Op weg naar de woestijn M'hamid

Marokko, M'Hamid El Ghizlane

Vandaag (donderdag) is een rustdag, nou ja rustdag zijn even wat wijzigingen aan het aanbrengen op fietsenrek. Ons reservewiel zit daarop, een grote zak met tafels en stoelen. Door de warmte en de niet altijd fijne wegen, heeft het wat te verduren. We gaan nu het reservewiel onder bed plaatsen, dus even alles reorganiseren. Dan heeft het achterop iets minder te lijden.

Het is warm vreselijk warm, rond de 42 graden, vannacht 35 graden pffff. De laatste nachten zijn vreselijk, maar we leven nog haha en leuk dat het is, hihi. We staan op een mooie camping Carrefour des Nomades, min punt sanitair op dit moment, 1 blok open 2 wc's en 2 douches maar hum..... Eigenaar is een belg, hij is druk bezig met de camping te renoveren, dat gaat prima hoor. Alléén zou ik sanitair eerst doen, maar goed. Verder ziet alles er gelikt uit, mooi zwembad dus lekker plonsje nemen , zeer behulpzame mannen die hier lopen. Hebben gisteravond in restaurant gegeten, waren de enige maar de mannen hebben een heerlijke en gezellige maaltijd klaar gemaakt. Lampen later aan, echt super romantisch hoor. En er was een biertje voor Geert, sinds 2 weken dat was lekker zeg. Mochten onze eigen rose mee nemen om bij eten te drinken.

Stonden met nog een nederlands stel met 3 grote kinderen, zijn net weggegaan. Voor het eerst sinds tijden dat we niet alléén stonden.

Gister zijn we dus uit Zagora vertrokken, was ook een zalige stek. Eigenaar kreeg schoonmaakbui, en heeft hele sanitairblok goed aangepakt, heerlijk schoon rook naar bleek. Kijk daar houd Oma van, het is zo dat op vele campings het sanitair redelijk is, niet modern of nieuw maar "kan er mee door". Maar het wordt niet schoongemaakt, dat is het punt.

In centrum even naar Maroc Telecom geweest, zeer behulpzaam. Kregen de tablet niet opgewaardeerd, wat bleek , de verkoper van het winkeltje had beltegoed verkocht ipv data. Hebben 3x gevraagd of het data was, maar goed na 3 pogingen is het over dus hup 50 dirham weg. Komen we wel overheen hoor, geld uitgeven is moeilijk hier. Gaan verder, hebben de drukte wel weer gehad.

Beginnen aan de tocht richting M'hamid, begin van de woestijn, is ook weer 1 weg daar naar toe. Prima te rijden, je komt weer van alles tegen zie de foto's. Eerste gedeelte is niet zoveel aan, saai dus. Aan de rivier een kudde dromedarissen, mensen die zwemmen en wassen. Helaas is de foto niet duidelijk, onderweg staat er een auto met wat mensen erom heen. Die mensen hadden net op de imperial boven op de auto 2 dode schapen getild, geloof het of niet, wij wisten niet wat we zagen. Foto snel genomen, niet echt duidelijk maar als je goed kijkt zie je rechts bovenop de vacht van een schaap. Perplex waren, zo gaat dat daar. Er zijn paar kleine dorpjes aan de route, ook weer lemenhuisjes en gewoon oude huisjes. Vreselijke armoede in deze streek, niet leuk om te zien, maar had het ook niet verwacht. Zelfs Tamegroute, armoe troef wat we ook niet verwacht hadden. Daar hebben we wel bij diverse winkeltjes inkopen gedaan, heerlijk voorraadje fruit, yogurt, water drinken enz. Ook heb ik 2 sjaals gekocht voor 20 dirham per stuk, man had geen tanden in zijn mond. Gewoon betaald niet gepingeld om minder te betalen pfffff. Sjaals zijn vooral belangrijk als we wel woestijn in gaan, met gids dus.

Tamegroute gaan we op terugweg nog langs, daar is de originele oude bibliotheek van de islam, willen we graag graag zien. Die is in een wijk waar je zonder gids niet in mag, originele wijk waar nog mensen wonen. Gaan we doen, toen wij boodschappen in het dorp hebben gedaan kwam iemand naar ons toe en heeft uitgelegd hoe het werkt. Nu naar camping toe, vinden het snel en zoeken plekje op. Dan zitten en water drinken en nog meer water.

We willen kijken of we vrijdag tourtje in woestijn kunnen doen, met een gids. Daarna gaan we via Tamegroute terug, hebben nog veel te zien en te doen. Dan wordt het ook beetje minder warm, pffff. Zometeen weer lekker zwemmen. Overigens de foto's met het mooie groene aardewerk is Tamegroute, schijnt het om bekend te staan.

Dit was het weer voor nu, morgen zien we verder.
Het is nu 14.30 uur, zitten binnen alles tegen elkaar open heerlijk windje en tafel ventilator aan.
Buitentemperatuur nu 46 graden, binnen 40 tralalalala.

Lieve groet Geert en Ineke.

Weer leuk om te lezen en mooie foto's , dat is genieten he?

Rina 2018-08-09 16:08:48

Weer een leuk verslag van jullie reis👍🏻.Wat een temperatuur overdag maar ook ‘nachts pffff.Hier nu regen heerlijk🌧buiten lekker afgekoeld maar in huis nog warm.Fijne dag nog groetjes van ons.

Ineke 2018-08-09 16:25:20

Geweldig wat jullie doen leuk verhaal weer en ga vooral zo door kijk alweer uit naar de volgende

Henny 2018-08-09 17:07:34

Heel mooi verslag. Ook heel spannend en avontuurlijk. Ik kijk uit naar de volgende en nu vooral sterkte met de hitte. Voorspoedige reis.

Nelly 2018-08-09 17:39:06

Wij maken ons druk om dieren leed. Verschrikkelijk toch?

Theo 2018-08-09 17:43:40

Wij zijn in 2014 ook naar M'hamid geweest. De rit er naar toe was apart maar M'hamid zelf viel ons tegen. In 2014 en ook dit jaar in Merzouga (Erg Chebbi) gestaan. Wij vonden het daar mooier, hebben daar een mooie rondrit met 4 wheeldrive en chauffeur in de Sahara gemaakt. Ik geniet overigens erg van jullie verslagen, net of we weer even terug zijn....