Naar kasteel Chenonceau

Frankrijk, Chenonceaux

Gisteren had ik het beroemde kasteel gebouwd over de Cher al gefotografeerd en vandaag hebben we het bezocht. Het was best weer druk en we hebben gisteravond eerst een tijdsslot moeten aanvragen anders hadden we het kasteel helemaal niet in gemogen en alleen de tuinen kunnen bezoeken. Dat zou wel zonde geweest zijn want het was best de moeite waard. Het mooiste vind ik altijd de keuken, eigenlijk de keukens want er zijn er altijd meerdere. Een keuken waar het vlees en wild wordt gehakt en gevild, een keuken waar het brood wordt gekneed en gebakken, een keuken om de groenten te wassen. En een keuken waar een heel groot fornuis staat waarop alles wordt bereid, een vertrek voor het personeel, een kelder voor de wijn. Al met al een heel complex.
Naast het kasteel zijn er nog tuinen en bijgebouwen. We hebben niet alles gezien want één tuin mochten we niet in want daar werd een film opgenomen over een van de belangrijke bewoners van het kasteel, namelijk Catharina de Medici. En op een gegeven moment is het ook allemaal te veel. Dan wil je even zitten en wat eten en drinken.
Bij het kasteel was wel een zelfbediening restaurant maar dat voldeed niet aan onze eisen dus zijn we naar een grill restaurant gegaan vlak bij onze gîte. Dat heet "les 2 caves" want dat is gevestigd in 2 grotten. Daar stikt het hier trouwens van. We zitten hier op een zacht soort kalksteen, net mergel, waar alle gebouwen van gebouwd zijn. De stenen werden uitgezaagd uit de dalwanden waardoor er een heel gangenstelsel is ontstaan. Naast de opslag van wijn gebruiken ze deze grotten voornamelijk voor de teelt van champignons. Het restaurant hing vol historische foto's, ik schat van zo rond 1900. Op een aantal zag je ook grote manden met champignons, die net geoogst waren. Het eten was bijzonder goed, zeker de gevulde gegrilde champignons.We moesten wel even wachten want er was gebrek aan personeel maar we werden heel goed en vriendelijk geholpen. De chef was ook zeer verguld dat we het heel lekker vonden en toen we bij het afrekenen een flinke fooi wilde geven vond hij dat helemaal niet nodig want dat zat al bij de prijs inbegrepen.
Toen nog even lang de gîte om onze zwemspullen op te halen en dan naar het strandje aan de Cher waar ik gisteren al was geweest. De anderen wilden zelf wel even controleren of je daar fijn kon zwemmen zoals ik ze gisteren had verteld. Ze vonden dat ik echt niet had overdreven. En omdat ik mijn snorkel had meegenomen kon ik ook beter de vissen zien. Het waren er wel veel maar niet groter dan een voorntje.

Frankrijk2021 06 Chenonceau 13’41”: https://youtu.be/iJxWtLNMHaI

Prachtig zo.n keuken, Hans zal zich thuis voelen.

elizabeth 2021-09-13 18:41:05

Mooi plekje waar jullie nu zitten. Geniet ervan!