Vang Vieng

Laos, Viengkeo

Gisteren zijn we om 8:30 vertrokken uit Luang Prabang met de auto. Het was een mooie tocht. De weg was stukken beter dan onze eerste ervaring met de Laotiaanse wegen. Onze gids zei dat we de nieuwe weg zouden nemen want de oude weg is heel slecht door de grote Chinese trucks die bezig zijn met de aanleg van de spoorlijn. We hebben onderweg ook veel van die trucks gezien, betonfabrieken en verblijven voor de arbeiders.
De nieuwe weg is in 2017 aangelegd nadat de oude weg was weggespoeld. We moesten een pas over van 1850 meter hoog. Omhoog deden we er ongeveer 2 uur over, omlaag maar een half uur. Hier was het gebergte ook veel steiler en zagen we veel sporen van aardverschuivingen. De gids zei dat deze weg in de regentijd ook best gevaarlijk was vanwege de aardverschuivingen en het vallend gesteente. Voor we boven waren hebben we nog een dorpje bezocht. Het was hier wel armoedig maar niet zo erg als langs de Mekong. We hebben nog wat pennen gekocht om uit te delen aan de kinderen. Er was ook een markt langs de weg. Naast groente en yams verkochten ze er meelwormen en kleine krabbetjes die ze bewaarden in stukken dikke bamboe die waren afgesloten met proppen bladeren. Ze hadden in een blik ook nog een beest dat een beetje leek op een kruising tussen een mol en een marmot maar dan wat groter. Hij was erg boos en had grote snijtanden.
De gids vertelde ons dat er in Laos meer dan 300 etnische groepen zijn, die weer in 3 groepen worden verdeeld. Je hebt de laaglanders die oorspronkelijk uit zuid China komen. Zij spreken Laotiaans en zijn boeddhisten. Dan zijn er de middenlanders die laag in het gebergte wonen. Die hebben een eigen taal maar geen schrift. Ze stammen af van de Khmer uit Cambodja. Ze zijn gemengd boeddhist en animisten. Dan zijn er nog de hooglanders. Zij komen uit Mongolië en zijn animisten. Ze hebben ook hun eigen taal. Langzamerhand komt er wel steeds meer vermenging en door het onderwijs wordt Laotiaans steeds meer de hoofdtaal en gaan steeds meer mensen over op het boeddhisme.
Boven op de pas hadden we een prachtig uitzicht.
Een halfuur voor Vang Vieng hebben we nog een wandeling gemaakt. Daar kwamen we er achter dat we onze portefeuille met dollars en Thaise Bhat in de kluis van het hotel hebben laten liggen. Onze gids is gaan bellen en hij zal naar Vientiane worden gebracht door iemand van de reisorganisatie.
Het was een mooie wandeling. Het begon bij een hangbrug waar ook een aantal wagens met kano's stonden. Het was duidelijk een toeristenplek want er waren ook schone wc 's (20cent). Eerst gingen we naar de Olifant grot.. Natuurlijk stonden er weer boeddha's in en er was ook een voetafdruk van Boeddha. Die moet wel heel erg groot geweest zijn want dit was zeker maat 4 tot 500. Hij heette de Olifant grot omdat er een stalagmiet was die echt heel veel leek op een olifant. Daarna gingen we door de velden en over een heel eng bruggetje. We hadden een lokaal vrouwtje die ons de weg wees omdat ze toch naar haar landje moest, vandaar hoefden we alleen het irrigatiekanaal te volgen tot het dorp. We moesten wel een keer het kanaal oversteken over een apenbrug om in de schaduw te blijven. In dit dorp woonden hooglanders die in de 16de eeuw het gebergte in gevlucht waren, toen hier de Birmezen de boel veroverden. Ze waren pas vrij recent weer terug gekomen.
In het dorp was een vrij grote school. We hebben daar de rest van de pennen achter gelaten die we 's ochtends hadden gekocht. De school was al uit maar er waren nog veel kinderen aan het voetballen. De onderwijzers waren aan het petanque spelen achter het administratie gebouw. De spelregels waren net als in Frankrijk. Ze dronken er een lekker biertje bij.
Ons hotel ziet er aan de voorkant niet uit maar aan de achterkant is een mooie tuin en een terras aan de rivier. Ze hebben ook een Happy Hour en daar heeft Hans gretig gebruik van gemaakt. Al dat bier vult te veel en 2 margarita's gaan er ook wel in. 's Avonds hebben we in een ander restaurant langs de rivier gegeten. Het eten is hier wel wat simpeler dan in Thailand en Vietnam maar wel lekker. De Papajasalade was echter wel heel pittig en ook de curry die Anneke had was vrij heet.
Vanochtend hebben we een boottocht gemaakt over de rivier. In zo'n smal bootje. Het was heel leuk. De rivier is erg ondiep (even ter verduidelijking: dit is niet de Mekong). Je zag mensen soms gewoon door de rivier naar de overkant lopen. Er waren ook mensen dingen aan het zoeken in de rivier. We gingen door kleine stroomversnellingen en onder bamboebruggetjes door. Ook waren er veel kano's.
Vang Vieng is een ideale plaats voor de jonge ondernemende toerist. Je kunt hier van alles. Kanovaren, tubefloating (in een autoband de rivier afdrijven), spelonken, klimmen, trekken, olifant rijden en olifant wassen, ballonvaren, buggie scheuren en nog meer.
Straks gaan we met de auto naar Vientiane. Dat is ongeveer 4 uur rijden. Vanavond krijgen we daar een diner met dansshow aangeboden ter compensatie van de gemiste boottocht op de Mekong. We zijn benieuwd.

Video op Youtube:
21 Naar Vang Vieng 15’ 58” : https://youtu.be/ltEKMsTNupE
22 Vang Vieng 9’ 06” : https://youtu.be/wXRywp6FPt0

Grappig hè, die overblijfselen van de Franse overheersing; petanque en stokbrood b.v. Ik wens jullie nog een fijn vervolg van deze boeiende reis!

Lia 2018-12-27 20:27:35

Fijne, aparte jaarwisseling voor jullie!!!

Yvon S 2018-12-27 21:14:59

Heb je ook nog iets van de kerst gemerkt? Frans wel ,Daarom vroeg ik me af of dat bij jullie ook nog zo was Mooie foto's echt een heel bijzondere sfeer .Veel plezier bij het diner vanavond .

coleta 2018-12-28 18:49:16

In Vietnam werden we dood gegooid met kerst. Overal Jinglebells , Let it snow en andere herrie. Alle hotels vol met kerstbomen. Overal kerstmutsen te koop (zie foto's Phu Quoc en Hué). Hier in Laos is het iets minder maar daar zijn ze al volop bezig met de voorbereidingen voor oud en nieuw.

annekeenhans.op.reis 2018-12-29 14:31:29

Anneke ,mooie foto in de boot,met Hans zijn Hoed,staat je goed,je ziet er mooi getint uit.prachtig om die olifanten daar zo te zien, in hun Mekong bad, het zijn sociale dieren, met een sterk karakter, en een Lange Levensduur,dus knuffel ze maar,dat brengt geluk.