De heksenketel van Cordoba

Spanje, Córdoba

Vandaag wilden we eerst de baden van het kalifaat bezoeken en dan naar de synagoge en wat van de binnenplaatsen met bloemen gaan bekijken. De drukte bij de baden viel erg mee maar erg interessant waren ze ook niet. De straten waar je de binnenplaatsen kon bezoeken zaten helemaal verstopt met mensen die in de rij stonden voor een bezoek aan een van de binnenplaatsen. Dan maar naar de synagoge. Die ligt ook in een van de nauwe straatjes van de binnenstad. Daar was het ook hartstikke druk. Overal lopen gidsen met grote slierten toeristen of scholieren achter zich aan. En dan moet er soms ook nog een rijtuig met paard of een auto door. Daarvoor moet je in een deurportaal gaan staan want anders rijden ze je tenen er af.
Ook voor de synagoge stond een rij waar ze in de Efteling jaloers op zijn, dus we hebben maar afgezien van een bezoek.
Gelukkig vonden we wel een leuke Moorse tearoom waar ze ook heerlijke sapjes hadden.
We zijn maar naar een ander deel van de stad gegaan. Langs de resten van een Romeinse tempel naar het Palacio de Viana. Daar was het lang niet zo druk en dat was best de moeite waard. Het was ook best groot, dus toen we daar doorheen waren waren we best moe en dan hadden we nog maar alleen de patio's gehad. Het Paleis zelf kan je alleen bezoeken met een gids. Tijd dus om even bij te komen.
Om zeven uur zijn we weer op pad gegaan. Eerst naar een van de binnenplaatsen die het dichts bij ons pension in de buurt was. Hoe dichter we bij kwamen hoe meer mensen we zagen die net als wij met hun telefoon in de hand de weg zochten. En inderdaad was het weer heel druk, maar niet zo druk als waar we vanochtend waren. dWe besloten om toch maar aan te sluiten bij een rij. Na tien minuten mochten we naar binnen. Echt spectaculair was het niet dus we besloten dat dit de eerste en de laatste binnenplaats was die we gingen bekijken.
We zijn toen maar naar de rivier gelopen en de brug over gestoken. De zon stond al laag en aan de overkant konden we lekker in de schaduw naar de Romeinse brug wandelen. Daar mogen alleen voetgangers over. We hebben gegeten in een restaurant naast de Mezquita. Dat ziet er heel deftig uit, maar wij hadden er al eens iets gedronken en gezien dat het helemaal niet duur was. We hebben daar heel lekker gegeten. Er zaten ook gekko's op de muren. Die hadden we sinds onze reis naar Indonesië niet meer gezien.