Vikos

Griekenland, Βίκος

Vikos Vikos wat ben je prachtig, ja lieve allemaal wij zijn dus na een prachtige route door de bergen beland in Vikos. Ongeveer 130 km vanaf Kastoria welke we als in een natuurfilm beleefd hebben. Bijna alleen op de wereld, je komt werkelijk bijna niemand tegen. Waar zijn toch de toeristen, echt je weet niet wat je mist. Wij hebben genoten van onze trip door Griekenland maar de laatste paar weken door het prachtige noorden, wat we allemaal gezien hebben, niet te beschrijven. Staan met camper nu op hoogste punt naast kerkje, we kijken dus over deze kant van de vallei. Staan nu alleen, vannacht met 3 campers. Hebben gewandeld, prachtige foto’s genomen maar vooral genoten van het uitzicht. Wel wisselend weer, zon beetje regen wind en weer droog enz.op de foto’s kun je het goed zien. Ook zie je op sommige foto’s de weg beneden waar we vandaan komen, ook de slingerweg hebben wij gereden zoals op de foto anders kom je vanaf deze kant niet in Vikos.

Maar we hebben zoals gezegd onderweg ook prachtige dingen gezien. Kleine dorpjes met smalle straatjes🙄aardige mensen overal. In dorpje mooi oorlogs monument 6 koppen van strijders en herdenking steen.
Wij zijn via Neapoli gereden naar beneden, mooi oud boogbruggetje gezien, waterval. Dan Konitsa, op advies van de reisleidster(Petra) toch even gaan kijken. Mooi dorpje ook, rondgelopen koffie gedronken en verder. De oude boogbrug 30 min.lopen doen we volgende keer, raken moe en Geert nog niet in topconditie. Gaan verder en zien opeens links van de weg de oude brug, dus wel foto van afstand. Het gaat weer regenen, jammer. Zien we stukje verder bord Old Bridge (Kledionbrug)aan rivier Voidomatis, toch maar even kijken. Blijkt dus ook een CP te zijn, maar wij gaan naar Vikos door. De oude brug is geweldig, even een stukje gelopen, natuurlijk ook erover. Is prachtig natuur gebied, vele wandelpaden voor de liefhebber, staat bij ons genoteerd.

Dan rijden we laatste gedeelte naar Vikos, zoals ik al eerder schreef zo onder de indruk van al dat moois, dat moet je in het echt zien. Hebben gister heerlijk gegeten in restaurantje hier, aardige mensen goed eten. Vanavond weer, we trakteren ons zelf op 2 dg niet koken🥳. Morgen gaan we verder, weer vooral 1 e stuk vanaf Vikos de enge smalle weggetjes🙄 en dan naar Ioannina daar is een wasserette, zakken vol. Blijven tot maandag en dan langzaam richting Igoemenitsa, want ja het feest in Griekenland zit er bijna op.

Tot slot voor de liefhebber nog enige info over de Vikos kloof, hij is 20 km lang, beginpunt tussen Monodendri en Koukouli, diep 450 tot 1600 meter, eindigt in Vikos(Vikoskloof dus)gebergte heet Pindos gebergte. Tot slot heet de provincie hier Zagoria en daar vallen 46 bergdorpen onder, die ik niet zal benoemen😂😂. Dan echt tot slot, mocht het niet kloppen dan graag aankloppen bij de info bronnen op internet🧐.

Nu komt het moeilijkste gedeelte voor mij, foto’s uitzoeken. Misschien maak ik toch maar even een album van Vikos. Doe apart nog de andere foto’s.

Voor nu goed weekend allemaal.

Groet Geert en Ineke.

Ps, hij blijft de foto’s door elkaar zetten, jammer.

Super verhaal weer en zo mooi daar, gaan wij ook zeker een keer doen. Wij zijn ondertussen weer thuis want wij mogen nog gewoon werken 😅

Henny de Ruiter 2021-09-10 17:51:44

Wat een prachtige foto’s weer wat kunnen we jullie leuk volgen heel leuk om ook een beetje Griekenland te zijn

Leen en Willy 2021-09-10 18:07:09

Wat een prachtige natuur! Mooie foto's

Ingrid 2021-09-10 22:08:55

Prachtige reis en heel mooie foto's. Het laatste stukje staat er aan te komen. Onze reis begint morgen naar Spanje en Portugal, dus de komende 2 maanden zijn we zoet. Goede terugreis alvast!