Espelette

Frankrijk, Espelette

Nadat we uit Burgos zijn weggegaan, nog laatste boodschappen in Spanje gedaan en op naar Viva la France. Had al klein stukje op FB gezet dat we prachtige route hebben gereden, niet alles is mooi. Maar uiteindelijk de Pyreneeën door, zo mooi bossen, bergen, zon. Zijn bij een mooi oud grensplaatsje Frankrijk binnen gekomen, heb een foto gemaakt van de mooie oude grenspost. Uiteindelijk zijn we heel ergens anders terecht gekomen dan de bedoeling was. Geen probleem want wat waren we blij dat we hier een CP zagen, aan de rand van dorp en centrum. Niets aan voorzieningen, bij sportcentrum toiletten, schoon.

Het dorp heet Espelette, behoort tot de Pimentgroep van 9 dorpen in Baskenland.

Wij zijn maandag einde middag aangekomen en zijn vanmiddag (woensdag) weggegaan. Het was een feest, we hebben alle pimentwinkels bekeken, we hebben een voorlichting gekregen in een speciaal ingericht centrum, filmpje gezien hoe het groeit en gemaakt wordt. Ook boudin bloedworst specialiteiten heb je daar. Maandagavond in restaurant gegeten, Geert een baskisch menu met allemaal aparte dingen o.a. bloedworst. Ik gewoon entrecote en een heerlijke charcuterie schotel vooraf( ham,pate,worst, sla)jammie.
Het dorp is oud en heel leuk om te lopen, heel touristisch dus. Hebben besloten dinsdag te blijven, verder te shoppen, veel dicht maandag. In de middag zijn we een van de vele wandelingen gaan lopen, 10 km.bergje op en bergje af, pffffff. We hadden gelukkig onze wandelstokken mee met lopen. Het was warm, maar heel erg gaaf.
Ik kan het jullie allemaal aanbevelen Espelette, mocht je in de buurt zijn of komen. Dinsdagavond lekker zelf gekookt, glaasje wijn erbij, prima. En wat koelt het af zeg, echt wennen. Ook hebben we het dekbed tevoorschijn gehaald, sliepen nog steeds onder een laken. Nu te koud, brrr. Slapen ging prima overigens.

Woensdagmorgen markt, daarna gaan we verder. Lekker ontbijtje, het is al druk. Het is ongelooflijk hoeveel campers er op pad zijn. Hebben nu al meer campers gezien, dan in heel Marokko. Maar goed, leuke markt vooral de streekproducten. Verder kleding, kleden, schoenen, niet echt bijzonder. Bij de bakker lekker vers stokbrood gekocht, bij de slager overheerlijke ham. Terug naar camper, we vertrekken gelijk, onze plek is al bezet als we 10 mtr verder zijn. Op weg richting Bordeaux, gaan weer via de bekende kleine routes. En ook deze route is weer mooi, onderweg stoppen we voor de lunch met de lekkere dingen. Dan weer verder stukje a63 geloof ik, en dan besluiten we richting Blaye te rijden om een cp of camping te nemen. Op een leuk weggetje zien we een bordje met Campers gratis en voorzieningen, hoppa die is voor ons.

Wat een feest, bij een gepensioneerde boer op het land, hij is lid van de France Passion. Eerst even alles lozen en water nemen, dan naar ons plekje. Bij de kippen en de paarden, maar ook, jaja tussen de bordeaux wijnen. Wat een feest, lieve mensen, krijgen hand praatje pot en om half zeven vanavond wijn proeven. Het weer is perfect overigens, nu 20 uur zitten we heerlijk buiten, mag hier en maak mijn verslag. De kleine wijnproeverij was gezellig, heerlijke wijn en hebben 3 flessen gekocht. Bordeaux wijnen iets duurder, hebben nu wel fles open getrokken, haha. Gaan zometeen eten, stokbrood met allemaal lekkere kazen, worst en pate, natuurlijk glaasje wijn. Morgen gaan we verder richting La Rochelle. Voor nu fijne avond.

Groet Geert en Ineke.

Dit is het eerste stukje wat ik lees. Ik vind het erg leuk.

ELLY FABER 2018-09-26 21:29:23

Nu de pepers doen het goed op de foto’s hoor, schitterend. Wij zijn ook lid van france passion, leuke stekjes vind je zo. Jullie goede reis naar huis, wij zakken langzaam richting Marroko.

Paula 2018-09-26 22:08:34

Nog steeds Leuk om te lezen hoor ga vooral zo door