Langs de Douro

Portugal, Souselo

Na een onrustige nacht door hondengeblaf🙈zijn we donderdagmorgen vertrokken vanaf de camping bij Porto. We gaan eerst gas en diesel tanken bij de Auchan de diesel€1,52 maar ook het gas is hier goedkoop €0,79. Dan starten we onze tour voor een paar dagen langs de Douro is veel de N222. Heb een screenshot van de route gemaakt, lunchen aan de Douro. Komen onderweg oud cafe tegen daar drinken we staand koffie aan de bar om te praten met het oude vrouwtje. Heel leuk, ik heb foto van haar gemaakt en haar groentetuintje. We moesten 4x 80 eurocent betalen🙈. Het is prachtig om het gebied rond de Douro te rijden, we hebben in Souselo een camperplaats gevonden dus daar rijden we naar toe. Echt ongelooflijk, 8 grote plekken kijken over het dal, 8 plekken met gratis stroom. Schone toiletten en als klap op de vuurpijl geen warme maar hete douches 1 dames,1 heren. Het heet parking Souselo
sc 74544, voor de camperaars onder ons een aanrader. Wij heerlijk gedoucht chillen en morgen gaan we verder met onze tocht.

Na een heerlijk rustige nacht gaan we bijtijds op pad, het is vrijdag en we vervolgen onze tour langs de Douro. Veel N222 vandaag, het is prachtig de natuur, de oude dorpen, de wijnvelden. Heel veel kersengaarden, worden ook langs de weg verkocht. Maar wij beide zijn niet van de kersen, helaas. Wat ook leuk is de verkeersborden langs de weg, sneeuwschuivers, gladheid dus het kan wel hier. Drinken ergens koffie onderweg, nou jullie weten ondertussen wat dat kost🙈😂. Vandaag stoppen we bij een camperplaats bij 3 hoge bruggen over de Douro, was ook een tip van de jongen bij de Tourist info in Porto. Het plaatsje heet Peso de Regua de cp Estacao de autocarros sc 22958, je kan op het veld staan voor niets. Maar er zijn ook plekken met stroom, 3 euro per nacht prima plekken.
Wij hadden geluk was plekje vrij, installeren maar. Gaan bij de bar 3 euro betalen voor het electra, je krijgt een bewijsje mee. Dan stukje lopen, komen restaurantje tegen en gaan eten, simpel niet voor herhaling vatbaar. Nemen broodje mee voor vanavond. Bij de camper zetten we stoelen buiten in gras voor de campers, kijken over de Douro, de bruggen en genieten van de omgeving. Morgen gaan we de buurt verkennen.

Zaterdagmorgen en we worden al vroeg gewekt door Feline onze kleindochter, ff bijkletsen hoe haar examens zijn gegaan. Het ziet er goed uit voor haar, dus Opa en Oma moeten zorgen dat ze 12 juli bij de diploma uitreiking zijn, geweldig. Dan neemt Feline een tussenjaar om te reizen, heerlijk dat dit allemaal kan vandaag de dag. Ondertussen zijn wij vroeg uit bed dus gaan al om voor tienen op pad, beetje de omgeving verkennen. Besluiten te blijven dus eerst 3 euro dokken voor het electra🙈😂hebben vakantiegeld gehad dus doe eens gek😂😂. Het dorp is niet speciaal sommige oude details dat is het. Wel leuk als we bij station komen staat volklore groep te zingen, met speciale muziek instrumenten maken ze de muziek. Er staat een trein stil dus iedereen maakt foto’s en klapt mee, wij ook, erg leuk. Gaan naar de overdekte markt groente fruit bloemen, daarna drinken we koffie, doen boodschappen. Lopen langs de Douro terug naar de camper waar we lunchen. Straks F1 kwalificatie kijken en daarna gaan we naar de portlokalen🥳😹. Het was leuk om even bij 2 lokalen port te drinken, wat een verschil van smaak en prijs. Terug bij camper lekker eten en verder niets doen.

We zijn al vroeg heel vroeg wakker, want vandaag zondag en er is een halve marathon die start om 9 uur. Dus vannacht was men al aan het voorbereiden, gister overigens ook. Schijnt een bekende marathon te zijn met veel deelnemers. Om 8.45 staan we klaar bij de brug bij de camperplaats, het staat compleet vol met auto’s en campers. Na een half uur komen de eerste lopers, nog meer lopers en zelfs mensen in rolstoel. Heel knap van die laatste groep, om 11.15 vinden wij het mooi, even naar de camper en gaan dan lopen naar het centrum. Heerlijke wandeling is dit langs de Douro, er komen nog steeds mensen over de finish. Maar het is mooi geweest, halen bij de bakker heerlijk vers bruin brood en gaan naar de camper. Lunchen en dan om 14 uur F1 kijken( uur eerder hier he). Spannende race hoor deze keer geen Verstappen als eerste. Wij gaan morgen verder, rijden wel 7 km terug om boodschappen te doen in Lamego. Toen we dat op internet gingen opzoeken zagen we paar prachtige bezienswaardigheden daar. Dus denk ik dat we nachtje op camping daar gaan staan, ook moet er gewassen worden, dus drukke dag morgen, maandag he🙈😹.

Lieve groet van ons.

👍🥰

Beppie 2024-05-26 20:39:15

Dat was weer een mooi weekje.

Paula 2024-05-27 11:36:03

Hallo, Camping bij Lamego is populair, zou eerst bellen. Is soms al dagen vol. Mooie route rijden jullie, hou hem in gedachte, zijn nu zelf in Porto. Goede reis verder!

Irma visser 2024-05-27 14:10:29

Zo dat is weer eens wat anders wat je zo maar meemaakt op vakantie leuk omdat te zien geniet nog maar want de tijd zit er zo weer op