Op weg naar Turda

Roemenië, Mihai Viteazu

We gaan weer verder, rijden weer door prachtig berg gedeelte. Komen supermarkt tegen dus snel even wat boodschapjes doen. Stoppen bij een bronwater onderweg, tappen flessen water en gaan even lunchen. Staat een zwerver vuilnisbakken leeg te eten. Wij geven hem e.e.a. te eten, helemaal blij. Rijden weer verder en komen door een hoogvlakte wat later overgaat in een dal. Prachtige route, we gaan naar camping Eldorado te Gilau code 13917 campercontact, maar volgens mij bij velen al bekend. Wij waren de 1e deze dag, en door de regen konden we niet op de velden staan, kunnen 1 nacht staan omdat er maandag jl 400 motorrijders zouden komen ??veel hoor. Maar goed, wij hebben 1 nacht geslapen daar, later nog 2 campers allemaal op pad staan.
Goed geslapen en volgende ochtend gaan we richting Turda.

Eerst geld halen, bijna alles contant dus zorg dat je geld hebt. Tanken supermarkt en restaurant niet hoor. Toegang tot iets, ook niet. Dan gaan we naar winkelcentrum met Decathlon, Carrefour enz. doen div.inkopen en voorraad boodschappen bij Carrefour. Gaan weer verder, richting Turda. Hadden campi ng gevonden bij kloof maar konden daar niet op. Pad over water, niet voor auto's. Gaan terug en eerst tanken nu lampje gaat branden. Ook gelukt en dan op weg naar camping de Oude Walnoot code 53075 campercontact. Gevonden, wat een lief onthaal. Kleinschalige camping, 10 a 12 plekken, ja idd onder de walnootbomen en kersenbomen. Je kan staan waar je leuk vind. Krijgen gelijk rondleiding en uitleg van Nico en Lucia, wat een schatten, niets is ze teveel.

We geven aan dat we naar de zoutmijnen en de kloof willen, de broer van Lucia is taxichauffeur en rijd de gasten als ze willen daar naar toe. Gaaf plan, kan camper blijven staan en voor Geert ook lekker. Bestellen hem voor dinsdag, gaan we de zoutmijn in. Nemen ook zwemkleding mee als we in zoutbaden willen zwemmen. Haalt ons en zet ons voor de ingang zoutmijn af. Dat voor 26 lei(€5,50), geweldig. Bellen als hij ons moet halen, kopen kaartje voor pensionada 20 lei p.p. Hebben vest mee voor eventuele kou. Het is zeker de moeite waard om te gaan, wij naar beneden gelopen, maar geen last van de kou gehad. Beneden kun je ook met bootje, hebben we niet gedaan, klein rondje. Voor kids wat te spelen, gaan met lift naar boven,kwartiertje gewacht. Dan lopen we naar de zoutbaden, 10 lei toegang voor pensionada. Omkleedruimtes ff koffie drinken en dan water in. Wat een zaligheid, warm, je kan zitten drijven wat een genot. Zijn 2 baden, allebei zalig 1 wat warmer. Na dik 2 uur in de baden douchen aankleden en naar restaurant wat was aanbevolen. Zalig gegeten voor nog geen 20 euro. Hebben taxi weer besteld, wat een luxe met 20 min.bij camper. Heerlijk chillen, ff bijkletsen met Nico en Lucia.

Woensdag rustdag, heerlijk, wassen beetje cleanen, Geert wat klusjes, zwembad in voor verkoeling. Lucia en Nico komen met glaasje wijn en biertje, lief en we kletsen even lekker in de schaduw. Lucia heeft voor ons pizza's besteld, zalig dat voor 18 lei pp bezorgd en wel. Alles kan hier, verder rustige avond.

