Naar Amboise

Frankrijk, Amboise

Vandaag zouden we een rustdag hebben maar we zitten nu uit te rusten op een terrasje in Amboise. Daar hebben we over de markt geslenterd en dat is vermoeiend. Vanochtend ook al afgedaald naar het dorp om brood te halen maar het depot de pain was gesloten. Wel even langs de Cher gelopen, dat was wel leuk. We moesten dus wel ergens heen voor de lunch. Het werd Amboise omdat hier vandaag markt is en wij altijd graag over de markt lopen. Bij een stalletje hebben we Réunions gegeten. Ik een soort tonijncurry, zij spek, worst en tomaten prut. Het was best lekker. We vonden wel de groenten en het fruit vrij duur. Er lagen ook cantharellen, trompettes noir en eekhoorntjesbrood, maar ze zagen er niet erg mooi uit, dus die hebben we laten liggen. Wel liet Anneke zich een stuk kaas en een kontje rauwe ham aan smeren voor 24 euro. Natuurlijk eerst nog even een terrasje bezocht en toen naar La Pagode de Chanteloup, een folly ten zuiden van Amboise. De entreeprijs samen met de afstand die we nog moesten lopen en het aantal treden om boven op deze dwaasheid te komen hebben ons doen besluiten om maar weer verder te gaan.
Op de kaart had ik gezien dat er een klein weggetje is langs de Cher waar je vlak bij het kasteel Chenonceau kan komen. Dat leek mij een uitstekende plaats voor een mooie foto en ik had gelijk.
Daarna weer naar onze gîte voor een wel verdiende rustpauze. In Montrichard, het stadje naast ons, zag ik een strand aan de Cher. Daar ga ik zwemmen want het is al twee weken geleden dat ik dat gedaan heb.
Het was heerlijk zwemmen in de Cher. De anderen waren al te moe om nog te gaan zwemmen maar niets is verfrissender dan een koele duik. Het water was op een goede temperatuur en zo helder dat je de vissen kon zien zwemmen. Er is daar nauwelijks stroming omdat er even verderop een stuw is. Het enige minpuntje is de bar. Niet dat ik niet van een drankje hou, maar de herrie die ze maken met hun disco heeft mij al weer snel doen besluiten maar thuis een biertje te gaan drinken.
Na de bbq nog even naar de satelliet gekeken die precies op tijd over kwam en toen naar binnen. Het was vandaag prachtig weer maar morgen wordt het slechter volgens de voorspellingen, maar dat zeiden ze gisteren en eergisteren ook.

Waarschijnlijk heerlijke ham en kaas? 😘