Verlaten Midelt richting Fes

Marokko, Fez

Dit is reisverslag van maandag 20-8.

Wederom een lekker nachtje slapen, we gaan lekker buiten zitten voetjes op het gras en ontbijten. Zouden nog dagje blijven en lekker om het meer gaan lopen wat hier achter ligt. Is het niet dat we bijzonder aardige buren hebben naast ons in tenten. Op familie bezoek komen uit Bordeaux, Geert heeft leuke gesprekken met ze. Waar het om gaat woensdag begint het offerfeest, wisten we maar wat wij niet wisten dat alles dicht is.
Hun waren al in 3 dorpen geweest en geen geld in de automaten. Oeps, laten we dat nu net nodig hebben, geen geld geen vreugde, nietwaar.

Na praatje pot, besluiten wij dan toch maar vandaag weg te gaan. Dus de boel opruimen en met half uur waren we klaar. Afrekenen en op pad, het is een kleine 200 kilometer naar Fez. Wat blijkt ook via goede weg.
Stoppen in de 3 dorpjes met pin automaat, nada niets hum. Wat we wel hebben is een slager, vlees hangt er mooi bij, dus we besluiten wat mee te nemen. Hij is helemaal blij, we nemen gehakt, dat draaien ze waar je bij staat en mengen er kruiden door als je wilt, en groene verse koriander en ui. Perfect, we nemen ook nog lamsvlees mee, hij snijd vers af, 2 mooie plakken voor Geert op BBQ. We betalen nog geen 9 euro voor dit alles. Verser krijg je het echt niet, wij blij en gaan weer verder. Eerste stuk is niet echt mooi, wel valt ons op dat het druk is op de de weg. Heeft te maken met maandag, nationale feestdag ,op de 20e verteld men aan ons.

Ook zien we al de nodige schapen onderweg die verkocht worden, en op alle manieren vervoerd worden. Echt ze gaan achterin de kofferbak, achterop de fiets, bromfiets, karretjes, niet te vergeten bovenop de auto's. Heb natuurlijk wat foto's gemaakt, zijn niet helemaal goed , omdat ik ze maak tijdens het rijden.

Dan komen we door prachtige gedeeltes en wederom bergen, deze maal met bos. Nog sterker op een gegeven moment rijden we door een schitterend bos met cederhoutbomen de N13. Ook nu weer 1 rechte weg, zijn overigens 2 routes naar Fez. Het is echt zo mooi, veel armoe weer. We rijden langs een droge rivier, geloof het of niet staan hutten en tenten van afval gemaakt. We staan weer met beide benen op de grond en worden stil. Iedere keer weer zeggen we, hoe is het mogelijk anno 2018. Nou geloof me, het kan nog erger lees het verslag van vandaag maar ,wat ik morgen(woensdag) schrijf en plaats. Dan zien we ook auto's stoppen, zien borden dat er wilde apen zitten. We hebben ze gezien, maar kreeg geen kans foto te maken.

We rijden verder en komen dan bij Ifrane, ook dit geloven we niet. Een supermodern groot rijk dorp/stadje. Luxe huizen, dure auto's, golfbaan en ja dat dachten we al residentie van de koning daar. Toevallig hadden Geert en ik het erover, dat hij ook onze route eens zou moeten rijden😭.

Onderweg komen we ook door de diverse fruitgebieden, allemaal kramen langs de weg. We stoppen bij een willekeurig kraampje en nemen van alles mee. Peren,appels,pruimen,perziken en druiven en dat voor 35 dirham jaja. We eten ontzettend veel fruit hier, zalig.

Maar goed, uiteindelijk naderen we Fez, zetten de navigatie op Marjane de supermarkt. Eindelijk na paar weken in de middle of nowhere boodschappen doen, nu in de supermarkt. Gevonden en als we buiten komen, warm zo warm 42 graden oh nee he. Gauw de giga supermarkt in, waar het overigens beredruk is. Heeft te maken met het offerfeest, eten drinken en familie. Wij doen lekker boodschappen, wat een rijkdom kunnen pakken wat je wilt.

Dan snel naar camping, is praktisch om de hoek. Camping Diamant Vert, we gaan ons melden plek genoeg.
Maar de overnachtingsprijs is de duurste wat we tot nu toe betaald hebben. 205 dirham voor 1 nacht. Dit is het tarief van juli en augustus, pittig voor Marokkaanse begrippen. Goedkoopste was 60 dirham, duurste 205 dirham. Is wel inclusief zwemparadijs wat hiernaast ligt. Zoeken plaats uit, ruimen boodschappen op en heerlijk buiten zitten, naar de krekels luisteren. Straks lekker verse groene sla, met knoflook en olie en azijn. Niets Marokkaanse salade tomaat ui en paprika😉. Gehakt grillen en stukje lamsvlees, heerlijk bij camper eten deze dagen, ook een feestje hoor.

Als we klaar zijn het is al donker, komt er iemand naar ons toe Wafi heet hij. Aardige man, praatje pot over van alles, maar hij is gids en zou ons een rondleiding willen/kunnen geven door Fez, de hoogtepunten en vooral de medina's en leerlooierijen. Wij gaan akkoord, lijkt ons wel wat voor 300 dirham 3 uur rondlopen, worden gehaald en terug gebracht scheelt weer taxi. Spreken om 15 uur af bij camping, wij hebben er zin in. Tipje van de sluier, het was geweldig, schitterend wat hebben wij genoten en veel gezien. Dingen die je anders echt niet ziet. Zie verslag wat ik morgen plaats van vandaag.

Wij gaan lekker slapen, zijn moe en willen onze hersens nu de rust gunnen, na alle indrukken weer.

Groet Geert en Ineke.

Prachtig

Rina 2018-08-22 14:40:16

Geweldig weer 👍🏻 ga vooral zo door met schrijven en foto’s maken.

Henny 2018-08-22 19:46:02

Weer een heerlijk verslag van jullie reis👍🏻.

Ineke 2018-08-22 21:15:08

Als je bij asrou komt ga dan richting iffranje daar Kun je skiën groetjes henk

Henk en joke 2018-08-23 07:01:33

Wij hebben in 2014 T/o de souk op het plein gestaan! 2,— en 3,— voor de bewaker😂😂😂heerlijk om jullie verhalen te lezen,zo bekend!