Albanië, Mlini(Dubrovnik) en Seget(Trogir) Kroatië dus.

Kroatië, Seget Donji

De terugreis is ingezet, er gebeuren dus niet zo heel veel spannende dingen. We blijven uiteraard genieten van onze reis, maar het wordt anders. Ook het weer veranderd uiteraard, we hebben nu regen gehad onderweg, en hoe. Fijn voor de stof op de camper, fijn voor de afkoeling, wat hebben wij het warm gehad in Griekenland. Eigen schuld, weet je als je in juli en augustus daar verblijft, maar wat was het fijn. Tot laat buiten zitten en het nog warm hebben als je naar bed gaat. We gaan zeker terug naar Griekenland, maar, juist niet meer in hoogseizoen.

In Albanië hebben we op een geweldige camping gestaan bij Shkoder, camping Legjenda sc 45588. Deze camping is niet heel groot, maar opvallend door de art deco invloed. Diverse werken over de camping verdeeld, het restaurant met prachtige tuin, allemaal tafeltjes onder de bomen verdeeld, waar je voor heel weinig geld heerlijk kan eten. Geert heeft met de eigenaar gesproken, is een Italiaan( zoon van de eigenaar van een alcaholfabriek in Italië) helaas geen idee welke fabriek, is Geert vergeten te vragen😂. Zijn vrouw Albanese, artistiek stel, zijn kunstenaars en hebben alles zelf gemaakt, heel mooi, maar vooral sfeervol. Wij stonden onder kiwi struiken,vijgenbomen, de perenbomen en appelbomen stonden om ons heen. Wel paar peertjes meegenomen hoor, niet verder vertellen. Bij de vijgen konden we niet komen😎. Niet zelf gekookt dus, 2 avonden heerlijk gegeten daar, 1x 16 euro(incl wijn) en 1x 19 euro incl.wijn. wat een feest, maar ook de ambiance. Hebben ook gewandeld daar, stuk langs rivier, waren aan het vissen. De grote vissen sprongen boven water uit, je kon ze bijna pakken. Zijn wel teruggegaan, omdat het verder steeds stiller en vreemder werd, prikkeldraad op de muren, heel heel veel camera's overal, dit is dus in een nietszeggend buurtje he, vreemd publiek, en zigeuners in de buurt. Wegwezen dus, terug naar camping, chillen. Morgen verder en gaan dan met camper nog even door Shkoder en naar de Spar( juist, nog geen Lidl).

Volgende ochtend afscheid genomen en gaan naar de Spar, althans we komen daar aan. Zien aan de zijkant een tentenkamp, en ja hoor binnen enkele seconden komen de eerste zigeuners aan rennen en bedelen. Kloppen op de camper, hier gaan wij geen boodschappen doen, dus wegwezen.

We gaan verder, komen supermarkt met eigen eetgelegeheid tegen. Doen boodschappen en eten lekker ommeletje met koffie. Gaan weer verder, passeren Bar, Budva en de div.grensovergangen komen we goed door. Weer stempels erbij, opvallend dat er niemand in de camper heeft gekeken. Dat was 2 jaar geleden wel anders.

Het is een mooie route en we genieten volop, rijden langs een meer en hebben de keus met de pont over om af te steken, of hele meer om. Wij kiezen het pontje ,Tivat heet het hier. Is wel leuk met pontje over, met 10 minuten aan de overkant. Wij vervolgend de weg. Mooie kustroute, hebben we deze keer voor gekozen. Veel te zien, op het water, in de natuur, mooie bergen en rotsen. Komen in de buurt van Dubrovnik, zijn er 2 jaar geleden voor het laatst geweest. Slaan nu over, hebben camping 12 km voor Dubrovnik uitgekozen camping Kate (Mlini)sc 12784. Klein maar prima en zeker achteraan mooie ruime plekken. Hebben wasdag en schoonmaakdag gehad, zelf gekookt daar. Hadden niet veel zin om op pad te gaan. Weet niet hoe het bij jullie gaat als je richting huis gaat, bij ons ontstaan lijstjes(haha)lijst 1, wat moet GEERT doen o.a. aan camper😂en lijst 2 wat moet er gekocht worden cq vervangen. Natuurlijk dinsdagavond voetbal gekeken, hoera gewonnen.

