Asilah

Marokko, Asilah

Na een heerlijke nacht slapen, lekker ontbijtje en dan naar de Medina Asilah.
Medina is het oudste gedeelte meestal ommuurd van de stad.

Vanaf de camping goed te lopen, via de mooie oude poort komen we binnen.
Wat ons gelijk opvalt 2 oude vrouwtjes staan de straat te vegen, en hoe.
Gaan eerst maar even koffie drinken en lekker verse jus voor de vitaminen, leuk plein waar veel te zien is.
Gelukkig kan Geert perfect frans praten, eigenaar komt bij ons zitten en verteld over de cultuur.
Wij gaan verder, beginnen de route langs de prachtige huizen kijken onze ogen uit hoe het allemaal in elkaar zit. Het is zaterdag maar er wordt overal geschilderd en getimmerd, over 2 weken begint het hoog seizoen en moet het klaar zijn.

Ieder klein steegje/straatje heeft zijn charme, maar wat is dit gaaf om te zien. Ook hier zijn de mensen super vriendelijk. Dan zit er een groepje dames bij elkaar, wij gaan kijken en de oude dame is handen met henna aan het beschilderen. Zo prachtig, wij mochten foto maken en ze pakt mijn hand en begint ook bij mij. Eerlijk gezegd niets voor mij, maar goed als de armband klaar is vind ik het mooi. 10 dirham(90 eurocent). Ziet er mooi uit.

Wij dwalen door oude gedeelte verder, natuurlijk toeristen winkeltjes genoeg.
Dan lopen we oude centrum uit en komen in lange straat waar soort van markt is.
Dit is ook zoals ik dacht dat het zou zijn, wij kijken onze ogen uit wat en hoe alles verkocht wordt.
Dan heb ik het nog niet over geld gehad, lopen overdekt marktje over pff wil weg staan kippen te slachten.
Emmers met vlees afval worden verkocht, verse vis onder de vliegen wordt verkocht en bijna voor niets.
Groente en fruit, verse munt. Wij hebben grote bos verse mint gekocht voor 2 dirham 18 cent, zo vers.
Kilo aardbeien 6 dirham 54 cent, kilo abrikozen en kilo perzikken samen 8 dirham, grote bos rode uien 3 dirham.
Ik schrijf dit nu op omdat ik deze prijzen nog steeds niet kan geloven.
De vrouwen hier hebben ook veelal leuke rieten hoeden op, het oude vrouwtje van de mint voor 2 dirham gaf ons een hand om te bedanken. Onder de indruk zijn we.

Gaan ergens lekker taco eten, alles erop eraan met frisdrank voor 7 euro.
Zetten de terug weg in naar de camper, even brood gekocht voor 2 dirham en dan luieren.
Heerlijk stoeltje achterover in ons eigen tuintje, even rusten.
Dan natuurlijk de verslagen maken, nu wijntje en biertje straks lekker broodje eten.

Dit waren de eerste verslagen vanuit Marokko, morgen gaan we strandwandeling maken en naar de haven.
En onze reis spullen erbij pakken om te kijken wat de volgende route/stop gaat worden.

Fijne avond en een lieve groet,

Geert en Ineke

Wat een geweldig avontuur/ vakantie. Ik geniet volop van jullie verslagen. Ook leuk ter voorbereiding van onze Marokko vakantie in november.

Marij Vaessen 2018-06-23 22:33:51

Hoi Wat een avontuur .....zijn de straatjes een beetje te lopen.....wij zijn allebei niet zo goed ten been maar willen graag een keer naar Marokko maar vragen ons af of het een beetje gelijk is allemaal,,,,nog veel plezier,,,gr Maddy

maddy Verburg 2018-06-23 22:46:41

Wat een mooi begin van jullie Marokko avontuur. Heel veel indrukken kan mij voorstellen dat dit een overweldigend begin is. Ben heel benieuwd naar de foto’s en jullie volgende avonturen. Veel plezier en blijf voorzichtig.

Meriam 2018-06-24 09:44:10

Mooi allemaal er is niet veel veranderd 35 jaar geleden was het ook zo. maar als je daar lang ben zie je het niet zo meer dan woord het normaal .

Hans en Woutje 2018-06-24 11:34:37

Leuk verslag en om te zien hoe ze daar leven foto's zijn prachtig

Hennie krouwel 2018-06-24 15:18:12

Leuke verslagen en prachtige foto’s