Zagora

Marokko, Taghbalte تغبالت

Eigenlijk wou ik vandaag geen verslag maken, dagje pauze. Ik vind het heel leuk om te schrijven en foto's te delen, maar het is veel werk. Maar ik doe het op de 1e plaats voor kids,kleinkids,familie,vrienden,kennissen ene buren. Het bleek dus ook dat de reisgenoten het leuk vinden om een kijkje te nemen bij en met ons. Daarbij komt dan ook dat ik van Marokko een boek laat maken, dus wil zoveel mogelijk schrijven voor het boek.

Gisteravond hebben we in M'Hamid vreselijke zandstormen gehad. Het gevolg was dat er een totaaltapijt van saharazand lag. Niet alleen op de vloer maar ook op alle randjes, raampjes en dashboard. Daarna regen, een bui die behoorlijk heeft aangehouden. Heerlijk verfrissend, dat wel.

Na een redelijk nachtje, gaan we vandaag weer verder. Nee eigenlijk moet ik zeggen we gaan terug, moeten namelijk weer via Tamegroute, Zagora richting Ouazazate. Wij gaan eerst naar Tamagroute, willen de islam bibliotheek bezoeken en de kashba. Je doet dit met een gids omdat er nog mensen wonen.
Nemen afscheid op camping Carrefour des Nomades en rijden richting Tamegroute, is niet zo ver genieten nog even van de omgeving met zijn specifieke tafrelen. Hadden we op de heenweg ook gezien, maar van een andere kant. Dus je ziet toch ook wel andere dingen weer. O.a. een veevervoer auto met schapen bovenop, de dorpen die je eigenlijk niet wil zien.

We arriveren in Tamegroute en zien bord islam bibliotheek, mooi zo. Parkeren de camper en er vliegt gelijk een oude man naar ons toe voor geld om te parkeren. Staat nergens dat je moet betalen, maar goed straks zeggen we. Ondertussen heeft Youssef ons gezien en arriveert, op de heenweg hebben we hem ontmoet met boodschappen doen in Tamegroute. Youssef is onze gids, rondleiding en bibliotheek voor 50 dirham. Zonder gids kun je de kasbha moeilijk in legt hij uit, alleen maar bedelende mensen en kinderen je schijnt dan niet weg te komen. Niets voor ons, en hij mag ook wat verdienen. Tamegroute betekend overigens, laatste plaats voor de woestijn.

Als eerste komen we bij de moskee, mogen we niet in mag wel foto maken van geheel. Mooie binnenplaats, zie foto. Maar onze schok was groot toen we daar mensen zagen liggen, niet voor de lol hoor, Youssef vertelde allemaal zieke mensen vooral bot ziektes. Geloof me, geen pretje. Daar is ook de koraan school, volgens zeggen komen ze van ver daar naar toe. Mag niet naar binnen, wel foto's gemaakt van de buitenkant, echt schitterend.

