Balatonmeer, Balatongyörök

Hongarije, Balatongyörök

Daar ben ik weer, na 6 dagen stilte maar even updaten.
Vorige week dinsdag zijn wij vertrokken van camping Termal in Zalakaros, heerlijke thermenbaden.

Wij hebben een prachtige route binnen door gereden naar het noorden van het Balatonmeer, hebben kleine camping uitgekozen. Hij heet camping Carina in Balatongyörök, alles erop en eraan, schoon. Wasmachines voor €1,50 per keer. De zon en de wind drogen de was, heerlijk. Hebben een mooie plek, het is nog niet druk.

Het is een klein dorpje met 1 winkelstraatje, restaurantjes, ijsboer(met overheerlijk ijs)supermarktje.
Meer heb je ook niet nodig, uit eten is hier erg goedkoop. Dus er is weinig gekookt, vaak in de middag warm gegeten en dan avond wat makkelijks. Lui leven hoor. Hebben hier o.a. verse vis gegeten, ik forel, Geert snoekbaars. Was niet wat hij ervan verwacht had, de forel was goed. Iedere dag lekker ijsje in de avond gehaald.

Verder hebben we veel gefietst, naar Kesztheley11 km, net toen we aan kwamen en gingen lunchen begon het te stortregenen. Hebben wel droog kunnen eten. Behoorlijke wind, dus toen het droog werd zijn we terug gegaan. Hadden niets bij ons aan regenjassen. Gaan morgen terug, en maken dan ons tourtje af. De stad i , en naar het kasteel.

Natuurlijk hebben we ook weer onze huishouddag gehad, gaat ook door he.

We hebben onderweg ook een klein kerkje boven op de berg bezocht, Szent Mihaly-domp heel apart houten beelden. Pr achtig uitzicht over het Balatonmeer, is een heel verhaal 40 vissers zaten op een ijsschot zijn er 8 overleden , de overlevende hebben de kerk laten restaureren als dank.
Verder naar de stad Kesztheley, fiets neergezet en door centrum gelopen, mooie boulevard. Dan zien we allemaal oude Vespa's staan,prachtig. Was internationaal Vespa weekend, in Zanka hier verderop. Mooi hoor die oudjes.

Dan naar kasteel, prachtig prachtig. Doen geen rondleiding, is schoolreisjesdag, het zit vol overal van de jongelui. Daar hebben we geen zin in, gelukkig hebben we al vele kastelen van binnen gezien. Wel even het binnen gekeken in koffie bar hier, prachtig ingericht,klokken,beelden. Maar dan ook de gebaksvitrine helemaal geweldig.
Tuin doorgelopen en we gaan weer verder. Hebben heerlijk Goulash gegeten, jammie.

Verder wat rust gehad, en vandaag weer wezen fietsen, was heel warm vandaag.
Zijn naar Szigliget gefietst, is een park unesco, kasteel, abdij hoog op de berg . Wij hebben het niet gelopen, was echt te warm en geen wind. Was een heerlijke tocht, terug bij de camper en lekker relaxen. Verder vanavond alles klaar gemaakt voor ons vertrek morgen. Op naar Budapest, daar gaan we paar dagen rondlopen en fietsen.

Lieve groet Geert en Ineke (On Tour).

Was weer leuk om te lezen

Leen en Willy 2019-06-11 03:00:05

Leen en Willy 2019-06-11 03:01:34

Leen en Willy 2019-06-11 03:02:08

Was weer leuk om te lezen

Leen en Willy 2019-06-11 03:03:13

Leen en Willy 2019-06-11 03:04:14

Leen en Willy 2019-06-11 03:06:34

Leuk om jullie te volgen.

Beppie 2019-06-11 10:28:20

mooi die beelden de verhuis wagen is gelegen wat hebben wij veel troep we zijn wel getrokken maar het komt goed