Marrakech

Marokko, Marrakesh

Om te beginnen heb ik het niet meer, mijn god wat is het warm.
Buiten 44 gr. In camper 38 gr.dit is niet leuk meer. Gelukkig geen al 2 dg geen blauwe lucht maar bewolkt, anders nog warmer. Dit is wat je noemt even wennen aan deze temperaturen voor beide. We zijn wandelende sauna's en verslinden liters water ongelooflijk. De CP plek is tussen de muren, dus ja even doortochten lukt ook niet.

Gisteren zijn we op pad gegaan na een bijzonder onrustige nacht, alles kwam langs hier, lawaa,i ruzies, auto lawaai enz enz. Maar goed dat weten we zo langzamerhand op de mixparkings. Het is een perfecte locatie tegen een hoge prijs, vergeleken wat we tot nu toe betaald hebben. Hier 110 dh en 30 electra, maar we betalen het graag, toch wel fijn dat je e.e.a.gewoon kan doen.

Eten buiten de deur, kost niets. Gisteren lunch voor 56 dirham soep(5 dirham) ommelet met brood en water en cola. Zeg even 5 euro. Grappige is dat koffie hier wel veel duurder is dan elders, wij betalen bijna altijd 10 dh voor de koffie maar hier minimaal 20 a 25 dirham. Het mag de pret niet drukken, er zijn tal van kramen op het grote plein waar je alle soorten vers sap kan drinken voor 10 dirham. Wij drinken verse jus d orange groot glas voor 4 dirham, 4 dirham is nog geen 40 euro cent.

Maar goed gisteren hebben we in de hitte toch 17 km gelopen, niet te geloven. Ik was ook helemaal leeg hoor.
We hebben de kasba gelopen, de wijken daarachter, leder koper kleding enz.door het cyberpark is een verademing en toen naar Carrefour om biertje voor Geert te halen. Kosten 1,40 euro.per blikje.
Terug heerlijk even uitrusten om de avond weer op het grote plein door te brengen, en te eten deze keer een pizza. Ff geen tajine oid. Er is van alles te doen, dansen slangen muziek enz enz.wij bekijken het vanaf de 1e etage van het terras heel leuk om te zien. Moe voldaan naar de camper, zien dat er 2 campers zijn bijgekomen uit Spanje en een busje. Ff zitten en dan slapen, joehoe ben benieuwd.

Wij hebben een prima nacht achter de rug, helemaal blij.
Na het ochtend ritueel, gaan we op pad. Moet eerlijk zeggen dat mijn darmen wat van slag zijn, we gooien er een tablet tegen aan. Helaas zijn de toiletten spaarzaam hier in Marokko, en als ze er zijn hum, op een uitzondering daar. Vandaag gaan we de Medina in en lopen weer door mooi stukje park, paleis is hermetisch afgesloten en er staan weer vele soorten militairen de wacht te houden. Ook paar hoge jongens met vele strepen staan er aan de poorten. Wij lopen een prachtige oude poort door zo de Medina in, zie de foto's. Is prachtige moskee, maar ja daar mogen wij niet binnen, uit respect maak ik ook geen foto's van binnen.

Wij denken dat we nog niet eerder gezien hebben, wat we hier zien. Gewoon een wijk met armoe, niet te geloven. We gaan een steeg in daar kom je in het donker echt niet hoor, is markt, Jezus, niet te bevatten. Komen wij aan met de keuringsdiensten pffff. Ongelooflijk, heb waar kon wat foto's gemaakt. Is in dat gebied zelfs een politiepost, agent zegt tegen Geert dat hij in deze Medina rugzak van voren moet dragen. Zo gezegd zo gedaan, we gaan van de markt af en komen bij de graftombes. We betalen 10 dirham pp en gaan naar binnen, zijn veel toeristen. Prachtig, prachtig is het, wij houden daar van. Ook mooi onderhouden, ik zeg tegen Geert het lijkt beetje op stijl Alhambra in Granada, wat denk je staat er een gids een grote groep toeristen te vertellen wat ik net zeg over het Alhambra. Dus ik zeg tegen hem sisi, waren Italianen lachen hoor.

Gaan dan noch lunchen ergens voor 45 dirham, heerlijk verse sandwich met omelet en salade erop.
Na deze stop, nog even rondlopen en terug naar camper. Wil even rusten om vanavond weer op pad te gaan.
Ohoh wat is het warm, alle ramen tegen elkaar open en snel meeste kleding uit hihi.
Zometeen lekker koude douche, Geert heeft de badkamer al weer klaar de schat, als beloning ijskoud biertje hihi mag het is half 6 onder tussen. Vanavond weer de hort op, morgen blijven we nog en dan weer verder.
Morgen willen we fijne wandeljng maken in het schijnt zeer mooie park Jardin Marjorelle van Yves Saint Laurent.
De ontwerper van het park Jacques Majorelle heeft er 40 jaar over gedaan om dit park te ontwerpen, lees maken.

Daarna gaan we wat inkopen proberen te doen voor de kleinkids.

Voor nu was dit het weer even, is toch altijd meer dan ik denk als ik ga schrijven.

Overigens staan er op het grote plein bij moskee bomen, om die bomen hebben ze een hekwerk gemaakt en ja hoor ze zijn niet gek hier daar zijn usb aansluitingen en electra in gemaakt. Ook nog even, het plein waar s'avonds gegeten wordt is overdag leeg, iedere avond bouwen ze op en breken ze af. Wat een werk niet waar.

Lieve groet Geert en Ineke.

Mooie foto's en leuk verhaal.

Rina 2018-07-18 21:12:22

Leuk verhaal heerlijk om te lezen en naar uit te kijken. Ga vooral zo door 👍🏻

Henny 2018-07-19 08:30:20

Weer leuk om te lezen maar die warmte daar dat is wel heftig

Willy 2018-07-19 09:05:16

Als jij naar toilet moet ga naar een hotel