Salamanca

Spanje, Salamanca

Het was koud vanochtend toen we de stad in liepen. Er waait een koude harde wind. We zijn eerst naar het Casa Lis gegaan. Het is een museum voor Art Nouveau en Art Déco. Wie daar van houdt moet er naar toe als hij in de buurt is. Niet alleen dat ze er een prachtige collectie hebben maar het gebouw zelf is ook bijzonder. Lis was een rijk man die in 1900 dit kleine paleis heeft laten bouwen, helemaal in Art Nouveau stijl.
Daarna zijn we naar het Palacio de Monterrey gegaan. Onderweg nog even de bibliotheek bezocht. Die zit in het huis met de schelpen.
Het Palacio bleek het huis van de Hertog van Alva geweest te zijn, de schrik van de lage landen. Veel foto's heb ik er niet van want je mocht er niet fotograferen. Dat mocht alleen op de toren maar daar hadden ze netten gespannen dus dat was moeilijk.
In een parkje waar we wat uitgerust hebben, na de lunch , heb ik nog wel een Groenling weten te schieten. Om vijf uur zijn we weer naar het hotel gelopen om wat te rusten.
We hadden om acht uur geen fut meer om de stad in te gaan, zelfs niet met de bus. Op zes minuten lopen was er een restaurant volgens Google. We waren er bijna voorbij gelopen want het lag achter een muur en ik denk dat heel de buurt dit toch weet te vinden want het was al druk ondanks het feit dat het nog geen Spaanse etenstijd was.
Het bleek een goede greep. De Boquerones waren wat te groot maar voor de rest was het prima, de boeren bonen mer worst waren heel lekker en de kleine St Jacobsschelpen waren prima. Het was er ook erg gezellig. Hele families kwamen er verjaardagen vieren.
We waren blij dat we niet de stad in gegaan zijn want we zijn eigenlijk best moe en dit was dicht bij en heel authentiek. Geen toeristenval. Echt iets voor 'reizigers'. Toen we naar het hotel liepen hing er een hele donkere, dreigende lucht, maar de regen is nog uitgebleven. Het is niet echt Spaans weer, maar 40 graden in de schaduw daar houden wij ook niet van.

Wij willen nog eens naar Salamanca. Berend is er al geweest en was erg enthousiast .En ik hou erg van Art Nouveau en Art Deco.

Marja 2023-05-21 12:52:49

De glas-en-loodramen in het paleisje van Lis zijn echt ongeëvenaard! Stas met sfeer, als het weer een beetje meezit.

Motell 2023-05-21 19:53:40

Ikvond het ook heel jammer dat ik geen foto's mocht maken. Maar eigenlijk moet je het ook met je eigen ogen zien