Dag 18 Hamburg 2

Duitsland,

We zijn na het ontbijt, dat we doen aan de andere kant van de brug bij een Turkse bakker, eerst naar de Nicolaiturm geweest. De toren is met de kripte het enige wat nog over is van de Nicolai Kirche en is nu een gedenkteken/museum/uitzichttoren.
In de toren is een lift naar een platform op 75 m hoogte van waar je een mooi uitzicht hebt. In de crypte is een museum over de vuurstorm die Hamburg in de oorlog verwoest heeft maar ook over de steden die door de Duitsers zijn gebombardeerd en over de Polen die gedeporteerd werden om plaats te maken voor Duitsers die meer "Lebensraum" nodig hadden en naar het oosten verplaatst werden. Een soort kolonisatie van Oost Europa, onder de titel "Heim ins Reich", en over hun terugtocht op de vlucht voor de Russen.
Daarna zijn we Nasr de Michael kerk gegaan maar omdat het bijna twaalf uur was konden we er niet in. Er is dan een middag gebed. Anneke had iets gelezen over een hofje dat daar in de buurt moest zijn en dat de vuurstorm had overleeft. Met behulp van mijn kaart programma hadden we het gauw gevonden. Het is een heel smal straatje achter in een hofje. We hebben er lekker Hamburgs gegeten. Ik maatjes zoals de huisvrouw ze maakt (haring in roomsaus met ui, appel, augurken, salade en gebakken aardappelen), Anneke Labskraus, een van oorsprong Noors gerecht voor zeelieden. Het is populair in Hamburg maar is volgens Google ook in Liverpool verkrijgbaar. Het is aardappel puree met vlees er door (In Hamburg cornedbeef) met bieten, rolmops en spiegelei.
Na de lunch is Anneke naar het museum gegaan en ben ik gaan fietsen.
Ik ben ook nog even naar een supermarkt gegaan om Schwartsbier te kopen, maar dat is hier nergens te krijgen. Niet in de kroeg en niet in de winkel. Wat dat betreft valt Hamburg me erg tegen