Sapanta cimitiri Vesel, Barsâna houten kloosters , Viseu de Sus

Roemenië, Vișeu de Sus

Tja wat een namen allemaal he, moet 3 x kijken voor ik het juist heb opgeschreven.

We zijn dus paar dagen op de geweldige camping Noroc geweest, nog heerlijk gewandeld in de omgeving en chillen. Alhoewel de nacht van donderdag op vrijdag niet echt rustig was. De honden van de buren hebben huisgehouden met hun geblaf, echt vreselijk was het bijna niet geslapen. Andere nachten niets gehoord, de camping eigenaar vond het vreselijk. Zijn vrouw was ook halve nacht op, hij wilde ook geen geld hebben van ons voor de overnachtingen. Maar zo zitten wij niet in elkaar, hij kan er niets aan doen. Hebben hem gedwongen het geld aan te nemen. Geweldige hardwerkende mensen. Vrijdagmorgen dus met pijn in ons hart vetrokken.

Gaan starten met de tour welke we hebben uitgezet, we starten in Sapanta het Cimitirul vesel. We rijden uiteraard weer de kleine wegen, en we genieten. Komen door kleine dorpjes, rijden door bossen en onderweg zien we van alles. Paard en wagen, ze vervoeren alles. Wordt druk aan de wegen gewerkt, soms ook vreselijk hoor. Echt hele stukken in de weg met gaten, zo opletten met rijden. Maar de mensen zijn zo aardig, zwaaien onderweg. Uiteindelijk komen we in Sapanta aan, grappig , beetje touristisch is het wel. Kraampjes waar ze van alles verkopen en eettentjes. Lopen naar de gekleurde begraafplaats kopen kaartje a 1 euro pp en lopen de begraafplaats op. Het is heel speciaal, alle graven hebben dus een gedenkteken( van hout). Op die gedenktekens staat van alles, maar bovenaan staat geschilderd wat het beroep was van de overleden persoon. Dat maakt het zo speciaal. Het is het totaal plaatje wat het zo speciaal maakt. Het gekleurde kerkje erbij, van binnen aan het renoveren. Geweldig om te zien, mocht je die kant op gaan, echt een aanrader.

We hebben honger en durven het aan een hamburger te eten, zin in lang geleden, let wel voor 5 lei is € 1,10🤣. Nou ja de honger was gestild zullen we maar zeggen, heb ze wel eens beter gehad. Terug naar camper en op naar de volgende stop. Tijd tikt door, we gaan naar het houten klooster. Onze lieve campingeigenaar wees ons hier op. Het ligt in Barsana, wilde ook nog naar Sighetu toe, staat een prachtig beeld van bronzen mensen ten nagedachtenis van het communisme. Helaas marktdag en we konden met geen mogelijkheid de camper kwijt. Soms is het een beperking, maar ja we zien weer vele andere dingen. Is een keuze.

De route is wederom toppie, we genieten beide. Uiteindelijk komen we bij het houten klooster aan in Barsana. Makkelijk de camper parkeren en we lopen stukje naar boven. Het klooster bestaat dus uit allemaal verschillende soorten houten kerken, heel speciaal en bijzonder om te zien. Kerkje met een begane grond en 1e verdieping prachtig. Heel speciaal om daar gratis rond te lopen. Helaas mocht je niet overal komen. Ook weer blij dat we hier geweest zijn. We hebben een CP plek uitgezocht in Viseu de Sus campercontact code 13677, bij historische spoorbaan. Wederom mooie route gereden, veel houten huizen met houten poorten. Maar wat was de weg slecht pfffff. Aangekomen op CP, camper neer gezet stonden met 4 stuks. Lopen even naar supermarket om eten te halen voor vanavond. Dorp wat verder weg geen zin in om naar toe te gaan. Lekker chillen, eten, afwassen. Wifi is er wel maar doet het niet, kan geen foto's overzetten. Schrijf wel vast verslag dit is het meeste werk. Morgen weer verder, via Borsa richting Suceava. Zien wel waar we eindigen, de route is lang en krist krast een beetje. Tot de volgende keer, overigens hoor ik wat hondengeblaf😅😅😣

Groetjes Geert en Ineke (On Tour).

Hele mooie reis denk ik

Beppie 2019-06-23 00:35:49

Ik ben Herman en woon in Andalusie , kan nu begrijpen dat vele Roemenen naar Spanje komen wonen en werken . Nu vele Roemenen zijn niet te vertrouwen wij hebben daar al mee te maken gehad . Het is alsof de tijd daar stilstaat .

wuytsherman570@gmail.com 2019-06-23 07:03:02

Ik volgde al eerder een reis van jullie en vond dat erg leuk. Twee jaar geleden deden wij een rondje Roemenië en we vonden het geweldig! Extra genieten dit keer dus en een feest van herkenning. En voor wat betreft de Roemenen ..... overal zijn slechte mensen en de slechte Roemenen zijn niet in Roemenië maar verblijven elders in Europa! Het is een geweldig vriendelijk vakantieland. Wij stonden trouwens ook op de camping bij ‘Het vrolijke kerkhof’ en aten daar heerlijke vis. Nog een mooie reis gewenst.