Dag Spanje, hallo Marokko Asilah

Marokko, Asilah

Ik weet echt niet waar te beginnen, ga ook niet schrijven zal een kort verslag worden, heb teveel indrukken van anderhalve dag Marokko op te schrijven. Dus als je geen zin hebt om te lezen, kijk dan de foto's maar.

Met de boot vanuit Algeciras vertrokken, kwartier te laat viel mee dus.
Heerlijk weer en ook varen vinden wij leuk, alles ging snel wat betreft de papiermolen totaal geen problemen.
Het was zeker niet druk, wij hadden beetje gevoel we gaan naar Texel hihi. Zelfde soort boot, binnen ook alléén paar hutjes erbij. Koffie genomen en ach anderhalf uur zijn zo voorbij, wat handig is dat op de boot de douane aanwezig is, je geeft daar je visum af hun controleren en je krijgt de nodige stempels in je paspoort. Dat is alvast in orde. Ja en dan ben je in Marokko, jeetje spannend hoor. Veel gehoord en gelezen over hoe streng ze zijn, uitpakken, inpakken, pfff ben benieuwd. Controle paspoorten, doorrijden weer controle paspoort en autopapieren.
Als je de ticket voor de boot koopt, krijg je ook nog speciaal bewijs voor camper, wordt bij de allerlaatste douane controle afgestempeld als alles goed is. Zat echt met zweet in mijn handen toen camper controle kwam, douane man binnen wou kijken overal. Vroeg vooral of we een drone bij ons hadden, nee wel wijn en nog wat alcahol hihi. Niet gezegd natuurlijk, hij keek niet onder bed en vond alles goed. Proost dacht ikšŸ¤£.
Alle papieren in orde en afgestempeld en we konden door, moet wel zeggen dat ze echt heel streng zijn. De marokanen met auto moesten toch allemaal hun auto's leeg halen. Alles keken ze na, zal wat zijn als het druk is.

Marokko hier zijn we dan, na een lange weg ook eindelijk het haven gebied uit. Zijn op Tanger Med aangekomen.
Ja dan toch wel even zoiets van, en nu.
Besluiten onze reis ook hier niet via grote weg te doen, maar via in dit geval N1 zoveel mogelijk binnendoor en langs kust. Eerst naar Tanger via de N16, door heuvels even wennen aan de wegen hoor. Goed en niet goed door elkaar, verder zijn ze wel beetje gek met rijden de marokanen. Vooral het inhalen, pfff. Denk dat Geert pendaaltje bij laat maken onderweg voor mij(grapje he). Bij Tanger zien we Marjane en verwacht daar ook wel Maroc Telecom, moeten gelijk data hebben en telefoonkaart. Aardige mensen, 2 tablets en telefoon in orde maken klaar.
100 GB voor 9 euro, 1 maand geldig, telefoon 3 uur bellen en 1 GB is 4,50 euro ook 1 maand geldig. Is dus niet duur. Wij hebben geld uit de muur gehaald en 2000 dirham voor 180 euro gekregen. Niet verkeerd dus.

Gaan weer verder, eerst nog even broodje gekocht 2 dirham 16 cent hihi eten we in camper even op.
Gaan verder rijden langs kust, mooi en niet mooi. Maar vooral al die nieuwe indrukken, en wat zijn de mensen lief en behulpzaam. Nog even richting grot van Hercules gereden maar was erg druk en we waren zo moe dat we door gereden zijn om naar de camping te gaan. Asilah is onze eerste camping stop, gevonden camping Echrigui die nemen we is van NKC. Ja we waren al voorbereid op het feit dat we geen luxe campings aantreffen, nou vinden wij dat niet zo erg hoor. Plekken zijn prima, wij hebben gewoon een eigen tuintje heerlijk. Sanitair zeer zeer primitief, maar schoon. Kranen afgebroken maar ach we leven buiten en kunnen aan water komen. Warme douches dan wel weer. Ook weer aardige mensen, en moeten per nacht 80 dirham incl.stroom betalen.

Gaan lekker buiten de deur eten, zijn moe en geen zin om te koken. Geert had toen we aan kwamen een visrestaurant gezien en daar gaan we naar toe. Ja en wat toen gebeurde, wij kregen de kaart en daar zat ook een drank kaart in, echt met verbazing keken wij en de ober vertelde dat ze wel moeten ivm de vraag van de vakantiegangers. Dus heerlijk vissoep, sol en mix fish op stokjes besteld, en fles witte wijn natuurlijk.
Zalig gegeten en weinig geld, vissoep vol vis en lekker 30 dirham is 2,70 euro, fles wijn 160 dirham nog altijd goedkoper dan nederland. Afijn voor 400 dirham perfect gegeten.

Terug naar camper komen we op onze weg wat schapen tegen, lachen.
Nu heerlijk slapen, gaat lukken, heel stil en bijna geen verlichting.

Straks maak ik ander verslag van vandaag.

Groetjes Geert en Ineke.

Mooi verslag en herkenbaar. Wij zijn in het voorjaar voor de 3e keer naar Marokko geweest. Vooral de eerste keer is overweldigend, je komt in een totaal andere wereld. Veel plezier nog!!

Nel Boersma 2018-06-23 20:10:22

Mooi verslag, goed begin van jullie Marokkaanse avontuur. Geniet ervan.

Alex Karper 2018-06-23 20:23:51

Het is wel erg goedkoop daar. Je kan met een klein budget een eind komen.