München Altstad

Duitsland, München

Gelukkig is het vandaag weer droog. Het is wel nog steeds bewolkt en niet erg warm. We zijn weer op de fiets gegaan maar geen grote tochten, steeds een stukje van de ene naar de andere plek in de altstadt.
Eerst naar de botanische tuin. Dat bleek de oude botanische tuin te zijn. Er stonden nog wel wat planten maar geen echt bijzondere. Er stond wel een fontein van Neptunus, zo'n bombastisch ding uit de fascisten tijd. Er was ook een gebouwtje met boven de deur "Kunst is kein luxus" . Omdat de deur open stond zijn we maar even gaan kijken. Er hing een groot net met rotzooi er in. Er kwam gelijk iemand vertellen dat het eigenlijk gesloten was, maar hij begon ook gelijk uit te leggen det het kunstwerk betrekking had op alle rotzooi die buiten lag, wat wij ook al opgemerkt hadden. Het is een echte hangplek. Hij vertelde ons nog veel meer, het was best heel leuk. Toen we naar ons volgende plekje fietsten was er natuurlijk weer een omleiding. Hier in München zijn ze overal aan het werk, overal zijn umleitungen en de mooiste pleintjes zijn baustellen geworden zodat je niet eens meer een fatsoenlijke foto kan maken.
We hebben de Dom bezocht en wat door de Altstad gelopen. Het Hofbrauhaus konden we natuurlijk niet links laten liggen, het was wel moeilijk een plekje te vinden maar het is heel groot en ergens in een hoekje vonden we een tafeltje. Anneke heeft Münchener weißwürste gegeten en ik Münchener schnitzel. Lokaler kan niet. Het is hier weer enorm groot en daarom is er ook veel lawaai en dan is er ook nog een orkest.
Na het eten zijn we naar de Hofgarten gelopen en kwamen we door de Residenz. Dat zijn de oude regeringsgebouwen. We gingen daar op een terrasje zitten maar ze hadden er GEEN bier, alleen wijn en andere dranken. En dat in München. Na de Hofgarten zijn we naar de Eisbach gelopen want dat is een van de hotspots van München voor surfers. Er is daar een surfwelle. Die is ontstaan doordat men daar een betonnen dam in de beek gemaakt heeft om de stroming af te remmen. Er is daardoor een permanente golf ontstaan, zeer geliefd bij surfers.
Het is vandaag overal wel stervensdruk. Het is hier niet alleen 'Jezus klimop' maar ook nog Vatertag. Dat betekend niet dat vader 's ochtends ontbijt op bed krijgt maar dat hij met zijn maten uit mag om te vissen, jagen, barbequen en te zuipen. Je ziet ze dan ook in grote groepen, vaak in lederhosen. Het is in België en Duitsland dan ook de dag met de meeste verkeersongevallen.
Dit was eigenlijk de laatste dag. Morgen gaan we weer naar huis. Het was best leuk, maar we hebben hebben het wel gezien en we missen onze kleine schat.

Hoi Hans en Anneke, met aandacht jullie reis door ons ook wel bekende delen en steden in Duitsland gevolgd. Prettig om o.a. wat van München te zien. Bier is een kwestie van smaak: voor mij vooral Weizenbier, daarnaast zeer zeker Engelse bieren of een trappist.. ben altijd weer verbaasd hoe onvergelijkbaar de Duitse en Engelse sfeer is, in Stuben, pubs etc. Alvast succes met plannen van een volgende reis. En voorspoedig vervolg bij de cardioloog!