Dag 10 Rustdag

Duitsland, Leipzig

Vandaag doen we rustig aan. We ruimen ons appartement op, want we hebben ondertussen heel wat lege flessen, folders, toegangskaartjes en plattegronden verzameld. In de kelder staat een wasmachine en droger en die wil Anneke ook uitproberen. We gaan zo eerst even koffie drinken bij de bakker en dan zien we wel veder. Misschien gaan we op de fiets de stad nog in of gaan we de omgeving verkennen met de auto.
We zijn maar met de fiets de stad in gegaan en hebben eerst het Hauptbahnhoff bekeken. Het is een imposant gebouw met een grote West- en OstHalle. Daartussen tig perrons naar alle windstreken. In het station is ook een grote parade, een soort koopgoot van 2 verdiepingen. Een kant heeft alleen maar eetgelegenheden van burgerking via bratwurst tot sushi en pizza .
Anneke zou daarna naar het museum gaan en ik ging fietsen. Ik had weer een kort tochtje van zo'n 25km uitgezet langs twee schlossen en een natuurbad. (ik had voor alle zekerheid maar een handdoek en zwembroek meegenomen. Van die Schlosse heb ik er maar één vaag door de bomen kunnen bewonderen, de andere was totaal onzichtbaar. Het was wel leuk fietsen want hier in Leipzig zijn er overal stukken "wildland". Het ene moment fiets je langs grote spoorwegemplacementen met allemaal oude fabrieken dan ga je door een tunneltje en zit je in een bosgebied langs een riviertje en is het net of je mijlen buiten de stad ben. Daar zijn ook de wijken met enorme huizen met tuinen zo groot als een heel park, maar er waren ook wijken met van die grauwe DDR huizen die eens heel imposant geweest zijn maar nu toch wel een opknap beurt kunnen gebruiken.
Het natuurbad was een groot succes, het was een meer ongeveer zo groot als het Galderse meer, waarin gezwommen werd en gevist. Omdat bijna alle mannen en de oudere vrouwen naakt zwommen ben ik ook maar in mij blote kont gaan zwemmen, want je moet natuurlijk niet opvallen in een vreemd land. Het water was helder en prima van temperatuur. Een heerlijke verfrissing op zo'n warme dag.
Daarna ben ik weer naar de stad gefietst waar ik om vier uur met Anneke had afgesproken. Anneke was niet alleen naar het museum geweest maar ook wezen shoppen en kwam een paar minuten over vier naar het terras met een tas vol kleren.
Na een drankje zijn we eerst een apotheek gaan zoeken, want de nieuwe medicijnen die Anneke van de dokter gekregen heeft voor de artrose in haar nek, bevallen haar helemaal niet. Ze helpen weinig tegen de pijn maar maken haar wel een beetje misselijk en draaierig. Ze is nu dus maar weer aan de naproxen.
We hebben nog lekker tapas gegeten in een Spaans restaurant, want die vind je hier niet veel. Wel veel Italianen, Vietnamezen, Shusi en Döner tenten maar zelfs voor gut burgelich essen moet je nog goed zoeken.
We waren weer vroeg thuis. We gaan ook vroeg naar bed want we moeten hier voor 10 uur uitchecken en gaan dan naar Berlijn.

Heerlijk naakt zwemmen.wat een bevrijding.