Aveiro en Porto

Portugal, Aveiro

We staan dus in Aveiro op een mix parking, daar is apart gedeelte voor de campers en we staan er prima. Vrijdagavond was het best wat rumoerig ,er is ook een bus en treinstation bij, grote parkeerplaats dus. De nacht was compleet stil erg fijn. Zaterdagochtend na ons ochtendritueel zijn we op pad gegaan, lopen naar centrum op ons gemak denk klein half uur. Dan drinken we koffie en nemen er een specialiteit bij van deze omgeving. Het heet Ovos Moles op basis van eieren verpakt in houten vaatje of hosti deeg. Nou was blij dat ik het op had, niet aan mij besteed. Geert vond het wel lekker. Daarna de tourist info opgezocht, altijd fijn een kaart te hebben. Was ook open dag van de museums, zijn het marine museum in geweest, ook niet bijzonder. Hebben de leuke kleine straatjes doorgelopen, de kerk in geweest die is zeskantig heel apart. Het is niet heel groot vinden wij het centrum. Gaan ergens lekker eten hoeven we vanavond niet te koken. Dan terug naar de camper om de kwalificatie van de F1 te kijken😜. Zondag gaan we een boot tochtje maken, dat gaat door de kanalen hier. Dan nog naar de bruggen om weer op tijd bij de camper te zijn om de F1 race te kijken.

Na een rumoerige nacht waren we voor ons doen vroeg op, het is zondag. Als fanatiek Formule1 kijker willen we om 14 uur terug zijn voor de race. Na ontbijt vertrekken we en lopen al vroeg buiten. Is een lekkere wandeling naar centrum, nemen andere weg altijd leuk. Komen bij de bootjes en de zon schijnt ondertussen lekker, wel fris windje hoor. Je kan uit diverse maatschappijen kiezen, wij nemen de 65+ boot normaal €15,- p.p.nu €10,- p.p.snel verdient. De tocht duurt 45 minuten door de kanalen, mooi versierde bruggen. Hier met linten met namen erop, in Parijs heb je de slotjes op de brug. Maar laatste mag niet meer geloof ik. Al met al een leuk tochtje, iemand van de maatschappij maakt er een verhaal omheen. Als we weer terug zijn moet er iets in de fooienpot, moet natuurlijk niet he, dan gaan wij op zoek naar koffie. Dit keer zonder iets erbij, echt waar. Gaan nog even bij het grote luxe shopping center kijken, luxe winkels wel leuk met soort van gekleurde ballen aan het plafond. Eten een heerlijke clubsandwich en daarna zetten we langzaam de terug tocht in. Er waren ook marine dage, bij de kerk speciale dienst voor de hoge jongens. Daar liep voor paar centen hoor🙈😂😂. Morgen gaan we verder.

Het is maandag en we vertrekken vanuit Aveiro, we gaan naar Porto en als we half uurtje rijden moet ik erg lachen🙈. We wilden eerst nog naar Casa Nova de gestreepte huisjes, helemaal niet meer over nagedacht. Gaan niet terug dus volgende keer maar. Hebben gister boodschappen gedaan dus rijden we de 99 km door. Leuke dorpjes, veel slechte wegen🙈. We komen aan op camping Marisol sc 29642 Vila Nova de Gaia. Kleinschalig aardige mensen. Alles gedateerd maar schoon. Er stopt een bus op 300 meter naar Porto en er is een fietspad naar Porto, strand op 200 meter. Wij gaan op de fiets naar Port geweldig fietspad fluitend te doen, af en toe stoppen rijden door visserswijk met vele restaurantjes. De BBQ’s staan aan voor de vis, wij geluncht in camper dus andere keer. Fietsen naar de boulevard aan onze kant. Laten daar nou net de portlokalen zijn, het is een gezellige drukte. Gaan binnen kijken kopen flesje port natuurlijk. Deze keer geen port proeven, moeten nog 10 km terug fietsen en zijn beide erg moe🙈😂. Gaan terug fietsen, echt fijne fietsroute, laatste gedeelte langs zee. Bij camper gekomen gelijk douchen voor de meute gaat. Daarna maken we de fles port open die we gekocht hebben bij Calem, heerlijk. Verder lekker chillen, morgen nemen we de bus naar Porto, die zet je helemaal boven af in oude centrum. Wij kunnen dan zigzaggend door oude wijken naar beneden lopen, hopen lekker vis te kunnen eten in oude centrum. Voor nu uitrusten, tot morgen.

