In Avignon

Frankrijk, Avignon

We waren om tien uur in het Papenpaleis en het waren inderdaad erg veel trappen, zoals Yvonne een paar dagen geleden al opmerkte. Nu zijn wij na Puy al aardig getraind dus we hebben het overleefd.
We kregen ook een tablet mee en een koptelefoon die steeds afzakte. De tablet had geen koordje dus die moest je in je hand houden en de werking was ook niet altijd duidelijk. Het paleis is heel groot. Eigenlijk zijn het twee paleizen: een oud paleis (dat noemen ze dan nieuw maar is al eeuwen oud) en een nog ouder paleis.
Daarna zijn we naar de "Pont de St. Benezet" gegaan beter bekend als de pont d'Avignon. Hier moest Anneke natuurlijk even dansen. Ik niet, ik dans alleen als ik iets heel zwaars op mijn teen heb laten vallen.
We hebben wat gewandeld door de straatjes van Avignon en weer lekker Libanees gegeten.
Mijn nicht had weer gelijk. Het mooiste straatje dat ik gezien heb in Avignon is inderdaad de rue des tenturiers. Ik heb niet alle straatjes van de stad gezien en heel mischien is er nog een mooier straatje, maar dat lijkt mijn sterk. Volgens de kaart is er maar een straat waar een beek door loopt en ik denk ook niet dar er ergens anders nog watermolens zijn. Verder staan in de hele straat grote platanen, die voor de broodnodig schaduw zorgen en staan er mooie oude panden. De meesten hebben echter wel een opknap beurt nodig maar dat krijg je als je er al eeuwen staat en het geeft wel een authentiek gevoel.
Bij de grot van de onwijzen hebben we weer wat gedronken. Dat is het voordeel van het feit dat Anneke zo vaak moet plassen. We moeten dat ergens wat gaan drinken en creëren gelijk een reden voor de volgende stop.
Toen waren we toe aan een rustpauze en zijn we terug gegaan naar het hotel. Ik heb nog wel een overhemd met lange mouwen gekocht want ik had er maar een bij me en zeker 's avonds is het fris. Eigenlijk is het wel fijn dat het niet zo bloed heet is, maar dan moet je je er wel op kunnen kleden.
Toen we weer de stad in wilden om te gaan eten gaf de receptionist aan dat we zo niet naar buiten konden want er stond een harde wind en zonder jas kon je niet naar buiten. Nu zijn wij als Nederlanders meer gewend dan die zuid Fransen en ik had net een blouse met lange mouwen aangetrokken en heb hem duidelijk proberen te maken dat het in Nederland vaak veel harder waait en ook veel kouder is dan hier in de Provence. Toen we toch aan de praat waren hebben we maar gelijk gevraagd of hij ons nog goede restaurantjes kon aanbevelen. Dat kon hij wel. Eerst gaf hij aan waar je niet moest gaan eten. Dat waren precies de plekken waar wij ook nooit zouden gaan eten namelijk op de grote pleinen waar alle toeristen komen, Daarna heeft hij op de kaart aangegeven waar goede restaurants waren. Dat was precies de buurt waar we gisteren ook goed hadden gegeten. Bij een van de door hem aangegeven restaurants hebben we gegeten. Eerst wilden we buiten zitten maar het tafeltje dat we kregen stond zo schuin dat we toch maar naar binnen zijn gegaan. Het eten was prima maar het ging allemaal heel snel en het was heel druk.
Na het eten zijn we nog een eindje gaan wandelen want we wilden ergens anders koffie met iets lekkers gaan drinken omdat we het binnen wel erg warm kregen.
Bijna alle bars waren echter al dicht of gingen net sluiten. Dat krijg je natuurlijk op maandag avond in de provincie. Toch vonden we er nog eentje waar ze wel iets lekkers hadden maar geen koffie. Dan maar een limoncello en een chartreuse vert zonder koffie. Ik heb al jaren geen chartreuse meer gedronken. Het is heel zoet en heel sterk met heel veel kruiden. Je hebt gele en groene en de groene is iets van 50% en heel lekker bij de koffie. Die koffie heb je eigenlijk nodig om het zoet weg te spoelen. De koffie heb ik nog gehad in het hotel waar je koffie en thee kan pakken zoveel je wilt.