Farol des Sagres, Farol do Cabo de São, Lousal en Evora

Portugal, Évora

Warm al 2 dagen zo warm 30 graden echt niet te geloven, ga je in voorjaar weg omdat je het niet zo warm wil hebben. Niet klagen maar dragen dus, vandaag Donderdag wij zijn gister in Evora aangekomen.

Maandag zijn we vertrokken uit Lagos om naar meest zuidelijkste punten te gaan, is maar 35 km en hebben uiteraard weer prachtige route gehad. Het is een genot om door oude dorpjes te rijden maar oude dorpen oude wegen🙈🤪 we hebben er weer paar gehad hoor, soms stoppen we voor de foto. Onze eerste stop is Cabo Sagres gigantisch parkeerterrein wat vol staat met campers, wij gaan er tussen staan en maken een schitterende wandeling prachtig uitzicht kliffen. Sommige weten dat wij Schotland liefhebbers zijn het lijkt er klein beetje op. Wat ons opvalt ook onderweg de hoeveelheid bloemen prachtig en zoveel soorten ongelooflijk. Na 2 uur gaan we verder naar het meest zuidelijke puntje van Portugal 6 km verder, ook daar weer wandeling maken en eten lekker broodje braadworst was heerlijk. Terug bij camper besluiten we naar Odeixe te gaan naar Campismo S.Miguel sc 57697, bosrijke camping plek tussen bomen uitzoeken heerlijk, dus verder chillen en buiten zitten. Komt mooie oude Hanomag bij ons achter staan, Geert ff praatje en foto maken.

Dinsdag dan gaan we naar Lousal, Minas de Lousal staat op ons lijstje omdat daar tot 1988 Pyriet is opgegraven. Dit is een zwavelhoudende ertsmijn, een oud mijnwerkers dorpje dus. Op weg ernaar toe kom je kurkeiken tegen. De souvenirs winkels liggen vol met kurk artikelen van schoenen tot tassen enz.wij houden er niet van maar het wordt verkocht. Eigenlijk wilde we alleen de mijnen bezoeken en het park, maar toen we aankwamen zagen we een camperplaats en wat voor camperplaats. Plekken met en zonder schaduw, stroom op alle 12 plekken, vuil water, wc , schoon water en als klap op de vuurpijl een fiets service punt niet te geloven. Je kan je fiets schoonmaken en er hangt gereedschap zie foto, dit alles gratis. Wij besluiten te blijven voor 1 nacht en zetten camper in schaduw. Dan drinken we koffie, lunchen en daarna op pad. Het is overweldigend wat je allemaal ziet, kijk maar naar de foto’s. Op internet vind je heel heel veel info voor de liefhebber. Voor de camperaars onder ons deze plek behoort bij een organisatie die je via outdoor-routes.pt kunt vinden. Sommige gratis en anders tussen 4 en 6 euro ongelooflijk dus proberen waard. Om 17 uur zijn we uitgelopen, is een groot park en erg warm dus hoppa kroeg in. Buiten in schaduw drinken we 1 bier en 1 wijn zakje chips voor €2,90 jaja. We zitten tussen de oude mijnwerkers erg grappig maar ze zijn niet zo spraakzaam. Het blijkt dat ze daar eten en worden aan tafel geroepen😹😹. Er is verderop een cafe, restaurantje wat goed eten zou hebben volgens de recensies, eigenaresse heel aardige mevrouw. Wij drinken wijntje en eten Fries Bacalhau erg lekker, maar ook hier, zo goedkoop🙈. We gaan terug naar de camper en verder doen we niets meer, was superdag.

Woensdag worden we wakker van de vogels die fluiten. De zon schijnt en het is een mooi blauwe lucht 🤷🏼‍♀️
Na het ochtend ritueel gaan we op weg naar Evora, rijden de platteland route ook klein stukje N2 via Cuba en Ferreira de Alentejo en Viana Alentejo. Ooievaars, stieren, koeien, en bloemen ongekend, ook weer veel olijfbomen. Maar ook een vreselijke stinkfabriek met gore rook pffff. Gaan bij de Intermarche boodschappen doen en dan naar de camping in Evora. Hebben heerlijke plek en doen vandaag verder niets meer, hebben nog wat admie te doen. We staan op Orbitur Evora camping sc 41187.

Donderdag gaan we vroeg op pad naar centrum Evora, we nemen heen de bus die stopt voor de camping ideaal. Tja Evora is leuk hebben alle belangrijke dingen gezien, kathedraal zelfs ik ben de toren op geweest🙈 en de bones kapel, geshopt koffie met wat lekkers en dish of the day. Wij blijven het ongelooflijk vinden hoe goedkoop het hier is, vandaag dish of the day €6,90 in lokale tent hoor was prima.
Heb nog een hoedje gekocht was zo warm niet te doen, na alle activiteiten waren we het zat, 5 uur rondgelopen dingen gezien en niet gezien. Terug zijn we gaan lopen want de bus( chauffeur😂) had siësta, erg warm maar we hebben het overleefd. Ongeveer 2,5 km lopen vanaf camping. Evora voor hooguit dag is prima, vrijdag gaan we naar Bombarral hebben mooie recenties gelezen en gaan die kant op. Boeddha park o.a.en nog veel meer met dank aan Kobus Kiep. Nu rusten wij uit, zometeen klein dingetje eten. Dan komt het lastige, die foto🙈😂🤷🏼‍♀️. Ik maak een apart pagina met foto’s van Evora krijg het hier niet bij, voor Pindat dus.

Lieve groet van ons.

Prachtig. Jaren geleden 2x in Portugal geweest. Met het vliegtuig. Ik heb jouw tip in internet opgezocht maar is in Portugees. Kan die link ook in Nederlands? Ben nieuwsgierig naar jullie verdere avonturen

Ingrid 2024-05-10 16:13:55

Wat een heerlijke reis maken jullie weer , geniet ervan !

Jeanette 2024-05-10 16:23:05

Ingrid je kan die site ook in het engels lezen hoor.

GeertenInekeOnTour 2024-05-10 16:27:07

Ok. Dankjewel.

Ingrid. 2024-05-10 18:06:48

Dit zijn wel weer heel bijzondere dingen die jullie zien mooi hoor

Hans en Woutje 2024-05-11 12:59:20

Dank weer, zien bekende beelden voorbij komen, hadden ook graag via Portugal teruggekeerd maar het weer deed ons omkeren. Jullie hebben heerlijk weer en genieten vol op👍