Naar Biarittz

Frankrijk, Bayonne

Vanochtend zijn we eerst naar het strand bij Biarritz gegaan het weer was prima, blauwe lucht lekker zonnetje en wat wind om voor verkoeling te zorgen.
Er is een grote promenade langs het stand met aan de ander kant een grote golfbaan en er staan hele grote villa's. Wat ik mis zijn de grote jachten en zeilboten. Dat komt omdat de golf van Biscaje berucht is om zijn onvoorspelbare weer en zware stormen.
We hebben gelunched in een soort foodmarket maar dan wel een hele chique, met oesters, grote garnalen, asperges en nog meer lekkers. Ik heb veel te veel gegeten.
's Middags zijn we nog even naar de hypermarkt geweest om wat spullen te kopen om mee te nemen naar huis. Best veel ham want de jambon du Bayonne is de lekkerste ham die ik ooit heb gegeten. Een potje piment d' Espelette, dat zijn de rode pepers waar Baskenland beroemd om is en nog veel meer.
We zijn 's avonds wezen eten in een 'Cidrerie, dat is ook typisch Baskisch. Je mag daar net zoveel cider drinken als je wilt, maar je moet het wel zelf tappen en dat moet op een speciale manier. Er is een groot vat met een kraan op ooghoogte en een grote bak zo'n anderhalve meter voor het vat.
Je moet het kraantje openzetten. De cider loopt dan met een grote boog in de bak. Dan moet je snel je glas vlak boven de bak houden om de cider op te vangen en dan breng je meteen je glas met een grote boog naar het kraantje.
Het menu is eenvoudig. Het voorgerecht is omelet met vis dan heb je de keus uit vis of vlees. De meeste mensen komen voor het vlees. Dat is altijd op een hoog vuur gegrilde cote du boeuf in grote hoeveelheden. Anneke vond het heerlijk maar ik ben niet zo van rood vlees en ik zat nog vol van de lunch. Ik heb dus maar vis genomen. De helft heeft Patrick opgegeten en van de andere helft heb ik maar de helft opgegeten.
Het toetje bestaat uit schapenkaas "brebis". Die eten ze met kweeperen compote of gelei of met zwarte kersen jam. Die kaas is wel lekker naar die zoetigheid hoef ik er niet bij.