Veel regen vannacht en vandaag dinsdag ook regen, wij verplaatsen onze trip naar Porto naar woensdag dan goed weer. Blijven lekker uurtje langer op bed, na ontbijt lekkere verse smoothie gemaakt gaan we koffie drinken voor op camping in cafe. Ja hoor taartjes vitrine🙈😂hebben wij weer. Zeg dan maar eens nee, haha. Goede wifi dus wij hebben er 2 uurtjes gezeten, koffie wat lekkers en ook maar kleine lunch, een overheerlijke huistosti heerlijk. Als droog is willen we toch even fietsen, de fietspaden zijn werkelijk geweldig. We gaan naar een kapel op het strand 5 km verderop Senhor Da Pedra cinco estrelas heet het. Leuk om te zien maken foto’s, fietsen stukje door ff boodschapje doen en terug camper, toch 16 km gefietst. Dan lekker in de zon ff uurtje plat. Morgen weer op pad.

Woensdag om 8.45 gaat de wekker, hoppa want we gaan met de bus naar Porto lekker relaxed. Ongeveer 3 kwartier duurt de rit want we hebben heel wat stops, het leuke is dat je veel ziet. Gaan tot laatste halte mee met de bus, dan zijn we helemaal bovenin en kunnen we naar beneden lopen. Wat erg jammer is voor de foto dat er veel gerenoveerd wordt, goed natuurlijk voor het object. Deze ronde geen kerken meer in geweest, wel het oude treinstation prachtig. Wij lopen graag door de kleine straatjes, zo ook nu. Omhoog kijken voor de details, prachtig. Naar de nieuwe overdekte markt geweest, alle versproducten te krijgen. Maar ook tapas, visgerechtjes, broodjes enz.een lust voor het oog. Vandaag waren wij sterk💪🏿niets bij de koffie, de verleiding is erg groot hoor. Heerlijk rond dwalen, soms muziek op straat en nog mooi ook. Gitaar, saxofoon, trompet alles komt voorbij. Wij zoeken restaurantje om te eten, gelukt op plein bij de saxofoon erg gezellig en het eten was ook nog lekker. Waren begonnen met een coppa de Sangria🤫. Als we klaar met eten zijn vervolgen we onze zwerftocht door de leuke straatjes naar de kade, het is erg druk overal. Dan gaan we nog even een kleine port proeverij doen, nemen voor 1 persoon omdat het zwaar drinken is en 5 soorten en dat voor 5 euro. Daarna zoeken we de bus op, die komt lekker snel, 3 kwartier later zijn we weer bij de camping. We drinken even koffie in het cafe op de camping en dan naar camper, chillen. Morgen gaan we verder en gaan een tour langs de Douro maken, hopen leuk wijnhuis te treffen en verder rust en natuur. Wij vinden de stad toch wel druk hoor, en ja dan die plaag van die Japanners/ Chinezen zijn net sprinkhanen overal zijn ze🙈😂.

Voor nu lieve groet van ons.

Jullie genieten 😎👍🙋🏻‍♀️

Corry 2024-05-19 10:47:35

Mooie stulpjes daar, die specialiteit bij de koffie lijkt mij ook niets 😅 hou het wel bij pastel d nata 🤪. Leuk met zulke bootjes door de kanalen 👍 En geniet maar van die prijzen in NL vliegt het dubbel zo hard je zak uit.

Paula 2024-05-19 12:13:27

Mooi daar een paar dagen. Toen wij er stonden was het erg stil op deze camperplaats, wel mooi dat het zo kan.

Kobus & Toos 2024-05-19 13:39:21

Weer een leuk verhaal met mooie foto’s…..reis ik toch mooi mee met jullie….😉🎉liefs van ons 🥰🙋‍♀️

Petra Eleftheriadis 2024-05-20 09:37:26

Jullie genieten volgens ons wel en zoveel lekkere dingen dat moet goed komen