Aankomst Italië

Italië, Benevento

Na een voorspoedige overtocht vanuit Igoumenitsa, zijn we veilig in Bari aangekomen. Ideaal hoor camping on board, omdat je gelijk de nacht in gaat kun je lekker in je camper blijven en slapen. De boot was vol vol, wij als bijna laatste van boord. Douane stelde niets voor, wel bij inchecken in Igoumenitsa daar wilde ze binnen alles zien, prima hoor kom maar op🤪.

Om 10 uur de volgende morgen waren we in Bari, wel weer even wennen aan al dat verkeer daar. Griekenland we missen de rust nu al, maar ja we zullen langzaam maar zeker terug moeten naar huis. Ook weer fijn om kids, kleinkids familie en vrienden te zien. Maar goed de planning nu is naar Monopoli, havenplaats en schijnt een mooie oude binnenstad te hebben. We gaan dan 45 km rijden naar het zuiden, wij hebben gekozen voor een mix parking campercontct 75358, in de hoop dat het niet te gek gaat worden wat verkeer en jongelui betreft. Daar aangekomen lopen we klein rondje, drinken koffie en eten mini tapas broodjes. Zalig was het, dachten dat zal wel wat kosten, nou lachen 6 tapasbroodjes 2 koffie voor €6,20, haha echt waar.
Dan bij camper even chillen en rond 16.30 uur gaan we oude stad verkennen, lopen langs de haven komen net vissersboten binnen. Opeens drukte van jewels te leuk te zien. Tafels voor verkoop komen te voorschijn, weegschalen geldkistjes leuk te zien. Men staat werkelijk in de rij, een visser zit braaf zijn eigen maaltje te vangen. Mooi contrast, na de nodige foto’s te hebben gemaakt gaan we verder. Vlak voor de poort liggen de vissersbootjes in het water uiteraard en voor de hoge herenhuizen aldaar, prachtig gezicht.

We gaan slenteren,lopen door oude gedeelte. Ga niet alles benoemen, alles is er boogsteegjes,kerken cathedraal, kleine winkeltjes bruidspaar loopt rond. Huizen met veel plantenbakken enz.maar vooral de sfeer. Omdat het al beetje donker gaat worden gaat verlichting aan, weer andere sfeer. Belanden op terras😜en nemen biertje en campari soda en kijken om ons heen, vakantie , bella. Gaan in drukte op zoek naar iets te eten, dan maar pizza gezellig tentje en heerlijke pizza. Dan terug camper, kleine 20 minuten lopen.
Staan met 2, even krantje nog digitaal lezen en morgen verder.

De nacht is redelijk gegaan, geen muziek geen schreeuwjongeren, wel wat kletsen maar niet luid. Leek wel of ze rekening hielden met deze oude mensen.😂.

Vrijdagmorgen al vroeg weg rond 9.30 uur, op weg naar San Michele klein wit kerkje in Frangesto. Dit bezoeken wij omdat in 2002 onze dochter daarin is getrouwd. Helaas kerkje dicht, van buiten simpel maar mooi wit, van binnen ongelooflijk mooi, memories. Niet ver vanaf Monopoli ongeveer 15 km, wat leuk is dat je dan door het gebied van de trullo’s in Italië komt. Vooral de originele staan hier nog, ze worden vaak compleet vernieuwd om er te wonen. Klein stukje geschiedenis, ontstaan in de 15e eeuw zijn van orgine agrarische huizen. Droge kalkstenen op elkaar stapelen, verkoeling opslag ook voor water.( wederom info internet)bij velen is er een bekend dorp Alberobello, wij zijn er geweest paar jaar geleden, erg toeristisch.

Uiteindelijk verlaten we dit mooie gebied en gaan 75 km rijden door prachtig gebied. Trullo’s, heuvels dalen riviertjes alles tegen gekomen, we gaan naar Matera. Ook al 1x geweest, maar hier ben ik zo verliefd op dat ik nog een keer wilde kijken. Uiteraard drinken we onderweg koffie eten broodje en genieten van alles. Drukte valt mee, tot bij Matera. Hebben gekozen voor cp behoorlijk bij oude centrum, mijn rug wil niet helemaal dus niet te ver lopen,daar loop je ook uren. Het is campercontact sc 52234 kost €12,00 voor 24 uur, je staat overdekt en het is 15 min.lopen naar oude stad.
Rond 15 uur gaan we weg, willen ook in stad eten sluit mooi aan dan.

Matera ga ik een apart foto album van maken, heb zoveel foto’s weer dat ik echt geen keuze kan maken(sorry Petra😉😘). Ik Ga ook niet alles benoemen, wat ik wel wil zeggen, mocht je in Zuid Italië zijn ga kijken, aanschouw deze geweldige oude stad je weet echt niet wat je ziet. Droom weg net als ik, geweldig.

Vanmorgen hebben we Matera verlaten, komen we ooit nog terug, denk het niet. Hebben nog lange lijst wat we willen zien. Gaan vroeg op pad voor ons doen 9.15 uur, het verhaal is al weer lang genoeg dus ik hou het kort. Zijn binnen door gele weggetjes gaan rijden, via Grassano, Potenza,Lioni naar Benevento onze slaapplek vandaag op cp sc26527 voor €10,00 incl.stroom perfect. De weg was soms goed, maar veel bochten,gaten in de weg, hoog dus scherpe bochten en heel misselijk🤣. Heb het overleeft, mooie foto’s gemaakt van dorpjes o.a.hoog op de bergen.

Pfff heel verhaal weer, morgen ook reisdag dus tot over een paar dagen maar weer.

Groet Geert en Ineke.

Ik geloof dat ik ook verliefd ben…,,😉Prachtig, heel mooi…..mooi sfeerbeeld neer gezet. Jaloers op de Campari en de pizza’s….liefs van ons uit Griekenland! 😘🇬🇷🚌💨

Petra Eleftheriadis 2021-09-19 07:34:04

Wat een super mooie foto's.

Ingrid 2021-09-20 08:55:48

Fijn dat alles goed gaat hier komt de herfst er aan koude nachten