We vertrekken bijtijds, hebben voor Trogir gekozen. Ooit 40 jaar geleden geweest, oud klein stadje, wel leuk om nog iets te bezoeken. We gaan uiteraard verder op de kustweg, behoorlijk wat regen, ziet er somber uit, overal.
Wat ons opvalt is, dat er heel heel veel campers nog de andere kant opgaan, ongelooflijk veel Duitsers, Fransen, naar ons idee weinig nederlanders, ze zijn er wel hoor maar veel minder dan wij hadden gedacht. Vaak behoren wij tot de kleinste campergroep, de Carthago's, Morelo's, en andere grote jongens vliegen je om de oren. Wat zijn wij gelukkig met ons campertje. En dan wat denk je wat, jaja , raad eens, goed geraden de Lidl. Uiteraard voorraad inslaan, op naar de camping. Hebben voor camping Seget gekozen, 2 km voorbij Trogir is een acsi camping, sc 28384(campercontact). Tja, vol, balen mogen op parkeerplaats staan, morgen weer plek. Dat doen we maar zijn het zat, mooi geweest. Eten op camping, duurder dan Griekenland en Albanië, wel lekker.

Volgende ochtend om 9 uur krijgen we goede plek, snel verkassen , met half uur alles geregeld en aan de koffie. Het sanitair hier is super schoon, altijd warm water, ruime douches dus top. Lekker naar strand geweest, gezwommen, chillen. Je kan met taxi boot naar Trogir, leuk dat gaan we morgen(zaterdag) doen. Verder rustig dagje dus.

Zaterdag, we gaan naar Trogir en lopen naar de taxiboot, ligt eral dus ook nog rennen. Dat valt niet mee hoor, pfff. Voor 20 kuna pp(2,60)vaar je over, klein kwartiertje varen,erg leuk alles vanaf het water te zien. Veel bootverhuurbedrijven, en echt nog heel druk. Wij zwalken door de oude stad, heel gaaf. Drinken koffie, maken foto's( lijken wel toeristen)gaan naar de markt. Echte toeristenmarkt, van alles wat, wel leuk altijd te zien. Heb wel grote streng verse knoflook gekocht, heerlijk. Het is mooi te zien hoe origineel veel dingen nog zijn, dan bedoel ik in de oude stad, de huizen,deuren,luiken,kerk, cathedraal moet je betalen dat doen we uit principe niet.
We gaan lunchen, en dan is het half 3 en willen we terug. Het is heel druk, ook bij en met de boten. Wij hebben het wel gezien, gaan naar de taxiboot. Om 16 uur weer op camping, lekker nog uurtje in zon zitten en verder niets. Rustige avond, morgen weer een dag.

Vandaag zondag, lekker alles op het gemakje. Zijn gaan wandelen langs de haventjes. Wezen kijken bij de grote haven, wat een boten liggen daar, mijn god. Ook verhuur hoor, drinken koffie aan de haven. Verder heerlijk relaxed alles. Geert gaat nu opruimen want morgen gaan we verder, richting Rijeka. Natuurlijk wel autorace gekeken, mooi van Max.

Toch weer een verhaal he(sorry Henri 😉).

Nu komt het moeilijkste, heb zoveel mooie foto's gemaakt, welke nemen we.

Groet Geert en Ineke On Tour

Ik blijf jullie verslagen met heel veel inspirerend plezier lezen.

Jons Smit 2019-09-22 17:49:06

Leuk verslag en mooie foto’s. We krijgen er zin als ik dit zo lees. Gezellig zo’n marktje met die lokale produkten zoals die strengen knoflook. Hier regent het op het moment, tikt gezellig op het camperdak. Lek is gedicht bij het luik, dus geen paraplu nodig in bed. Lieve groet!