Safi

Marokko, Safi

Na een heerlijk nachtje slapen, lekker ontbijtje met verse jus gaan we op pad naar de stad.
Het is 3 km lopen, geen bus hier maar het is naar beneden lopen dus goed te doen.

Eenmaal beneden lopen we langs de haven, daar zit wel een muur omheen met witte spijlen, we kijken natuurlijk wat er te zien is en dat is niet best. De geur ook niet, de hokken die we zien en alle troep, pffff.
Grote haven is het, maar wij besluiten ons te richten op de medina en de pottenbakkerswijk.

Natuurlijk zwerven wij overal rond en gaan ook nog de Portugese synagoge bekijken voor 10 dirham p.p.
Het is niet groot maar wel indrukwekkend, wij houden hier van. Ook op het plein bij de medina staat een maussoleum, vroeger was dit de bewaarplaats voor geld van handelaren en keramiek. Dit vertelde een meneer ons, zo fijn dat Geert goed frans praat.

We lopen de medina in en kijken wederom onze ogen uit. Het valt hier wel op dat het niet echt armoede is, allemaal leuke kleine winkeltjes en je kan natuurlijk alles kopen.
Waar ik niet aan kan wennen, de vleeslucht en de kippenlucht, maar het hoort erbij.
Veel keramiek natuurlijk, heel veel kits keramiek ook , vreselijk.
Verzin het en je kan het wel kopen, we gaan weer de kleine straatjes door, de coiffeur heeft zijn gebruikte handdoeken al weer buiten hangen op een rekje.

We lopen door en gaan richting pottenbakkerswijk, leuk om te zien al die winkeltjes vol van Tajine,schalen, borden,kopjes verzin het maar. Er is een trap die de kleine wijk in gaat waar alles wordt gemaakt, gebakken, beschilderd. Al snel staat er een jongen bij ons die verteld en laat zien, eigenlijk wilde we dit niet maar goed we laten hem gaan omdat we dan toch meer zien dan dat je de straatjes doorloopt. Dit klopt ook, hij verteld neemt ons mee naar binnen, laat het proces zien hoe de klei gemaakt wordt en hoe de pottenbakker draait.
Dat allemaal in kleine hokjes hoor, ook in de straatjes de grote ovens voor hout en 1 centrale oven met gas.

Ook hebben wij gezien hoe in een klein hokje, waar net een tafel en 5 stoelen konden staan 5 mensen alléén maar aan het schilderen waren. Alles wat gebakken was ging daar naar toe, als je een foto wilde maken moest je 20 dirham betalen. Dat heb ik niet gedaan, tegen mijn principe in niet voor het geld.

Heel gaaf om alles te zien, er was ook in deze wijk een mausoleum, daar mochten we niet in. s een begraafplaats bij van moslims en men vroeg of we dit wilde respecteren. Natuurlijk doen wij dat, maar ik mocht wel foto's maken hihi( voor niets).

Uiteindelijk kwamen we bij laatste huisje en ja dat kon niet anders, heel gaaf om te zien alles een mooie grot winkel. Alles geschilderd en uitgestald echt prachtig. Je wil alles hebben, maar dat gaat niet. Wij wonen nu stuk kleiner dus geen ruimte, na veel onderhandelen wel een Tajine gekocht, groot om te koken in het wit blauw.
Heb thuis een bruine en al diverse keren iets gemaakt echt lekker, en de eigenaar van het grotwinkeltje heeft ook nog uitgelegd hoe we het moeten maken. Dus voor hen die wel eens bij ons eten, wees voorbereid wat je te eten krijgt de eerst komende keer. Haha grapje he, nee eigenlijk niet dus.

Uiteindelijk zijn we het zat en willen eten, gaan de medina uit en lopen ander gedeelte in.
Lekker even zitten, eten nu warm lekker makkelijk voor vanavond. Het was lekker salade, gestoofde groente, soort saus en mini lamsburgertjes met patat en ach voor dagje door de week.

Als we weg gaan lopen we nog klein stukje maar zijn moe, genoeg gelopen erg warm en willen even lekker rusten. Omdat het in de warmte niet te doen is zo helemaal naar boven lopen nemen we een taxi.
Gelukt hij brengt ons naar boven voor 8 dirham.

We zijn nog steeds alléén op de camping, prima.
Luifel uit en rusten, heerlijk. Nu dus verslag aan het maken en verder doen we niets meer.
Morgen gaan we via de kustweg verder naar Essaouira, zal ook weer leuke tocht worden. Iets langer ik geloof 124 kilometer, camping zou wat minder zijn maar we zien het wel.

Lieve groet Geert en Ineke.

Mooie foto s . een vraagje kun gas bij vullen in Marokko ?

George Thijssen 2018-07-12 20:43:49

Weer leuk om te lezen . Dit word een leuk vakantieboerderij 😃🤗

Joke 2018-07-12 22:32:25

Wij hebben in Essouira op de C.p gestaan onderaan de duinen , kan je zo een kamelentochtje doen en kan je van daaruit naar de stad lopen. Bewaakte C.p en vriendelijke jongens.

Rina 2018-07-12 22:34:04

Prachtig verslag. Geeft inspiratie en zin om te vertrekken. Ik heb in ieder geval dit reisverhaal gedeeld op mijn facebookgroep : camperroute inspiration. Veel van de medecamperaars gaan dit met plezier lezen. Succes nog verder met jullie reis. We volgen...

Walter 2018-07-13 14:23:04

Prachtige herbeleving, wij waren in het voorjaar in Marokko en ook in Safi. Ik denk met dezelfde jongen als gids, geen spijt van gehad. Hij vertelde veel over het procedé en natuurlijk eindig je in de winkel.....