Guadix

Spanje, Guadix

Guadix hoe kom je erop, Geert had ergens gelezen dat het een mooi oud grottendorp/stadje is met een mooi historisch centrum. Dus op lijstje gezet, zijn op de cp sc 54414 Parking Publico dicht bij centrum gaan staan. Is een stuk voor campers gereserveerd en er is een heel groot parkeerterrein waar op zaterdag markt is. CP was vol dus tja wat nu, stonden agenten dus Geert er naar toe. Mochten overal op terrein staan, was veilig want politie komt ook in de nacht langs. Stonden trouwens al heel wat campers, dus zijn achteraan gaan staan. Rustig is het er waren geen jongelui met muziek en auto’s, niets meer gedaan waren moe van dag reizen morgen (zondag)stad in.

Zondagmorgen natuurlijk eerst F1 kijken op bed, daarna nog even uurtje uitrusten dus laat uit bed, heerlijk. Kwam ook omdat er op de deur geklopt werd, bleek een zwerver niet opdringerig nee zegt Geert en hij was weg. Zo ging het ook bij de andere campers( gelukkig).

We hoorden al vroeg vanmorgen tromgeroffel en lawaai dus toen wij rond half twaalf op pad gingen liepen we richting prachtige muziek. Bleek een processie te zijn, zo’n mooi groot muziek korps met passende muziek. Waren op tijd om einde te zien en foto’s te maken heel indrukwekkend. Op de foto’s kun je ook zien hoe de dragers op/ aan elkaar vastzitten om het gigantische processie beeld voor te bewegen echt loeizwaar. Na afloop in kathedraal gekeken maar mochten niet verder.

Het toeristen info punt was open even een map gehaald van de stad, en kaartjes gekocht voor toeristentreintje🙈. Erg prettig omdat ik wat last met lopen heb met linkervoet. Was een superoplossing want hij ging helemaal naar boven naar het grottendorp, wij besloten niet met trein verder te gaan en rond te dwalen in oude dorp en dan langzaam naar beneden te gaan. Mooie vorm van taxi dus🤪💃🏻. Het is zeer indrukwekkend om daar rond te lopen, je zult op de foto’s zien dat het divers is hoe de grotwoningen eruit zien. Vervallen en er wordt nog in geleefd, modern voor hen met centjes. Er is van alles een kerk en een begraafplaats helaas dicht erg jammer. Wij hebben heerlijk rondgelopen en dwalen langzaam naar beneden. Volgen bordjes historisch centrum i love it, geweldig. Ook zien we bordje Parroquia de Santiago met het symbool van de pelgrimroute, gaan binnen kijken daar slapen de mensen die de route lopen heb maar geen foto’s binnen gemaakt. Verder echt oude oude straatjes met net zulke oude huizen.

Uiteindelijk veel foto’s verder zijn we beneden doodmoe het was warm, en storten ons op terras bij tapas bar erg gezellig en uitrusten nu. Drinken lekker sangria en bestellen wat hapjes hebben we verdient, eten we vanavond in camper een tonijnsalade hoppa.

De grottenwijk heet Barrio de Cuevas, als je meer wil weten google daar op en het komt goed, anders worden onze verhalen nog langer😜.

Maandag gaan we verder richting Cordoba op ons gemak, leuke route hopen we weer te rijden. Ook hopen we daar leuke fietstocht te maken op de ViaVerde, we gaan het zien. Tot volgende keer maar weer.

Groet Geert en Ineke.

Mooi daar hè gewoon jaloers ik zit nu dik verkouden te zijn in een storm regenachtig Friesland Brr verlang terug naar Spanje 👍🙋🏻‍♀️😎

Corry Booisma 2024-04-09 18:03:17

Bij ons ook bekend, toen wij er stonden steeg er op zondag ook een hete luchtballon op van de parkeerplaats. Altijd leuk als er ook nog een extra’tje is zoals een processie. Heerlijk genieten zo.

Paula Schuring 2024-04-09 19:25:44

Best jaloers, blijven mooie plekken om te bezoeken . Genieten👍

Carla 2024-04-09 19:53:58

Je geeft me inspiratie om ook daar naartoe te gaan met mijn camper .En weeral mooie fotos . Dank u. Doe zo verder .

Herman 2024-04-09 20:24:23

Lieve Vrienden wat genieten jullie toch heerlijk,en wat zijn die foto’s toch weer prachtig 👋😘

Annemieke en Bram 2024-04-10 00:44:20

Prachtig weer,geniet van al het moois en lekkers!

Ingrid 2024-04-10 14:44:20

Wat een mooie foto’s zijn dit weer ziet er allemaal heel mooi uit