Essaouira

Marokko, Essaouira

Gisteravond nog lang naar Hendrix liggen luisteren.
Vanochtend was onze ontbijttafel bezet door twee Italiaanse dames met een hond. Die moesten we eerst wegkijken voor wij konden ontbijten.
Na het ontbijt zijn we naar het noorden gelopen we moesten eerst door een straat met allemaal werkplaatsen en groezelige huizen voor we een straatje naar het strand konden vinden. Om op het strand te komen moesten we eerst over de vuilnisbelt heen. Het is doodzonde. Een prachtig strand met rotsen en eilandjes omzoomd door een vuilnisbelt en vol met rotzooi. Er liepen een paar mannen met lange stokken over het rotsplateau met allemaal poeltjes en doorsneden met geulen. Eerst dacht ik dat ze schelpdieren aan het verzamelen waren, maar ze waren octopussen aan het vangen. Aan de stokken zaten haken en daarmee peuteren ze in de rots spleten om de octopussen te verschalken. De oceaan was best woest en grote golven beukten op de eilandjes waardoor het water hoog opspatte. Het was een prachtig gezicht. Jammer van alle rotzooi.
Weer terug in de stad hebben we eerst een glas verse sinaasappelsap gedronken ipv koffie want daar was het al te laat voor en dat is hier eigenlijk ook lekkerder.
Vanmiddag willen we wat galeries gaan bekijken want Essaouira is een kunstenaars stad en vandaag wil ik een beetje rustig aan doen. Het is tenslotte vakantie en ik heb nog spierpijn van gisteren.
Ik heb vandaag vegetarisch geluncht met een heerlijke aubergine salade en linzen soep. We hebben ook de vismarkt ontdekt waar je kunt eten. Jan voelt zich niet zo lekker vanavond dus geen vis maar misschien morgen. We rusten nu uit op een dakterras met uitzicht op zee. De golven zijn nog steeds heel groot. Er hangt hier ook een soort hele dunne mist en in de verte is alles vaag. Ik denk dat het komt door het opspattend water waardoor er heel veel zout in de lucht komt. Als je een uurtje langs het strand loopt smaken je lippen zout en is je bril helemaal beslagen.
De kunst stelt hier niet veel voor, ze hebben wel heel mooi houtwerk maar de schilderijen zijn heel kitscherig.
Jan heeft wat cadeautjes voor zijn kleinkinderen gekocht. Die werden binnen voor hem ingepakt, maar toen we thuis kwamen bleek er een kapot. Die zijn we gaan omruilen en hij kreeg zo een ander. Ze zijn hier heel gek op geheime doosjes die je niet zomaar kan openen, sommigen zitten heel ingewikkeld in elkaar. Ze hadden ook leuke vissen en krokodillen van hout maar ze konden toch buigen en golven.
Daarna zijn we naar de muur gegaan. Die ligt rond de hele binnenstad maar er is een stuk waar je er boven op kan en dat is precies aan de westkant waar bij zonsondergang alle toeristen zich verzamelen. De ondergang viel tegen want lang voordat de zon de zee raakte verdween hij in de mist aan de horizon, maar de golven waren nog steeds heel woest en mooi om naar te kijken. Daarna hebben we lekker gegeten, tenminste ik dan want Jan voelt zich nog steeds niet lekker. Hopelijk gaat het morgen beter.

Veel plezier in Essaouira! Ik vond het een aangenaam stadje en herinner mij een mooie galerie met interessante moderne kunst. Fijne reis!