Dag 7 Leipzig Altstad

Duitsland, Leipzig

Vandaag gaan we verder met onze " Altstadtwandeling". Vanochtend voor het eerst zelf ontbijt gemaakt. Toen ik naar de bakker liep was het nog lekker fris, maar nu begint het al weer behoorlijk warm te worden. We beginnen vandaag bij de Thomaskirche, daar ligt Bach begraven. Het ligt ook naast de brouwerij waar we gisteren gestopt zijn. Zo vroeg in de ochtend kom ik daar nog wel voorbij.
Er was een klein marktje op het plein waar we altijd de fietsen neer zetten. Er lagen volop Pfifelingen, Steinpilzen (boleten) en echte bosbessen. Zoiets vindt je niet op de markt in Nederland.
We zitten nu weer op hetzelfde terras als vanochtend, tussen de Tomaskirche en de brouwerij. We wachten op onze flammkuche mit pfifferlingen. Met een kellerbier erbij valt dat niet moeilijk. We hebben het wel verdiend want we hebben de hele Altstadt doorkruist. Van het Alte Rathaus naar het Neue Rathaus en alles daartussenin. We zijn in twee kerken geweest en op het panoramadak op de 30ste verdieping van een wolkenkrabber aan de rand van de Altstadt.

Het nieuwe raadhuis is het grootste van de wereld, nou ja in ieder geval het grootste van Duitsland. Het is 10000 vierkante meter en heeft 600 vertrekken .
De Altstadt is best mooi en er zijn hele leuke passages. We zien ook wel veel bedelaars en bij elke kerk is er wel iemand of een groep die muziek maakt.
De flammkuche was heel lekker. Je proefde de cantharellen nu veel beter dan in een roomsaus.
Het was vanmiddag veel te mooi weer om nog door de stad te wandelen. We zijn dus maar naar het MdbK (Museum der bildenden Künste Leipzig) gegaan. Daar was het lekker koel. Het is een mooi museum met werk uit de DDR maar ook daarvoor. Het werk uit de DDR tijd en der Wende vonden we deprimerend maar wel interessant. Er is een vaste collectie en tijdelijke exposities. Na 3 verdiepingen waren mijn voeten echter wel toe aan wat rust en de kelder hebben we dus maar overgeslagen. We waren bijna vergeten om de fles Wilthener Nr.1 XO op te halen die we 's ochtends ontdekt hadden in een slijterijtje onder het Alte Rathaus maar gelukkig dacht Anneke er nog aan voor we weer bij de fietsen waren. De slijter probeerde me nog een nog betere Wilthener aan te smeren die nog veel ouder was en ook dubbel zo duur maar Nr.1 XO heb ik geproefd en is lekker genoeg.
We zitten nu weer in ons appartement bij te komen. Vanavond gaan we de stad weer in om 'Gut bürgelich' te eten.