Nu Donderdag, vandaag gaan we de kloof lopen ben benieuwd. Om 10.45 weer met taxi weg, hij zet ons voor de ingang van de kloof af. Wij starten onze tocht, betalen 4 lei p.p toegang eerste stuk heerlijk glad pad schaduw, heerlijk. Dan iets meer steen, trap op, pats hangbrug😣. Moet er toch over, vreselijk, hoogtevrees he. Maar het is zo mooi hier, paden worden ruigeren en kleiner. Weer een ramp, een schommelende hangbrug, help😨,Geert weet het loopt voor me, recht vooruit kijken niet naar beneden, lukt. Paden nu alleen stenen rotsen best lastig lopen, dus voorzichtig. Zweet me te pletter, jezus tegenliggers hoe ga ik dat doen😂druk me tegen de rotswand, ga echt niet op het randje lopen, weet je wel hoe hoog het is. Na 5 kwartier lopen bijna op einde van dit stuk gaan we terug, ik zie een laatste houten brugje over water, zonder leuning touw oid, poepie niet voor Oma.
Terug rustig aan, goed opletten en we hebben het gehaald, trots dik 5 km klauteren klimmen enz.
In restaurant eten we, hoeven we vanavond niet te ko ken eten wat simpels. Taxi is er al, heeft andere mensen van camping gebracht, top dus. Terug op camping heerlijk buiten zitten, watertje erbij. Lucia en Nico komen vragen hoe het was, perfect. Zo belangstellend, opeens donker en noodweer snel opruimen ramen dicht. Nu binnen, regen onweer soms stormvlaag.

Morgen rustdag, zaterdag gaan wij verder. Morgen route voor komende dagen maken. Wat een heerlijk leven.

Lieve groet Geert en Ineke(On Tour).

Ik ken jullie niet, maar lees vol plezier jullie verslag. Roemenie staat ook nog op ons lijstje en met jullie ervaringen kunnen wij weer ons goed voorbereiden. Heel fijn dat je steeds de nummer van campercontact erbij zet. En stoer van die wandeling door de kloof! Groetjes, Hennie en Aad

zwerfleeuwen.gaat.weg 2019-06-27 19:21:49

Sorry dat we zo wijnig laten horen ik ben heel deuk in de tuin en met de bestrating ik kijk mijn lap top niet aan maar vandaag dus een uitzondering de serre is klaar en de tegels liggen er ook in alleen hier en daar een stukje af slijpen Totaal heb ik 20 cup zand in de tuin gekruid dat was zwaar maar bijna klaar nog wat tegels bestellen. en een schutting het eind is in zicht .geniet maar lekker dat doen wij ook allen op een andere manier `gr Hansen Woutje

HansenWoutje 2019-06-27 19:22:17

Weer genoten van jullie verhaal, en foto’s van de bruggetjes en zoutmijn en baden heerlijk hoor.

Paula Schuring 2019-06-27 21:30:16

Ik ken jullie ook niet maar volg jullie verhalen trouw en geniet er altijd erg van. Stoer hoor door die kloof. Ik trek op het ogenblik met mijn hondje door Slovenië, niet zo stoer als jullie, maar wel prachtig ook. Veel reisplezier verder en hartelijke groet.

Joke Stam 2019-06-27 21:44:14

Geweldig verhaal weer leuk jullie te volgen geeft weer inspiratie voor onze volgende trip.

Henny de Ruiter 2019-06-28 07:30:16

Best een avontuur! Leuk geschrevrn!

Henny 2019-06-28 07:56:46

Wauw wauw wauw, genoten van de verhslen😁👍 Mijn maag keerde om bij het brug en hoogte verhaal. Stoer hoor, ik heb al hoogtevrees op de krant van zaterdag brrrr. Kijk weer uit naar de vervolg route 👋👋

Carla 2019-06-28 15:39:09

Prachtig verslag😍

Anna Moratis 2019-07-01 18:54:39

Las een bericht van jullie op de campersite en dacht meteen...ik wil ze gaan volgen want dit staat volgend jaar op ons programma. :-) én ik lees graag reisverhalen. Niets mooiers dan tips uit de eerste hand. Enjoy!

Janny 2019-07-01 19:28:10

Leuk hoor dat jullie volgen en lezen. We leren allemaal van elkaar, tips ook bij ons altijd welkom. Gr. Ineke

GeertenInekeOnTour 2019-07-01 21:20:22

Goedemorgen. Wij zijn 3x met de caravan in Roemenië geweest. Jaren terug. Maar het is een geweldig land en gaan zeker nog een keer terug. De kloof hebben wij ook gelopen, en ook ik heb hoogtevrees., maar het was geweldig , na afloop😁. De transpas 2x gedaan. De eerste keer was hij sneeuwvrij, maar de tweede keer lag er langs de weg nog zeker 1,5 meter hoog sneeuw en mist op de heenweg.Bij elke bocht toeteren voor de tegenliggers en stapvoets. Gelukkig terug geen mist meer. Er is nl meestal geen vangrail. Dus wij volgen jullie verslag met veel plezier.