Evia verlaten ivm brand.

Griekenland, Δρέπανο

Toch maar even verslagje maken van onze wederom spannende dag. Wij hebben slechte nacht gehad, rukwinden die er niet om logen, doodeng. Ergens een disco die om 5 uur klaar was, weinig tot geen slaap gehad.

Maar gister kregen we een alert op telefoon dat er 22 augustus extreem hoog risico op bosbrand is, door ja harde rukwinden enzenz. Dus als kan ga verder of terug, nou zijn in het noorden van Evia nog steeds brandjes dus dar kunnen en willen we ook niet naar toe. Maar goed Geert hoort om half 7 iets, kijkt naar buiten helikopter en blusvliegtuigen, en een beginnende brand op de berg. Daar de wind daar vandaan komt gaat het vreselijk snel. Dus snel uit bed, alles op bed gegooid en rijden. Voor zeven uur waren we dorp uit, na half uur stevig doorrijden door de bergen en bochten konden we wat rustiger doen. Er is maar 1 hoofdweg, wel wat kleine witte wegen, maar niet voor de camper. Uiteindelijk na dik 2 uur hebben we Evia verlaten.

Na nog uurtje rijden camper aan de kant kon Geert slapen, was doodmoe.

Verder gereden, tussen Thiva Livadeia Lamia geen mooi gebied. Wel naar Thermopylae gegaan zijn zwavelbaden en cp, maar ook een asielzoekerscentrum. Toch gaan kijken, wie weet.

Nou de baden waren druk, gaaf te zien. Asielzoekers liepen ook rond, veel glas van stukgeslagen auto ramen op grond. Oud resort waar deze mensen verblijven, dus na rondje lopen weer door.

Natuurlijk nog koffie met broodje en…..onderweg.

Uiteindelijk was laatste stuk wel weer mooi, hoge bergen ook waar duidelijk een ski resort was. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij de Kiteclub Raches Faros te Echinaioi voorbij Stilida, geweldig kitesurf centrum mooie locatie gaaf te zien. Slapen 1 nachtje hier, morgen Volos. Dan Kato Gatzea, hopen daar ergens onze zeilvrienden Peter en Annelies te treffen, zo leuk die ontmoetingen op vakantie.

Nou voor nu was dit het, vanavond geen luxe diner voor ons maar gewoon een uitsmijter. Is niets te krijgen in de buurt, restaurant is gesloten😭.

Lieve groet van ons.

Wel spannend allemaal die branden wel angstig gelukkig zijn jullie nu op een veiliger plaats hoop van wel hoop gauw weer wat te horen

Leen en Willy 2021-08-22 19:13:24

Lijk me toch eng zo'n brand

Theo 2021-08-22 19:15:15

Pff heftig allemaal. Ineens weg moeten rijdenna een slechte nacht. Hopen dat het nu beter gaat allemaal

Camperikelen 2021-08-22 19:40:13

Oh bah, toch weer eng hoor! Vind het moedig van jullie om er toch te blijven. Hopen dat het spoedig afgelopen is met die branden, zoveel schade, zo jammer😢

Geja 2021-08-22 20:00:59

Wel heftig zeg iedere keer die branden. Dat maakt het wel allemaal een beetje onzeker en spannend succes vast

Henny de Ruiter 2021-08-22 20:42:22

Oh, wat naar om steeds zo ‘op de vlucht’ te moeten voor bosbranden. Nou kunnen die overal ontstaan maar in Griekenland nu wel heel erg veel. Is het dan nog wel ontspannen ‘vakantie’ houden?? Lijkt mij namelijk heel erg stressvol. Hopelijk komt er snel een einde aan al die bosbranden💫💫