Buiten Avignon

Frankrijk, Remoulins

We zijn eerst naar de Pont du Gard gegaan. Het hele gebied rond de pont is afgezet. Je kunt er alleen te voet komen of met de kano. We hebben geen kano dus dan maar te voet. Dan moet je wel natuurlijk entree betalen voor de brug, de tuin. het museum, en de film, all included.
Eigenlijk wilden we alleen de brug zien en een croissant met koffie want we hadden nog niet ontbeten. De brug konden we wel zien maar de koffie met croissant moesten we maar vergeten wat de bistro was dicht. Bij de noord ingang op de andere oever was wel iets waar we koffie konden krijgen maar geen croissants. Alleen taart of een heel belegd stokbrood. We hebben dat laatste maar genomen. Dat was wel erg veel voor ons, dus hebben we dat maar gedeeld met de mussen.
De brug met het aquaduct is wel imposant. Hij is bijna vijftig meter hoog en boven meer dan tweehonderd meter breed.
Daarna zijn we naar de abdij van st. Roman gegaan. Dat is daar niet zo ver vandaan, bij de plek waar de de Gard in de Rhône stroomt. Eigenlijk zijn het de ruïnes van de abdij. Hij is bijzonder om dat hij voor het grootste gedeelte uitgehouwen is in de rots. Dat noemen ze hier troglodyte. Dat zag je bij onze gîte ook overal staan.
Het is boven op een heuveltop en je hebt er een mooi uitzicht. Er heeft bovenop wel een gebouw gestaan maar dat is al in de negentiende eeuw steen voor steen verkocht.
Toen was het wel weer genoeg geweest voor vandaag. Het was vandaag heel zonnig maar er staat veel wind, Dat maakte het vanochtend wel aangenaam want daardoor was het niet zo warm. Bij de abdij liepen we aan de lijzijde van de berg omhoog en daar was het wel erg warm en vermoeiend. In het hotel hebben we een lekkere douche genomen om weer een beetje op te frissen.
Het restaurant wat ons was aanbevolen was vol. Om de hoek was iets dat er veel goedkoper uitzag en ons ook wel goed leek. Het bleek een visrestaurant te zijn met een oosterse inslag. Alle voorgerechten waren met vis of andere zeebeesten, niet direct Annekes smaak maar wel mijn smaak. Anneke nam dus maar geen voorgerecht maar een nagerecht (niet direct mijn smaak). Anneke nam als hoofdgerecht rundvlees met satésaus. Dat vond ze wel lekker maar leek in de verste verte niet op onze satésaus en smaakte meer naar kokos dan naar pinda. Eigenlijk was alles heel anders dan we verwacht hadden (behalve dan de oesters en de wulken van mijn voorgerecht) maar het smaakte prima.
Dit was onze laatste dag im Avignon. Morgen gaan we naar Marseille, daar hebben we voor vier nachten een appartement geboekt.

Frankrijk2021 13 Buiten Avignon 11’06”; https://youtu.be/2YGkKIGobUE

Wat jammer dat jullie niet zo dicht bij de Pont du Gard konden komen. Wij zijn er jaren geleden met de kinderen geweest en konden er vlakbij komen. Nog een fijne reis!

Marja 2021-09-22 09:09:59

We konden wel bij de pont du gard komen alleen niet met de suto alleen te voet

annekeenhans.op.reis 2021-09-22 13:31:32

Mooi, die brug en die abdij-ruine is ook imposant. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in Marseille.