Tot het Prespameer

Griekenland, Psarades

De dagen vliegen voorbij nog 12 dagen in ons geliefde Griekenland voor we de oversteek maken naar Italië. Wij hebben gisterochtend afscheid genomen van Petra en Chris na een aantal geweldige dagen samen.

Maar eerst nog verslag van onze belevenissen, op zich niet heel veel, maar we zien wel veel🧐😂. Wij gaan verder en moeten dus wel 3 km rijden om op onze volgende bestemming te komen. We gaan naar de thermale baden van Pozar die in Lutra Lutrkiu liggen, daar is ook een cp mooi tussen de bomen dus ook schaduw. Als we aankomen is er niemand, zetten de campers neer en maken een kamp. Prachtige plek wc aanwezig, water niet om te drinken. Voor 7 euro per nacht, er zijn wat winkeltjes met souveniers en lokale producten. Ik ben er niet eens geweest, lekker een chill dag de eerste dag. Samen gegeten gelachen en glaasje Tsipouro en wijn gedronken. Heerlijk donker in de nacht, denk wel dat jongelui in de nacht naar de baden gaan, ietsje rumoerig niet hele nacht gelukkig.

Woensdag gaan Geert en ik naar de baden toe, eerst even ontbijten enz enz.
We gaan beide onze eigen weg vandaag, op ons gemak zeker 10 minuten lopen😂komen we aan. Mooi gezicht ook, de baden zijn allemaal 37 graden constant🥰wat een feest. Gaan eerst eens kijken, best veel volk al. Betalen 2 euro voor het bad, ik kan jullie verklappen,zalig zou er zo gaan wonen. Geen foto’s gemaakt van ons, te nat😅. Natuurlijk wel een impressie, er is ook een zwembad ook 37 graden daar betaal je 3 euro. Ook geweldig niet te druk, was fijn dat we even in diep water baantjes konden zwemmen, goed voor het lichaam. Daarna nog in een prive badje gelegen naast een koude waterval. Dat was zo apart, gaan liggen in ondiep water en je armen en benen drijven op het water, uur zo gelegen wat een feest, ja warm water 37 graden😍.
De avond hebben we samen door gebracht, maar helaas iets anders dan we dachten, waaien en regen dus naar binnen. Om 19 uur droog en weer naar buiten, wel fris dus lange broek en vest aan. De adonissen gaan op de brommer eten halen, kunnen nog net buiten eten maar dan door kou naar binnen. Hebben als afscheid glaasje proseco gedronken, morgen ieder weer zijn eigen route.

Donderdag nemen we afscheid van elkaar, wij gaan verder richting Prespameer en gaan naar een cp plek in Psarades. Veel over gehoord mooie route die we nog even met Petra hebben bekeken, uiteindelijk is Petra de reisleidster😉. We nemen natuurlijk de kleine wegen, kan wel alle namen noemen van de dorpen maar denk niet zo belangrijk voor de meesten. We zijn via Florina gereden, door heen gekomen grote drukke stad. Moet mooi zijn maar wij kiezen toch beetje voor rust. De route die we rijden is werkelijk schitterend hoge bergen, hoogste was dik 1500 meter. Met ons campertje en de stuurkunsten van mijn mannetje te doen. Soms spannend hoor, prachtige groenen bossen. Ook nog een wijnroute die er door liep, ook perzik bomen tot je er bij neer valt. Werden net geoogst mooi te zien. Onderweg in een dorpstaverne koffie gedronken en wat gegeten, politie was aanwezig maar allemaal even vriendelijk. We gaan verder, laatste stuk naar meer pittig maar te doen. Als je dan aankomt en je ziet het meer voor je prachtig. Natuurlijk zijn wij de enige, parkeren de camper onder de boom in schaduw. Het blijft ongelooflijk zo rustig als het is met toeristen. Wij staan prachtig kijken over de baai richting meer, nog steeds grens Macedonië en Albanië, daar was gisteren ook weer bosbrand, zit veel water tussen.
Ongelooflijk hier zoveel koeien, stieren ossen en kalfjes enz.rond lopen. Niet bang komen bij camper prachtige beesten, lopen los overal. Kwamen ze op de weg hier naar toe al tegen, heel gaaf. Wij lopen naar dorp einde middag drinken een eigengemaakte tsipouro en wijntje maken een praatje met de eigenaar. Als we terug zijn bij camper is zon achter de bergen en echt koud staat flinke wind, deur dicht tot morgen allemaal.

Goede nacht gehad, pikdonker en stil zalig. Alles op het gemakje, dan gaan we de omgeving verkennen te voet. Geen wereld afstanden wel leuk, bovenlangs kom je van alles tegen in het oude dorp. Verlaten huizen, kippen hanen, houtzagerijen enz.enz.leuk om door de echt oude straatjes te lopen. Hout zagen voor de kachels is hier echt een ding, overal ligt hout. Wij drinken op eind van onze tocht koffie in een taverne, griekse koffie in dit geval. Geert praat weer met de eigenaar, hij laat ons een mooie wandeling zien naar een orthodox kerkje aan de andere kant, prachtig wil ik zien. Dus blijven we een dagje langer hier, gaan we morgen lopen, wandelschoenen aan en, volgende verslag het resultaat.

Fijn weekend allemaal,
Lieve groet Geert en Ineke.

Weer mooi verslagje Ineke! Beleef het helemaal mee, dank je!!

Geja 2021-09-03 19:44:48

Weer leuk verslag geschreven Ien. En natuurlijk geweldige foto's erbij.

Ingrid 2021-09-03 20:07:25

Weer mooi om te lezen even een tip zou de foto’s die dwars staan even draaien kijkt iets prettiger.

Henny de Ruiter 2021-09-03 22:32:56

Weer heel Mooi geschreven het word net een boek leuk om al de belevenissen mee te genieten