschijnlijk iemand met een handkar voor de bagage, maar we hebben gezegd dat we dat niet willen. We dragen onze bagage zelf wel want we willen niet overkomen als oude mannen.
Onze gids naar de taxi had natúúrlijk zijn handkar bij zich, maar we hebben er geen gebruik van gemaakt.
We zitten nu in de auto op weg naar Marrakesh, het is al goed heet. Hier geen verkoelende wind meer, maar alleen een brandende zon. Ook het landschap verandert. Bij de kust stonden er nog veel bomen en was alles groen. Nu wordt het steeds kaler en overheerst het oker van de kale grond. We zien veel schapen en zijn net een geitenboom gepasseerd. Dit zijn multifunctionele bomen. De geiten hebben voer en de toeristen moeten betalen om een foto te maken.
Ik heb net wat Arabisch geleerd van de chauffeur..
La sjoekra = nee dank u
en
Bis lemma= tot ziens.
Vooral het eerste is heel handig in Marrakesh
De riad waar we nu zitten is best mooi en we zitten op de begane grond dus dat valt mee. Ze verkopen hier ook bier,wijn en whisky, maar dat is wel duur. Gelukkig hebben we toen we Marrakesh in kwamen al een paar biertjes gekocht.
Onze riad ligt vlak bij de Sadinische graven en die hebben we bezocht ,dat was wel aardig, maar als je in het Alhambra in Granada geweest bent valt het wel tegen. Ook onze sandwich viel tegen en de prijzen zijn hier ook veel hoger dan in Essouira, maar goed, morgen gaan we weer naar huis.
Ons hotel heeft ook een zwembad op het dak. Het is zeker 3 bij 3 meter maar je mag er in zwemmen. Alleen niet te hard want dan stoot je je kop tegen de overkant maar het is een hotel met zwembad en dat hebben we nog niet gehad.
We zijn nog even naar het grote plein gelopen waar we onze nieuwe woordenschat goed van pas kwam. Een maal la sjoekra en men was weg, terwijl ze verleden week met je mee bleven lopen en bleven zeuren.
We hebben weer gegeten in het restaurant waar we verleden week ook waren. Dat was weer goed, je zit er lekker en ze kenden ons nog van verleden week.
Terug naar het hotel was dankzij de kaart op mijn telefoon ook geen enkel probleem. Wel zijn we iets omgelopen zodat we niet door de steegjes van de kashba hoefden maar langs de grotere weg er omheen.