Gythio evacuatie en vertrek 6 augustus

Griekenland, Laconië

Gooi er maar weer verslagje tegen aan, nadat wij dus in de haven van Gythio zijn gaan staan net als andere camperaars. Mensen met tenten, maarook de bewonders die hun huizen uit moesten, het was een drukte van belang. Wij zijn net als andere naar bed gegaan, morgen zien we verder. Werden rond 5 uur door camping gebeld dat we terug konden komen, wij hebben dat maar gedaan. Stroom er weer op en slapen, werden om 10 uur wakker.

Was een spookcamping geworden, mensen nog spullen halen en velen niet terug op camping. Door de storm die verwacht werd en er nu ook is wilde wij tot maandag op camping blijven. Maar de brand wakkerde vanmorgen weer aan, blusvliegtuigen helikopters en een deken van as, overal zit het. Dus besloten weg te gaan, alles ook uitvoorg zeker met die storm. Hebben betaald, wij wel veel mensen komen ook daarvoor niet terug, scheelt geld. Wij vinden dat de mensen het al zwaar genoeg hebben dus gewoon betalen. Wat wel is dat wij hebben ook deze nacht betaald dat we weg moesten, misschien was het netjes geweest van de camping om die niet te berekenen, maar goed, hebben bedankt voor de juiste gang van zaken.

Op pad dus ff bijkomen, pittige nacht geweest ook. Gaan naar Boza beach velen wel bekend. Doen onderweg boodschappen, en gaan verder komen door prachtig landschap. Fruitgaarden alles is er, van sinaasappelbomen vijgen bomen, olijf bomen (geen fruit😅)enz. Er is heel veel storm dus de zee is wild🤪de lucht kleurt alle kleuren het is een prachtig fenomeen de natuur op zijn tijd.

Uiteindelijk komen we bij Boza Beach begreep altijd druk, wij zijn de 5 e camper hier, dus dat valt mee. Prachtige locatie onder de bomen, zie zelfs douche en wc kun je ook legen dus dat is top. Zetten camper onder bomen met neus in de wind kijken naar de prachtige golven, wat een geweld.

Dit was ons avontuur voor nu weer even, doen rustig aan en blijven op alles voorbereid, die branden zijn zo gebeurd hoor.

Hoorde net van Petra en Chris dat Gythio en Mavrovouni ontruimd worden.
Krijg ook net te horen het strand brand waar wij kwamen, vreselijk. Dus goede keuze van ons, anders moesten we weer snel weg.
Hoor nu ook dat branden overal vreselijk zijn, niet onder controle door de wind/storm. Evia wilde we naar toe, kan niet dorpen staan in brand.

Misschien overwegen om toch maar terug te gaan naar Italië en vanaf daar wat leuks te doen. Nu gaan we maar even lezen en kijken wat morgen ons brengt.

Heb net foto’s gemaakt van de zee en lucht, zie je de rook van de brand aan de andere kaant van de vinger waar wij vandaan komen.

Dank voor de lieve,leuke berichtjes en wij houden jullie op de hoogte.

Groet Geert en Ineke

Heftig om mee te maken. Sterkte er mee. Fijn dat we op de hoogte worden gehouden van de situatie.

Janny Moerman 2021-08-06 16:10:06

Tjonge, wat een ellende allemaal. Die wind is funest met al die branden. En die rook maakt het er niet beter op. Ik wens jullie een wijs besluit, zodat je niet hoeft te blijven vluchten voor de branden.

Henny 2021-08-06 16:12:51

Al een poosje volg ik jullie reizen en vind dat ook erg leuk om te lezen. Maar dit wat jullie nu meemaken dat lijkt mij dood eng. Vooral als je naar bed gaat is het toch spannend wat er die nacht gaat gebeuren. Kan me goed voorstellen dat Italië nu meer trekt om weer rustig te kunnen reizen en beleven. Sterkte en pas goed op jullie zelf🙏

Willy 2021-08-06 16:37:01

Wijs besluit om toch naar Italie te gaan , even rust. Het is daar heftig , dit wil je niet meemaken.

Jeannette 2021-08-06 17:09:54

Het is heel verschrikkelijk Kom maar snel hier Het is hier Prima vertoeven

Hans en Woutje 2021-08-06 17:25:21

Sterkte en wat verschrikkelijk voor de mensen daar zeg.. begrijp hoe jullie je voelen wij 30 jaar geleden geëvacueerd door bosbranden in zuid Frankrijk je vergeet het je hele leven niet meer.

Henny de Ruiter 2021-08-06 17:31:32

Wel heftig met die branden zou maar lekker naar Italië gaan daar is het ook mooi goede reis verder

Leen en Willy 2021-08-06 17:38:33

Brand is met zo’n storm ook niet onder controle te krijgen. Vreselijk al die schade! 😢 Gauw weg daar...naar veiliger oorden. 😯 Ik zou er ook heel onrustig van worden. Succes met de verdere reis!

Geja 2021-08-06 19:19:39

Wat een verhaal! En wat een seizoen! En wat jammer dat de hitte zo ondragelijk is geweest in de Mani en dat je nu Griekenland beter kunt verlaten. Op de boot zijn we op een eiland en we kunnen overal heen gelukkig. Hier ook veel zwarte lucht en gedempte zon. Asregen gehad vannacht en we zien Evia gehuld in duistere mist. We zijn er weg maar lezen het vreselijke nieuws dagelijks op Greek reporter en GTP.Gr. Het schijnt dat er in Nederland amper berichtgeving is over de katastrofe in Griekenland. Noodmelding op onze telefoons gehad en we mochten niet met de gehuurde brommer in bosgebied rijden en dus geen paadje naar een stil strand. Begrijpelijk dat jullie weggaan want je mag sommige natuur gebieden niet in rijden en de weggetjes die Geert zo graag neemt ;) Tja de natuur gaat zijn eigen weg; natuurrampen of ziekten. Jongelui veel succes met de alternatieven en blijf genieten van alles dat wel mooi en leuk is. Groeten!