Siem Reap

Cambodja, Siem Reap

Op 6 december zijn we van Phnom Penh naar Siem Reap gebracht. Het was een lange rit van meer dan 5 uur en alleen omdat wij er om vroegen werd er gestopt om koffie te drinken en even naar de WC te gaan. De koffie was trouwens uitstekend, zo maar langs de weg, maar dat kwam ook omdat onze chauffeur het niet zomaar had geselecteerd. Pas een half uur nadat wij hadden aangegeven dat we wel even wilden stoppen zag hij iets dat hij geschikt vond voor ons. De weg was trouwens uitstekend en er was veel te zien onderweg dus we hebben ons niet verveeld maar 5 uur is toch best lang zitten. Het zitvlak van onze broeken was helemaal nat.
Ons hotel is best aardig, er is een zwembad en we hebben een ruime kamer. Het water in het zwembad is schoner dan de Mekong maar daar is alles mee gezegd. Er zijn rond het zwembad ook geen douches dus iedereen plonst er zo maar in. Maar na een autorit van 5 uur is het wel heerlijk. Pas tegen de avond hebben we het hotel verlaten. We zitten op 10 minuten lopen van het uitgaanscentrum dus we zijn maar te voet gegaan. Siem Reap is wel een grote stad maar toch heel anders dan Phnom Penh. Hier geen wolkenkrabbers en grote boulevards maar gewone huizen en straten. Het uitgaanscentrum bestaat uit een paar wegen met voetgangers steegjes er tussen. Het is helemaal gevuld met restaurants en massagesalons. Ook kan je er je voeten laten afknabbelen door kleine guppies met haai aspiraties. Het barst er van de toeristen maar het is er toch heel gezellig en we hebben er lekker gegeten.
's Avonds hebben we nog wat informatie opgezocht over alle tempels die hier zijn. Angkor Wat is maar een van de vele tempels in een uitgestrekt gebied dat het centrum was van het grote Khmer rijk zo tussen 800 en 1200 . In die tijd zijn hier honderden tempels en steden gebouwd die later overwoekerd zijn door het oerwoud en eigenlijk pas tijdens de Franse bezetting rond 1900 weer zijn ontdekt. (door de Fransen dan want de lokale bevolking wist al lang dat er van alles was). Het behoort nu tot het UNESCO Wereld Erfgoed. Dat is goed te merken aan het aantal toeristen en de entreeprijzen. Gelukkig is het een stuk groter dan Volendam dus bij de tempels zelf valt het nog mee met de drukte. (we zijn nog niet bij Angkor Wat geweest.)
Eigenlijk hoor je net als bij de Bromo om 5 uur 's ochtends klaar te staan om de zon te zien opkomen boven Angkor Wat. Dat doen we dus morgen. Vandaag hebben we eerst rustig ontbeten en om half negen een tuktuk gehuurd voor ons hotel. Hij bracht ons eerst naar het ticket office. Een heel groot gebouw vlak buiten Siem Reap. Dat ging nog niet zo makkelijk want vandaag bezoekt de koning Siem Reap. Aan het eind van de straat moesten we eerst een kwartier wachten omdat de hele lokale schooljeugd in optocht naar de intocht van de koning moest, netjes in uniform. Ze maakten handig gebruik van de enorme opstopping die ontstond door een aantal leerlingen met emmertjes te laten rond gaan voor een donatie. Iedereen gaf wat. Wij ook want onderwijs ligt ons na aan het hart.
We hebben een kaart voor 3 dagen gekocht. Eigenlijk willen we maar 2 dagen besteden aan het tempelbezoek maar een 3 dagen kaart is goedkoper dan 2 eendags-kaarten.
We hadden 4 tempels geselecteerd die we wilden zien. Onze tuktuk chauffeur schrok er behoorlijk van want de eerste op de lijst was heel ver weg, wel drie kwartier rijden.
Toen we zeiden dat we het wel over 2 dagen wilden verdelen klaarde hij onmiddellijk op (dit was nog een ochtend werk). En zo tuften we lekker door het Cambodjaanse platteland (toch weer heel anders dan de Mekongdelta) naar de Banteay Srwei tempel uit de 10de eeuw. Dit is maar een kleine tempel maar heeft wel het mooiste bas-reliëf. Het wordt ook wel de vrouwentempel genoemd maar men weet niet precies waarom. Het kan zijn dat het bas-relief zo fijn is dat het door vrouwenhand kan zijn aangebracht. Het kan ook zijn dat in de lokale taal de naam van de tempel op vrouw lijkt.
Even tussen door. We zijn overgestapt op de halfdaagse werkdag. Wij ondernemen alleen nog dingen tot aan de lunch. Daarna gaan we rusten, zwemmen of schrijven of lezen. Pas tegen vijven verlaten wij weer het hotel om iets te gaan drinken en te eten. Je zou het ook een tropenrooster kunnen noemen.
Toen we naar de volgende tempel reden kwamen we langs een vlindertuin, die moesten we natuurlijk even bezoeken. Er zaten inderdaad heel mooie vlinders en ze waren hier ook wat makkelijker te fotograferen. Langs de weg waren ook veel "suikerfabriekjes". Er zijn een aantal palmsoorten die sap produceren als je de palm flink verwond. Dit sap wordt in grote pannen ingedikt tot een bruine massa. Dit is palmsuiker.
De volgende tempel was de Ta Prohm. Hier zijn ooit filmopnames gemaakt voor Tomb Raider. Deze tempel is veel groter, met torens en gangen waar je door kunt lopen en enorme bomen die over alles heen groeien en langzaam de tempel verwurgen.
Om een uur of 2 waren we weer terug in het hotel. We hebben een kleine lunch gehad in een klein restaurantje vlak bij het hotel. Daarna een uurtje of zo geslapen.
Om 5 uur hadden we afgesproken met Jos van Kuijck en Frans Verhoeven. Even ter verduidelijking: Wij zijn allemaal min of meer ex-collega's van elkaar en Frans is tevens de broer van onze vriend Yann Verhoeven. We zijn met hun eerst iets gaan drinken bij The Brothers, aan het eind van onze straat. Een soort expat- tent. Ze hadden Happy Hour (dat is hier soms de hele dag), en dan kost een biertje $0,50 en een gin-tonic $ 1,50 . Alles is hier wel heel goedkoop. Veel goedkoper dan b.v. Thailand en Vietnam. De mannen dronken dus bier, ik dronk gin-tonic, een goede Engelse traditie die ik heb geleerd van Ian Hunter in Engeland.