Na wat uitleg gaan we verder, deze kashba is oud , het is een communie van Berbers, zwarte Berbers en ......ben het kwijt de 3e soort mensen die er wonen. We praten en dan komt de schok, moet ik daardoor lopen. Geert zegt je trok helemaal wit weg, ik kan je vertellen zo woont bij ons geen hond. Alles is laag, bukken dus. Sinds 5 jaar is er pas electra, huisjes zijn van leem geen ramen , maar aan bovenkant van muur een rond gat met gaas ervoor voor frisse lucht. Stond deur open, mensen zitten op de grond in het donker. Wegwezen dacht ik, we lopen verder en krijgen uitleg. Het dorp is een coöperatief, en staat bekend om zijn pottebakkers kwaliteit. Ik maak veel foto's, men bedelt graag, maar mag niets geven van Youssef lost niets op zegt hij. Koop straks wat in de winkel van de commune/ coöperatief komt ten goede van ons allemaal. Na veel straatjes door te hebben gelopen, komen we in pottenbakkers gedeelte terecht. Zeer zeer interessant, maar mijn hemel kijk op de foto hoe in het donker gewerkt wordt. Ook door kinderen, men weet niet beter. Krijgen rondleiding, zien de ovens waar aardewerk gebakken wordt. Ongelooflijk, mensen lief maar de omstandigheden pfff. Weer verder gaan we naar de winkel van het geheel, prachtig met alle kleuren en alles te koop. Zat iemand borden te schilderen en hij ging ons rond lijden, heel interessant. Hij gaat thee maken en drinken met elkaar thee. Tamegroute is bekend vanwege het prachtig groene aardewerk, ik ben er dol op en ga kijken wat ik zou willen hebben. Gelukt mooie schaal gekocht, maar moet eerlijk zeggen echt niet goedkoop. Weet dat het handwerk is, maar toch. Om één of andere duistere reden, kunnen we de bibliotheek niet in. Vandaag niet zegt hij, wij snappen het niet helemaal maar het is goed,wel jammer. Hij brengt ons terug naar de camper, wij betalen Youssef en de man die geld wou voor het parkeren van de camper geven we geld, overigens een heel vervelend agressief mannetje.
Nemen afscheid, dit hadden we niet willen missen. Voor hen die ooit nog die kant opgaan, het is even slikken maar zeker de moeite waard om dit te doen. Overigens de (soort) stenen op de foto maken ze zelf, worden de huizen van gebouwd(leem).

Wij rijden weg en gaan richting Zagora, allereerst geld halen want we zijn blut. Nergens een bank en als er een automaat is, dan leeg(M'hamid). Ja hoor de bank en we kunnen pinnen, joehoe. Staat een politie agent te fluiten dat we daar weg moeten, wat jij wil. Rijd geen hond daar, zaterdag rustdag haha. Dan eerst even iets eten, naast bank klein tentje druk dus daar gaan we zitten. Nou komt ie, let op 1 cola, 1 thee, 2 omelet met brood. Krijgen ook nog 2 kleine flesjes water erbij, eten was prima en brood vers( is ook wel eens anders). We gaan betalen, Geert komt terug en geeft mij de bon, heb er een foto van gemaakt 34 dirham(€3,40). We ploffen, ongelooflijk. Goede fooi gehad, en wij gaan boodschappen doen. Geen supermarkten hier, allemaal kleine winkeltjes. We hebben weer van alles, hup naar de camping waar we paar dagen geleden ook hebben gestaan.

Zijn best moe, alle indrukken en alles wat erbij komt.

Nu begrijpen jullie denk ik wel waarom ik toch een verslag wou maken, wij willen dit toch met jullie allemaal delen.

Aangekomen op de camping is de eigenaar er weer, zo hartelijk en met thee zoals we eerste keer werden onthaald , is daar nu geen sprake van. Integendeel zelfs, hij vroeg of we de sahara zijn ingeweest en wij natuurlijk ja. Hij bood ons een dagtocht aan voor 4000 dirham samen, dat vonden wij teveel geld. Weet dat het veel goedkoper kan, dit was zijn prijs. In M'hamid hebben wij dagtocht gedaan incl.alles voor 1300 dirham, dus ja dat scheelt nogal. Hij zegt eerlijk dat hij het niet leuk vond enz,enz. Hij is echt beledigd, geen thee, hij kon vandaag ook geen eten regelen, dus ja zo kan het ook gaan dan.

Wij zitten nu heerlijk buiten, niet te warm vandaag en zien wel wat we eten.
Morgenochtend gaan we weg, en weten zeker dat we hier niet terug komen. Niet vanwege de eigenaar, is niet leuk maar overleven we wel. Maar omdat we in het zuiden niet terug zullen komen. Hebben alles gezien en dat is genoeg. Hebben nog een to do list, hihi. Op naar Ouarzazate, nieuwe avonturen komen er aan.

Goed weekend allemaal.
Groet Geert en Ineke.

P.s. Geert hier.
Het is leuk en zeer te waarderen dat voor ons onbekenden ons volgen, mede ook hun enthousiasme kenbaar maken.

Geniet van jullie verhalen en mooie foto’s, dank hiervoor. Fijne reis verder.

