Zagora

Marokko, Taghbalte تغبالت

Gisteren reisdag gehad, na een lekker nachtje slapen(prachtige zonsondergang)bijtijds op, even genieten van het uitzicht en de koelte nog. 27 graden maar het voelt heerlijk aan. Om half tien zijn we rijklaar en alles is nog dicht, Geert toetert even en even later komt de campingeigenaar eraan. We betalen en gaan op pad, weer een nieuw avontuur tegemoet. Wat een heerlijk leven zo, wij gaan dus nu richting Agdz en ook hier is er eigenlijk maar 1 berg weg. We rijden de R 108 die tot Agdz gaat.

Het is wederom een prachtige route, door schitterende bergpartijen. Af en toe zetten we auto even stil om te genieten en een foto te maken. Het is heel moeilijk uit te leggen waarom dit zo'n indruk op ons maakt. Je moet het zien, je vindt het mooi of, juist je vindt het niets. Alle contrasten die je ziet, maar ook de dorpen die je onderweg tegenkomt, de mensen de kinderen enz. Op hun eigen manier hebben ze vervoer, meeste lopen en de ezels. De wegen zijn echt prima, af en toe een gat in de weg, maar dat mag de pret niet drukken.
We zijn beland in Agdz en gaan lunchen en thee drinken, ik ben gek op de marokkaanse thee, heb voor in de camper een theepotje gekocht wel van Inox. Thuis heb ik div.soorten theepotten. Maar goed we bestellen een berberommelet en salade, dat dachten we, de salade is op, na een halfuur wachten(toch behoorlijk warm in schaduw)gaan we maar eens vragen naar de berberommelet. Oeps vergeten, dus na 10 minuten was hij daar, lekker man. Komen bijna nergens toeristen tegen, maar ja hoor hier gezin uit nederland die ook zaten te lunchen. Vader, moeder en 4 kids voor 2e maal in Marokko vinden het geweldig.

Ondertussen hebben wij toen we in de wachtrij zaten, besloten om door te gaan naar Zagora hier in Agdz niet echt veel te doen. Je moest met taxi naar centrum dus ja, gaan verder.

We stappen weer in de auto om ditmaal via de N9 richting Zagora te gaan.
Ik kan je verklappen dat je weer in een andere wereld komt, veel heel veel foto's gemaakt. We hebben weer een mooie weg, rijden door dorpjes die alléén uit leemhutten en soort kasteeltjes( ws moskees) bestaan.
Veelal zwaaien, hebben ook weer flessen water gegeven aan kinderen langs de weg, lollies uitgedeeld.

Had geen pennen bij me(wist ik niet) maar als ik bij ikea ben neem ik altijd paar potloodjes mee(wie niet). Die heb ik gegeven, goede daad. Volgende keer als ik bij ikea ben neem ik er wat meer méé🤣🤣denk wel dat we in februari terug gaan, om dan de steden te zien die we nu niet hebben kunnen doen. We hebben nog geen definitief besluit genomen daarin. Onderweg weer even paar kleine boodschappen. We rijden langs een mijn, die heet Mine de Bouazzer, wat een dorp op zich en veel te zien. 2 jaar geleden waren we in Spanje en hebben de Rio Tinto bezocht, ook prachtig. Dan natuurlijk de palmbomen niet te vergeten, bossen vol soms, Paradijs.

We rijden langs een rivier, jaja, daar zwemmen ze in, ze wassen zich zelf in rivier, maar ook de was die gedaan wordt daar. Het is een groot vrolijk feest als je alles ziet. Wij komen aan in Zagora, 1e camping alles dicht, 2e camping vreemde buurt veel hangjongere en omdat wij toch merendeel alléén staan, ga ik liever naar andere camping.

Zo belanden we op de prachtige camping, gastvrij ontvangen waar we nu zijn. Heerlijke plek, bij aankomst krijg je gelijk kleed voor de camper nou na al het zand en steentjes aan je voeten een heerlijke verademing hoor. Tafel en krukjes erbij, bloemetje en thee, zijn we welkom of niet.
Drinken samen met eigenaar thee, kletsen wat en bestellen een Tajine met kip en groenten voor vanavond, en fruit als dessert. Wij relaxen nu heerlijk, en om half negen komt de Tajine. Het is een dubbele, veel te veel dus hoppa alles wat over is in een pan , voor morgen. Lekker komkommer erbij en klaar is Klara😎.

Het was om 12uur uur s'nachts nog 35 graden, zitten nog steeds heerlijk buiten. Uiteindelijk om 1 uur naar bed, poging tot slapen. Morgen zien we wel verder, dit ivm warmte.

Overigens zien jullie een foto waar allemaal oranje kannen op liggen/hangen, lopen allemaal mensen mee. Men gaat gezamenlijk naar de waterput(zeker nog 2 uur lopen)vullen de kannen en gaan weer terug. Weer of geen weer, anders is er geen water.

Heb dit verslag dus vanmorgen geschreven he.(dinsdag).
Het is nu 14.00 uur en 44 graden, wij gaan vandaag niets doen en weinig beleven. Oftewel geen verslag.

Morgen gaan we verder, hebben besloten om toch naar M'hamid te gaan dan zitten we in woestijn. We gaan naar camping Carrefour Des Nomades en proberen dan een dagtocht te doen de woestijn in. Ik weet nog niet of oma op een kameel gaat zitten, haha. We zien wel, moet nu foto's uitzoeken, heb er 100 pffff.

Groet Geert en Ineke.

Zo jullie maken echt de reis van je leven geweldig allemaal en Mooie Foto,s