Daarna hebben we gegeten bij een restaurant dat Jos was aanbevolen. Het was heel mooi en chic, en naar Nederlandse maatstaven niet bepaald duur, hoewel.....toen de rekening kwam hadden ze i.p.v. twee glazen wijn voor mij twee flessen gerekend. Na enige ontsteltenis hierover kwam de fout aan het licht en werd het rechtgetrokken. Ik kan flink drinken, maar twee flessen wijn in mijn eentje tijdens een diner dat nog geen anderhalf uur duurde, dat presteer zelfs ik niet. Frans, Hans en ik hebben een traditioneel Cambodjaans gerecht gegeten dat Amok heet. Amok met rundvlees. Het is heel lekker en wordt klaargemaakt in bananenblad, met kokosmelk en curry- achtige kruiden. Je kunt het krijgen in de variatie met vis, rundvlees, varkensvlees en kip. Het wordt geserveerd met geroerbakte groenten en witte rijst.
Ik heb ook nog een traditioneel toetje genomen van een soort warme pap met jackfruit en één of andere niet direct te definiëren fruitpuree. Ik wilde wel eens een traditioneel toetje, maar Hans en ik zijn niet zo van de toetjes, en dat is een gewoonte die we maar beter kunnen voortzetten.
Na het eten zijn we - opnieuw bij The Brothers - koffie met whisky gaan drinken. Nou ja, de mannen, Anneke heeft nog een glaasje wijn genomen. De gesprekken waren geanimeerd, we hebben de stand van de wereld kritisch besproken, evenals het onderwijs in Nederland en met name de school waar zowel Frans als Hans hebben gewerkt . We kwamen met z'n allen tot de conclusie dat we blij waren ervan verlost te zijn. We hebben allemaal het lesgeven heel prettig gevonden, maar het hele schoolgebeuren wat erbij hoorde leidde vaak tot grote frustratie. Verder heeft Jos verteld over hoe het is om in Cambodja te wonen. Hij heeft een heel relaxed baantje, maar moet wel - i.v.m. nieuwe Nederlandse regelgeving - 4 maanden per jaar in Nederland verblijven. En dat doet hij, en zo bevalt het hem prima.
Hoe lang hij hier nog blijft weet hij niet, Dat laat hij afhangen van de omstandigheden.
De volgende dag stonden we om kwart voor 5 bij de poort van het hotel. We hadden een ontbijtpakket mee gekregen van het hotel, maar daarvan hebben we eigenlijk alleen het fruit opgegeten en het sapje opgedronken. Het hardgekookte eitje hebben we later aan de apen opgevoerd.
Het idee van dit hele gebeuren - het vroege opstaan en zo - is dat het zo mooi is om de zon te zien opgaan achter Angkor Wat. Helaas regende het een beetje en dus geen mooie zonsopgang. We zijn dus maar koffie gaan drinken bij één van de vele tentjes waar we naar toe werden gelokt , waar we hebben zitten praten met een Nederlandse jongen die een tijdje in z'n ééntje door Indochina reisde.
Het voordeel was wel dat we er vroeg waren en na een half uurtje wachten al boven op de tempel stonden. Het is wel heel indrukwekkend, deze enorme steenpuist in de jungle. Alle tempels bestaan uit meerdere torens, waarin zich de heiligdommen bevinden. Er tussendoor vind je gangen, trappen, nauwe doorgangen en donkere hoekjes. Je voelde je wel een beetje Indiana Jones, ware het niet dat er zoveel andere mensen waren. Toch viel de drukte ons wel mee, we hadden erger verwacht. Er waren veel mooie versieringen, veel boeddha beelden, bas-reliefs en decoraties. Voor archeologen en kenners van het Hindoeisme en Boeddhisme is dit natuurlijk een waardevolle schat, die kunnen hier jarenlang hun hart aan ophalen, maar wij hadden het na een uur of twee wel gezien. Er waren ook interessante vogels te zien. Rond de tempels vliegen veel zwaluwen en parkieten, en er was een vogel die we niet kenden, maar die wel heel mooi kon zingen.
Daarna wilden we naar Angkor Thom, de restanten van een ruïne stad, maar we hebben eerst bij zo'n toeristententje wat gegeten. Daar zagen we een jonge Nederlandse vrouw die hier - ook alleen - op vakantie was, en die had een groene scooter gehuurd, dus een E - scooter. Goed idee.
Angkor Thom is van latere datum dan Angkor Wat, maar is minder goed bewaard gebleven. Het is qua oppervlak veel groter, en de delen die er nog van over zijn vonden wij persoonlijk veel mooier en fascinerender dan Angkor Wat.
Even ter verduidelijking: de meeste van deze tempelcomplexen zijn gebouwd tussen de jaren 800 en 1200 Na Christus, dus tijdens onze vroege Middeleeuwen, de tijd ook van de Kruistochten. We vroegen ons af waar de stenen vandaan gehaald werden, hoeveel slaven er voor nodig zijn geweest om dat allemaal te bouwen, en dat allemaal ter meerdere glorie van de koningen die zichzelf goden waanden. Kan dat ooit de bedoeling van de Boeddha zijn geweest?
Hoewel het Boeddhisme officieel geen Godsdienst mag heten, want Boeddha was geen God, doet het niet onder voor het Katholicisme wat betreft geloof in goede een kwade geesten, heiligen, rituelen en poespas. Bijna voor elk huis staat hier een mini-tempeltje (ze lijken wel op vogelhuisjes, maar dan mooier versierd). Voor veel huizen op het platteland staan een soort vogelverschrikkers om de boze geesten weg te houden. Bij alle huisaltaartjes vind je offeranden in de vorm van wierook, lotusbloemen, bakjes rijst en andere etenswaar. Dit laatste wordt vooral door de mieren zeer gewaardeerd. We hebben vandaag voor het eerst apen gezien en olifanten. Ook zie je hier veel termietenheuvels.
Zo is het wel weer genoeg geweest voor 3 dagen. Wat we vandaag gedaan hebben lees je in ons volgende blog.

