Merzouga

Marokko, Et-taous ⵟⴰⵡⵙ الطاوس

Na een pittig dagje gister(dinsdag) en een goede nachtrust, vanmorgen(woensdag)om half tien gezond weer op.
De zon straalde al en het begon al warm te worden, lekker ontbijtje gemaakt en daarna inpakken en wegwezen.

We gaan rijden richting Tinerhir, als leuk is blijven we anders gaan we door naar Merzouga. Dit zou een kleine 200 km zijn dus we gaan het beleven. Het eerste stuk is een saaie lange weg, wel komen we door dorpen, met en zonder armoe. We hebben opeens weer een brug die onder water staat, kunnen we door, ja gelukkig wel.

We zien een vrachtwagen die precies past in een smal straatje, vrouwen die wassen, kids die spelen.
Ik heb van alles en nog wat foto's gemaakt vandaag, komen in dorp, worden kolen in zakken van gedaan, verdeeld en de vrachtwagens gaan op weg. We hebben weer onverharde wegen gereden, hobbel de bobbel. Man zit op straat met schaap en kind bij zich, waar denkt hij aan. Dan weer door dorp, armoe troef.Wat zijn wij toch rijk dat we leven zoals wij leven. Er stond langs de weg een lief meisje te zwaaien 6 a 7 jaar en te lachen, Geert stopt en geeft haar een lollie, van blijdschap huilen, wij ook bijna. Wie maak je nog blij met een lollie. Vandaag dus ook weer een dag met vele gezichten, verdriet en geluk liggen naast elkaar.

Onze route gaat door, Tinerhir slaan we over en gaan lekker door rijden. Langzamerhand verandert het landschap weer, joehoe richting Sahara. Zien weer zandheuvels, ondergronds irrigatiesysteem enz.

Dan zien we de grote zandheuvels van de sahara opdoemen bij Merzouga, we zijn er bijna.
Wat een drukte, men ziet een camper gelijk op ons af, dat vinden wij minder hoor. Geert gaat lekker verder door de drukte en dan oeps, ja hoor hier schijnt dus vanmorgen zware regen gevallen te zijn en de zandwegen jaja modderwegen en de weg kunnen we niet nemen. Uiteindelijk omgereden en daar is de Camping le Petit Prince.
Kleine camping aan rand Sahara, bij de dromedarissen. Prachtig, heel hartelijke ontvangst met thee.
Gaan eten op camping en dan lekker slapen, is bewolkt dus geen zonsondergang helaas. Wel warm, heel warm.
Morgen gaan we de omgeving verkennen, zijn hier nomaden en berbers in tenten met hun dromedarissen.
Veel onder gelopen door de regen, pffff. Ga zo slapen, verslag plaats ik donderdag.

Extra zin net geschreven, zitten lekker buiten in schaduw, 42 gr.opeens zon weg en ja hoor zandstorm. Daar zitten we nu in, mooi om te zien, maaaar vandaag huishoudelijke dag. Je snapt 2 wassen gedraaid, camper schoongemaakt, haha. Om te huilen, 1 zandfeest binnen😭😭😭😭😭

Groet Geert en Ineke.

Wat genieten wij van jullie berichten !

Ineke Helmes 2018-08-16 19:31:04

O, jee uithuilen en opnieuw beginnen dus😢. Jullie hebben nu al paar dagen pech door de regen, is het daar momenteel ook extremer of is dit altijd na een bui. Vraag mij af hoe het dan is in een regenperiode🧐

NewNomads 2018-08-16 20:08:53

Weer mooi om te lezen maar jullie hebben toch al wat regen gehad, is toch niet normaal? Wij willen in september naar Merzouga , doen nu eerst de westkust.

Rina 2018-08-16 21:40:33

Zo heftig .. is dat altijd na zware regenval en kan je dan nog wel rijden daar. Vraag me af wat te doen dat vergt toch wel enige voorbereiding of met een 4x4 camper die richting op zowiezo voor al dat zand.