Annie vos 2018-08-11 20:30:48

Volg jullie met belangstelling, vind het leuk om jullie avonturen te volgen. Ook je verhalend vertellen is erg leesbaar!

Irma 2018-08-11 20:39:16

Ik ben 2x in Marokko geweest maar nooit met een camper. Ik lees jullie verslagen met veel plezier !

Lex 2018-08-11 20:43:52

Mooi om jullie reis te volgen. Het geeft veel aha-erlebnissen. Wij zijn hier in 2013 geweest en zien veel bekende plaatsen en plaatjes voorbijkomen. Wij gaan zeker nog een keer terug naar dit mooie land. Wij hebben onze reis vastgelegd in Polarsteps, zie https://www.polarsteps.com/CeesdeJong/5701-marokko-2013.

Cees de Jong 2018-08-11 20:54:15

O wat herkenbaar hier waren wij ook in februari weer wij genieten van jullie verslag😎👍

Corry Booisma 2018-08-11 21:16:45

Wat een verhaal. Dit is denk ik wel een dag om over na te denken. Vooral de leefomstandigheden waren denk ik een erge schok.

Alex Karper 2018-08-11 21:21:05

Wauw wat een mooi verhaal weer. Krijg steeds meer zin om het te gaan doen na het lezen en de foto’s.

Henny 2018-08-11 22:11:35

Fijn om jullie verhalen te lezen. Wij gaan eind oktober een 7weekse reis door Marokko maken. Route ongeveer tegengesteld aan die van jullie. Spannend! Zijn blij met alle tips! Veel plezier gewenst daar!

Friedeke Marijne 2018-08-11 22:17:56

Jullie kennen mij niet en andersom, maar ik geniet enorm van jullie verslagen en foto’s. Ook omdat ik er ook geweest ben. Niet met een camper, maar ik herken wel heel veel. Dank jullie wel dat ik mee mag reizen. Dat waardeer ik heel erg.

Joke Stam 2018-08-11 22:27:06

Weer een mooi verslag van jullie dag.En de foto’s zijn weer indrukwekkend.Weltrusten .

Ineke. 2018-08-11 23:14:10

Ik lees jullie verslag met veel plezier.hebben ook interesse om met camper te gaan.zijn wel al in agadir en marrakesch geweest.maar is niet te vergelijken met jullie reis.

Beppie 2018-08-12 00:39:25

Weer met plezier gelezen en mooie foto's. Dat mensen zo nog moeten wonen is moeilijk te begrijpen he? Als wij terug in Nederland zijn dan klagen wij de eerste 2 weken ook nergens over.

Rina 2018-08-12 01:28:12

Wat een mooi verhaal weer. Ik kijk er iedere dag naar uit.

Patricia 2018-08-12 09:04:14

Zo leuk en alles zo herkenbaar. Wij zijn het laatst in 2014 geweest, zijn toen op de camping in Icht geweest en hebben daar ook een rondleiding door de kashba gehad, daarna bij de gids thuis thee gedronken! Zo vriendelijk als ze daar zijn! Ook een rit door de woestijn gemaakt. Ik krijg er steeds meer zin in om weer te gaan als ik jullie verslag lees!!

Judith de Boer 2018-08-12 09:26:10

Ik lees jullie verhaal met plezier en de foto's erbij maakt dat het lijkt dat je er zelf bij bent , dank jullie wel

Jeannette 2018-08-12 17:05:04

Nou, wij kennen elkaar ook niet maar volg met heel veel plezier jullie prachtige reis. Wij waren in 2007 in Marokko en moesten ivm ziekte naar huis maar teren nog steeds op deze prachtige reis. Jullie verslagen zijn voor ons een feest van herkenning! Nog een hele fijne tijd samen. PS, we camperen gelukkig weer alleen niet meer zo ver weg.

Willy 2018-08-12 17:28:17

Wat een prachtige reis ik kwam toevallig op jullie reisverhaal en lees het met veel plezier mee. Wat een avontuur en wat ondernemen jullie veel. Prachtig en nog heel veel reisplezier.