Gorges du Dades, Boulmane du Dades

Marokko, Boumalne Dades

Dinsdagmorgen zijn we vertrokken uit Ouarzazate, niet voor we in nieuwe gedeelte langs de supermarkt van Dimitri zijn geweest. Daar kun je drank kopen, eindelijk een welverdient biertje voor Geert. We hebben hem gevonden en doen gelijk wat boodschappen in de kleine supermarkt. Blikje bier 14 dirham, nog altijd goedkoper dan bij ons op terras in Nederland. Afijn, alles in de camper en nog even koffie drinken en dan op pad.
Richting Gorges du Dades, ben erg benieuwd. Ook hier maar 1 weg die kant uit, nou het begin is werkelijk niets spannends aan, wel veel verkeer, zijn we niet gewend meer. Op een gegeven moment wordt het gebied mooier en mooier, Skoura hebben we laten liggen, niet nadat we even bij een cooperatieve zijn binnen geweest, het is hier namelijk de rozenvallei. Hebben uitleg gekregen, natuurlijk flesje rozenwater gekocht. Rijden verder aantal dorpen door via de N10 richting Boulmane du Dades.

Als we daar aankomen kiezen we ervoor om niet het stadje in te gaan, maar door te gaan om de route du Dades te rijden. Het begint met prachtige terra cotta kleurige huizen en rotsen, tussen door wat groene palmen. We gaan natuurlijk steeds hoger en hoger, ik vraag dan weer kun je even stoppen voor de foto, weer verder kun je .....enz,enz. Al die indrukken, die prachtige gebieden, smalle spannende wegen, mensen die zwaaien. Wat is het een schitterende route, dan weer een rotspartij die over de weg hangt, dan weer de kleuren. Wij genieten met volle teugen, zon schijnt wat wil je nog meer. Dan ja hoor wat Geert geweldig vind om te rijden, de weg met de haarspeldbochten(niet zoveel als de Stelvio pas vorig jaar😉)maar wel top. Leuke klim, rijden ook weer tussen prachtige bergpartijen door echt genieten. Eenmaal boven eruit om foto's te maken en te genieten, wat een feest. Het regent ondertussen, maar dat mag de pret niet drukken. We gaan verder, denken rond te kunnen rijden naar Tinerhir. Daan komen we bij de beroemde kloof, schitterend en adembenemend, zie filmpje. Allemachtig prachtig, hihi. (Horen hier niet anders). Na dit prachtige stuk rijden we verder, onderweg kopen we fruit in dorp erg leuk weer. Rijden door en na 1 1/2 uur worden wegen smaller en lijkt het al bijna einde vd wereld. Geert stopt in dorpje en vraagt aan eigenaar restaurant hoe de weg is om verder te gaan. Pak je kaart maar even zegt eigenaar, Geert kijkt met hem en praat over de route, conclusie heel aardige man, terug gaan. Geen optie door te rijden, berg 3000 meter hoog,weg slecht op moment en zou nog zeker 4 uur duren. Was al half zes he, en in het donker daar rijden zo hoog, geen feestje. We gaan terug, is niet anders. Wilde naar Tinerhir gaan, we zien wel. Het leuke ervan is, dat je de route vanaf de andere kant ziet heel gaaf. Geert mag de haarspeldbochten weer nemen, nu naar beneden, hij blijft het geweldig vinden. Dan ongeveer 40 km voor het startpunt van de kloof zien we plassen, heel veel troep lees vuilnis enz.conclusie het moet geregend hebben. Bruggetje ligt onder de troep, wij rijden door en komen in file, zien allemaal mensen op berg stenen staan en het regent weer. Ik zeg vast ongeluk, Geert stopt en gaat de regen in kijken wat er is. Komt terug, nou rest weten de meesten. Heftige regen heeft stuk weg weggespoeld(steen en zand dus) zijn bezig met aantal mensen een auto eruit te halen. Geert zegt ik neem geen enkel risico, morgenochtend komen ze de weg maken en dan kunnen we door. Oke keren om rijden 10 min.terug daar hadden we camping gezien met en auberge. Konden daar staan, uitgelegd wat er was, eigenaar opende alles en licht aan. Leuk plekje, wat waren we blij rust en niets meer doen half 8 ondertussen.En Geert eindelijk zijn ijskoude biertje, dat had hij welverdient. Hebben in restaurant gegeten, zat ook groep Italianen die daar sliepen. Daarna lekker afzakkertje in camper en slapen. Tot morgen.

Lieve groet Geert en Ineke.

Wat een belevenis.

Beppie 2018-08-16 00:54:02

Ik geniet van jullie verhalen. Wel spannende dingen hoor!

Ineke Helmes 2018-08-16 07:59:41

Wat een prachtig gebied. En weer een mooi avontuur. Alles gelukkig weer goed gegaan en weer heel veel indrukken. Blijf genieten.

Meriam 2018-08-16 08:14:45

Het blijft spannend.nog iets anders dan achter de geraniums zitten . 🌺🎋

Joke 2018-08-16 09:25:12

Weer een hele belevenis, leuk om te lezen, geniet ervan, wij staan nu in El Jadida op de camping, mooi weer en lekker warm.

Rina 2018-08-16 14:34:15

Wát een prachtig verhaal! Heel beeldend allemaal. Mooie voorbereiding op onze eigen reis!