Dag 12 Berlijn dag 1

Duitsland, Pankow

Vandaag zijn we eerst naar de Hackesche Höfe gefietst. Om uit de parkeergarage te komen was nog een probleem, want bovengekomen konden we de deur niet open krijgen. We zijn dus maar met de fiets in de lift door de lobby gegaan, wat hier heel gebruikelijk schijnt te zijn. We waren de Hackesche Höfe al voorbij voor we het in de gaten hadden. Toen we ergens koffie gingen drinken zag ik dat we al in de buurt van de nieuwe synagoge waren waar ook de HH is. We hebben onze fiets aan een paal geketend en zijn gaan wandelen. De HH is een echte toeristentrap geworden. Je hoort er alle talen van de wereld maar weinig Duits. We waren hier al eerder geweest in 2011 maar toen was het nog niet zo erg. Leuk is, dat vlak naast de HH een steeg ligt, die compleet anders is. De HH is heel netjes en vol keurige toeristen, de gasse zit vol graffiti en kunst en mensen vol ijzer in hun hoofd en huidaandoeningen.
We zijn nog even langs de synagoge gelopen en hebben licht geluncht, ik een flamkuche met Pfifferlingen een een grote fles MINERAALwater en Anneke met groene thee en goulashsoep.
We hebben daarna de fietsen weer opgezocht en zijn naar het Hamburger Bahnhoff gefietst. Dit Bahnhoff is tegenwoordig een museum. Er is veel moderne kunst, wat ik soms wel mooi vind maar vaak ook niet begrijp of gewoon bullshit vind. Er was een tijdelijke tentoonstelling van Emil Nolde. Een Nazi die het geluk had dat Hitler zijn werk niet mooi vond en het tot de Entartete kunst verklaarde waardoor hij na de oorlog als lid van de NSDAP toch wit gewassen werd. Het meeste deed me weinig, hoewel de kleurstelling wel mooi was. Hij hoort tot de Duitse Expressionisten.
We zijn weer terug gefietst om te gaan douchen want hoewel de weersverwachting vanochtend niet meer dan 27graden beloofde staat de thermometer nu op 32.
Je ziet hier overal e-steps en bikes op de stoep staan die je kunt gebruiken als je daarvoor een kaart hebt. Ze worden veel gebruikt op de stoep, op de straat en op het fietspad. Nu is fietsen op de stoep hier een nationale sport, maar nu die stepjes er ook nog bij komen wordt het wel heel druk. We zagen vandaag ook een bord of we niet over de bloedvlekken wilden rijden want er waren dit jaar al zeven fietsers daar doodgereden. Wij doen heel voorzichtig (Anneke wel eens te voorzichtig) maar je ziet ze hier ook op hun racefietsjes overal tussendoor raggen. Ze denken zeker dat ze met een helm op onkwetsbaar zijn.
We hebben hier in de buurt weer gegeten. Dit maal Kroatisch. Dat is zoveel vlees dat Anneke maar vis genomen heeft. Zelfs ik kon niet alle vlees op en mijn karma heeft weer een flinke deuk opgelopen.