Dag 8 Buiten de ' Altstadt'

Duitsland, Leipzig

Het was vandaag weer veel te warm om te wandelen, dús zijn we maar gaan fietsen. Ik heb een fietstocht uitgezet van ongeveer 25 kilometer rond de 'Altstadt' langs enkele bezienswaardigheden. We zijn eerst naar Lindenau gefietst. Dat was vroeger een dorpje aan de overkant van de rivier maar is nu gewoon een wijk van Leipzig. Ik had de route veel langs water gepland en dat was wel leuk, er waren mooie fietspaden en er werd veel gekanood. Die mooie fietspaden veranderden later wel in hobbelige kasseien en straten vol patchwork waar je niet met een hernia wilt fietsen. Bij de tweede bakker die we tegenkwamen (de eerste waren we voorbij voor dat we er erg in hadden) hebben we koffie gedronken. We mogen dan wel zelf ons ontbijt maken maar we hebben geen Nesspresso apparaat en gewone koffie zijn wij verleerd te zetten. Bij de bakker was het hartstikke druk. Heel Leipzig zat aan het Sonntags Frühstück, we konden nog maar net een zitplaats vinden. Toen verder naar het Kunstkraftwerk, een oude fabriek die nu dienst doet als kunstcentrum. Er is een grote digitale show in een grote fabriekshal waar op alle wanden en de vloer beelden geprojecteerd werden met mooie muziek er bij. We kwamen binnen toen er een show over de grote Italiaanse Renaissance kunstenaars was, met mooie muziek erbij. Daarna kwamen er allerlei animaties op muziek van Bach, heel mooi. en als laatste een korte "Hundertwasser experience". Je kon er op een stoel gaan zitten kijken, maar er lagen ook allemaal kussens op de vloer, zodat je er bij kon gaan liggen. In een andere ruimte werden weer andere voorstellingen getoond. Het was heel mooi maar na 2 uur werden we er ook wel een beetje moe van en hebben we de rest van het Kustkraftwerk bezocht waar nog allerlei dingen te zien waren. Heel leuk was de werkplaats van Heinz Da Vinci, de broer van Leonardo. Heinz hield zich voornamelijk bezig met onzin en had daar een aantal apparaten voor gebouwd.
Daarna zijn we naar het Völkerschlachtdenkmal gefietst. Maar we hebben natuurlijk eerst wat gegeten. Dat viel niet mee want waar wij langs fietsten waren al niet veel Gaststubes en degene die we vonden deden maar een brunch tot 2 uur en het was al kwart voor twee dus dat kon niet meer. We moesten dus maar even van de route afwijken en vonden een Vietnamees waar we heel lekker hebben gegeten. Er hingen allemaal foto's van Hanoi nog uit de Franse tijd, dus het meeste herkenden we niet. Alleen op de w.c. hing een foto van een tempel waar wij ook geweest waren. Het was best ver naar het Denkmal en mijn GPS was vrij onnauwkeurig vooral toen we een groot stuk door het park/ bos reden, Maar we zijn er toch gekomen. Het Denkmal is met zijn 91 meter een imposant gebouw. Het is een gedenkteken voor de Battle of the Nations in 1813 tegen Napoleon. Je kunt er in en bovenop is een uitzichtplatform. In 1813 hadden ze echter nog niet de lift uitgevonden dus wij hebben het alleen van onder bekeken.
Daarna zijn we naar de botanische tuin gefietst maar daarvoor kwamen we nog langs de Messe en het Russisch Paviljoen. Dat het Russisch was hadden we al gezien aan de ster. Dat het het Russiche Paviloen was hoorden we van een 2 skaters die daar bezig waren hun nek te breken op de relingen van de trappen. Ze waren er niet helemaal zeker van maar het was in ieder geval iets uit de DDR tijd. We kwamen ook nog langs een Russische kerk die ook al in het teken stond van de grote slachtpartij in 1813.
De botanische tuin was wel mooi maar erg klein, er was alleen een apothekerstuin, waarin wel veel giftige planten stonden.
Tenslotte zijn we nog naar de Panometer geweest, een grote voormalige gashouder die is omgebouwd tot museum. Binnenin is een soort 'Panorama Mesdag", alleen veel hoger, over een tuin in een buitenwijk van Leipzig. Ik vond het een beetje tegenvallen. Omdat het er behoorlijk dreigend begon uit te zien hebben we het laatste punt van ons programma, het Hauptbahnhof, maar even overgeslagen en zijn meteen naar huis gefietst. We waren ook al redelijk moe. Later bleek dat we ons voor niets hebben zorgen gemaakt, de bui dreef over. Het was een zeer warme dag vandaag. Toen we aan kwamen fietsen bij ons appartement ging de Leipzig Arena net uit. Er was gevoetbald tegen Frankfurt. Het stadion is vlak bij ons appartement.
Na een uurtje rusten zijn we vlak bij het appartement in een Grieks restaurantje op het terras gegeten. Het was heel lekker, vooral de grote bonen. Na een tijdje kwamen er een aantal mannen aanlopen die behoorlijk dronken waren en luidkeels liepen te zingen. Ze wilden nog wat drinken op het terras, en gelukkig ging dat goed, ze waren niet agressief of zo, alleen blij dat Leipzig gewonnen had.