Boedapest, deel 1

Hongarije, Boedapest

Dinsdag zijn we weg gegaan vanuit het Balatonmeer, met weemoed afscheid genomen. Wat een zalige mini camping en de omgeving net zo fijn. Rijden al vroeg weg om 9 uur, is 185 km rijden, wij rijden kleine wegen dus zijn wel aantal uren onderweg. Willen ook nog wat zien, de route is mooi. Komen weer door leuke dorpjes, opeens zien we gekleurde velden, geweldig. Alle soorten bloemen, klaprozenveld zo mooi. Natuurlijk ook even boodschappen doen. Dan gaan we de Donau over, heel oude spoorbrug ligt er nog, en ook nog in gebruik.
Uiteindelijk arriveren we in Boedapest om 14.30 uur, vinden de camping snel, camping Haller acsi 18 euro incl.stroom Tjakka. Is eigenlijk luxe cp plek, luifel uit,tafel stoelen naar buiten en zitten. Je krijgt hier overigens een prima infomapje, in nederlands, waar metro centrum plattegrond enzenz.prima. Douches warm, wasmachines,drogers. Wij vandaag relaxen en morgen naar Boedapest.

Heelheel warm geweest vannacht, pfff. Maar we zijn vroeg op, ontbijten en weg wezen het is dan 9.15 uur.
Lopen volgens tekening van camping naar metro, idd 10 minuten lopen. Gigantisch metrostation dus naar beneden en daar zijn allerlei winkeltjes. Ondanks dat we net ontbeten hebben, is de lucht van de vers gebakken broodjes wel erg lekker. We houden ons in, lopen met een strak gezicht dooršŸ¤£. Openbaar vervoer is voor 65+ gratis, leuk joh geen kaartjes kopen niets. 1 maal paspoort moeten laten zien. Giga roltrappen ook,5 haltes en ja hoor we staan echt midden in het centrum van Boedapest, wauw. Op zoek naar VVV, kaart halen, vlakbij uitgang metro vinden we hem. Maken een plan, besluiten vandaag aan de Boeda kant te blijven. Er zijn 2 kanten, de Boeda kant, en de Pest kant vandaar... ja juist. Donderdag relaxdag, vrijdag en zaterdag een 2 dg kaart voor de rode bus. Rijd langs alle highlights, je kan in en uitstappen waar je wil. Ideaal doen wij veel in grote steden.

Tja ik kan niet alles schrijven, dan ben ik morgen nog bezig. Prachtigprachtig, veel indruk heeft op ons gemaakt aan de kade vlakbij parlementsgebouw het gedenkteken met de bronzen schoenen. Op die plek zijn in 1944 veel mensen doodgeschoten. Komt binnen hoor, mooi gemaakt. Daar ligt ook een boot, met vlaggen halfstok en wat bloemen, daar is die boot gezonken vorige week, na een aanvaring. Vreselijk idéé, we bekijken het parlementsgebouw, gaan niet naar binnen. Overal beelden, ter nagedachtenis. Een muur vol kogelgaten, opgevuld met bronzen kogels op de gaten. Een monument achter het parlementsgebouw, daar lopen 2 militairen alleen maar rondjes omheen. Ook zien we paar mooie art nouveau gebouwen, nog meer mooie gebouwen. Ook een PC hoofdstraat hebben ze, alle chique modehuizen zitten daar, maar ook Breitling, Rolex enz. Kunnen dus concluderen dat er niet alleen armoe is. Hotel met de nieuwste Bentley voor de deur, stappen kids uit en worden door de portier begroet alsof ze haremajesteit zijn. Wat ben ik blij met ons campertje.

Komen ook nog leuke oude winkeltjes tegen, vinden wij leuk. Naaigarnituren winkeltje, van hout alles zo mooi. Had meter zwarte elastiek nodig, 60 cent tjakka doe maar ruig. Nieuwe BH is duurder hooršŸ¤£. Oud boekwinkeltje, heeft als uithangbord klein boekenkistje hangen, zo leuk. Helaas staat opera gebouw ingepakt, renovatie. Natuurlijk ook prachtige kerken, na dik 4 uur lopen willen we terug. Het is heel warm, we vinden het mooi. Moeten metro nog vinden, zijn nog niet thuis. Lekker broodje gegeten nog. Terug weg verloopt net zo voorspoedig als de heenweg, bij camper terug nu. Lekker stoeltje achterover en uitrusten, wat is het warm. Vanavond eten we op camping, is BBQ restaurantje. Hebben er prima gegeten, lekker buiten zitten. Wel inspuiten want er zijn heel veel muggen en andere insekten, zo jammer.

Dit was deel 1 van Boedapest, morgen gaan we dus weer en volgt deel 2.
Toch weer een heel verhaal, als je het niet leuk vind, afmelden.

Groetjes Geert en Ineke( On Tour).

Fijn om jullie weer te volgen. Budapest is een prachtige stad. Wat je zeker niet mag missn is de markthal!!!

folkertennel.op.pad 2019-06-13 16:47:26

Was aan het balatonmeer in 1985 voor de muur was gevallen , de Oost-Duitse mensen ontmoeten dan daar hun vrienden en konden dan westerse kranten lezen . Zij moesten alles uit hun auto laden en op de grond leggen voor controle , wat een tijd toen . Nu toch beter . Geniet ...

Herman wuyts 2019-06-13 17:16:19

Vind jullie verhalen nog altijd leuk om te lezen.

Beppoe 2019-06-13 18:02:37

Geweldig om te lezen

Ron de Jong 2019-06-14 08:30:56

Jullie gaan goed mooi daar ik mis de foto van hes vissers bastion pal naast het Hilton hotel maak ook niet uit geniet maar lekker wij doendat ook al een keer geslapen in het nieuwe huis de caravan staat weer in de stalling. gr Hans en Woutje