Marvão

Portugal, Santa Maria de Marvão

We gaan vandaag maar niet de neolithische graven in de buurt bezoeken zoals we eerst van plan waren maar blijven lekker boven en gaan het kasteel bestormen, natuurlijk wel op ons eigen tempo.
Dat ging niet zo maar. Het eerste obstakel kwamen we al na tweehonderd meter tegen. In de benedenzaal van het cultureel centrum was markt en markten kunnen we niet overslaan. Het betekende wel dat we weer terug moesten naar onze uitgangspositie om onze buit bestaande uit aardbeien, kersen, gebak en spek, in veiligheid te brengen.
We deden een nieuwe poging. Ondanks de tegenstand van steile weggetjes en trapjes wisten we het kasteel tot op driehonderd meter te benaderen. Daar versperde een bar ons de weg. Pas na een café solo en een cappuccino konden we verder. De ticket office was onze laatste barrière, maar die was zo genomen want de intree was maar eenvijftig per persoon. Een combi-ticket van drie euro konden we niet bemachtigen want omdat het vandaag internationale museum dag is, was de rest van de bezienswaardigheden in Marvão vandaag gratis te bezoeken. Dat hadden we gisteren moeten weten toen moesten we nog een hele euro pp neertellen om in de kerk te mogen.
Het kasteel is wel de moeit waard. Er zijn wel veel trappen zowel naar beneden de cisterne in als naar boven de muren en de torens op.
Daarna lunchen in de bar. We komen er nu voor de derde keer en dan wordt je behandeld als stamgasten. We kregen hier een eenvoudige doch voedzame maaltijd.
Het eten in Portugal is over het algemeen veel eenvoudiger dan in Spanje. Zeker frietjes zijn in Spanje veel beter, warm en krokant. In Portugal is de friet altijd koud en slap.
Na de lunch hebben we nog het lokale museum bezocht en het cultureel centrum. Dat laatste was vroeger het gemeente huis en de rechtbank met gevangenis. Alle uitleg was in het Portugees dus daar begrepen we niet veel van.
Er staat vandaag wel een koude wind. Op zich is dat wel lekker want er is ook een brandende zon en met een jas aan is het best uit te houden, maar kom je dan op een plek uit de wind in de zon dan heb je het al gauw veel te warm.
Op het balkon uit de zon en in de wind is het zelfs met een deken om nog koud en waait het bakje met de laatste kersen nog van de tafel.
Er vliegen hier irritante zwaluwen voor het balkon ze vliegen vlak voor je neus, heel soms staan ze bijna stil in de wind maar zo gauw ik een foto wil maken zijn ze snel weg.
Om de zo veel tijd komt er ook een grote roofvogel voorbij. dat lijkt ons een gier maar het kan ook een havikarend zijn. Die maakt steeds een rondje rond de berg.
Het weer begint ook te veranderen. Van uit het westen lijkt er wel een soort mist te komen, die het zonlicht filtert.
Morgen gaan we naar Salamanca. Volgens de weerberichten krijgen we daar misschien wel regen.

prachtig die roof vogel, Anneke je zal wel moe zijn .al die trappen op en af.hihihi ik was tenminste bekaf.18.000 voetstappen per dag.