Video op Youtube:
7 Siem Reap 1 De stad en omgeving 7’25”: https://youtu.be/ua-QH1UGAvA
8 Siem Reap 2 Rond Ankor Wat 15’54”: https://youtu.be/0irMogZtmXs

Ik kan me voorstellen dat je Ankor Thom Mooier vond ,ik deel je mening ,vooral die prachtige patina's en verweringen maken het veel boeiender. Mooie foto's het moet ook indrukwekkend zijn tussen die beelden te lopen

coleta 2018-12-10 14:10:09

Ik heb de vogel opgezocht via google afbeelding herkenning. ik denk dat het een treurmaina is, familie van de spreeuwachtigen, voor de rest moet je zelf maar googlen. Indrukwekkende bouwwerken.

Gerrit & Camila 2018-12-10 16:01:08

Prachtig!

Eileen 2018-12-10 16:16:37

Mooi! En wij maar werken.....😉. Veel plezier daar.

Tieme 2018-12-10 18:14:49

Grandioos,dagen met Gouden Randjes.wat een Avontuur.

Elizabeth 2018-12-11 14:47:50

Ik vind die verwurging, die, vind ik, meer op omarming lijkt prachtig! Goede reis nog.

Lia 2018-12-20 15:39:49

De tempel wordt wel gesloopt door deze omarming.