Bork Havn, naar Ribe

Denemarken, Bork Havn

Zaterdag, uiteindelijk besloten om toch door te rijden naar Bork Havn. Is mooi natuurgebied en er is een Viking dorp. Na het ochtendritueel gaan we betalen en moeten ongeveer 40 km rijden naar onze nieuwe bestemming Bork Havn. Het is wonderschoon vol natuur dit gedeelte van Denemarken. Blij dat we deze route hebben gekozen. Bij de havn aangekomen zoektocht waar te betalen anders komen we er niet op. Uiteindelijk gelukt, niet druk hij staat niet in Campercontact maar aan de haven prima cp. Is ook een camping, maar wij vinden de havens leuk. Veel bedrijvigheid, paar tentjes voor koffie ijs en iets te eten. Lunchen in de camper en dan stappen we op onze fietsen. Ik had het al eerder vermeld maar Denemarken is een geweldig fietsland. Wij gaan even bij het Vikingdorp kijken, nou is 5 min.fietsen en hebben het snel gezien gaan niet naar binnen. Maak buiten wat foto’s en dat is mooi, we gaan verder fietsen door de prachtige natuur. Uiteraard weer wat mooie foto’s maken komen van alles tegen, bootjes maar ook op een dak een hele rits meeuwen wat die daar nou doen🤔. We fietsen naar Vaern Sande nieuw uitkijkpunt in 2021 geopend, best stuk fietsen. Ook nog grintweg niet echt prettig, komen onderweg kudde koeien tegen, zo grappig met zijn allen aan het hek staren ons aan, na de foto weer verder. Bij de uitkijktoren wil ik ook naar boven, maar al snel naar beneden niet mijn ding dat soort trappen, mijn maag slaat op hol. Maar Geert maakt foto’s en ik wacht braaf. Dan terug en we willen het stukje natuur reservaat in Tipperhuset, zijn we er eindelijk ook van dat rot grind om te fietsen🙈mogen we er niet in. Je mag er niet als wandelaar komen, maar ook niet als fietser. Dus zo braaf als we zijn doen we het ook niet. Misschien morgen even met camper kijken is wel speciaal stukje daar. Fietsen terug via de grintweg jaja, en nemen andere weg terug. Ook weer feest, klein weggetje slaan we in is boerenpad van zand, grrrr kilometer gelopen was kapot. Terug bij dorp lekker ijsje gehaald en even aan het water gezeten, heerlijke omgeving. Verder niets, hebben fish and chips gehaald glaasje wijn en nu chillen. Morgen dus verder, willen naar een natuurpark ongeveer 30 km zakken zouden elanden moeten zijn. Ben benieuwd wij zijn nooit zo gelukkig met dieren zien😂. Gaan even naar de zonsondergang kijken.🌚Helaas zonsondergang door wolk verstoord🫣.

Zondag, na een goede warme nacht voor ons doen vroeg op pad 10.15 uur al. Gaan toch niet naar Tipperhuset, alleen maar kiezel rijden beetje zonde voor camper😎. Gaan richting de zee, wij zijn erg onder de indruk van dit prachtige gedeelte van Denemarken. Net als het Oosten met zijn authentieke huisjes is dit kwa natuur geweldig. Op ons gemak genieten we, gaaf dat je op sommige stukken strand palen ziet en plateau in zee voor de zwemmers. Vandaag zondag, het is echt niet druk. We gaan verder om de vuurtoren te zien ook aan het strand van Blavand. Maar eerst komen we bij Vejers strand en tot onze verbazing kon je daar met auto strand op. Nou moest ik met name even slikken, na 2 avonturen dat we in zand vast zaten🙈. Maar Geert zegt geen probleem, dus we gaan. Het was geweldig om mee te maken, veel campers, caravans en auto’s wat een ervaring was dit heel gaaf. Hebben maar gelijk een stop voor de inwendige mens gemaakt.

Weer verder door het prachtige natuurpark, de elanden helaas moet je toch diep in park gaan lopen en dat lukt mij niet. Maar de natuur heeft veel goed gemaakt. Dan is de volgende stop Mennesket ved Havet net voor Esjberg. Is een monument van 4 grote witte beelden( mannen), gevonden en heel indrukwekkend om te zien. Lastig om foto’s te maken zonder mensen erop, maar gelukt, mooi te zien. We wilde naar Esjberg zijn door centrum gereden waar het doodstil was, ongelooflijk geen kip op de weg. Besluiten door te gaan naar Ribe, is niet zo ver. We besluiten om op een cp in centrum te staan P-Plads Syd sc8655 is niets dus gratis wel wc en vuil water lozen en openbare toilet. Laatste ben ik niet zo van, lekker eigen potje🙀. Erg druk ook smalle plekken, maar zonder geluk vaart niemand wel. Gaat net iemand weg, einde pad aan stukje groen, tjakka wij staan. Niet ons ding maar voor 1 nacht oke. 5 min.lopen naar centrum prima pijnstiller nemen en kijken hoe ver ik kom, stokken mee moet lukken. Nu lekker chillen, Geert even uiltje knappen😂. Straks gaan we lekker eten maken, iets met garnalen en knoflook😉.

Tja morgen Ribe, dan tot slot Rømø schiereiland. Ook bekend vanwege met je camper op het strand en mooie natuur. Schijnt mooie fietsroute te zijn van 31 km.we gaan het beleven. Misschien 2 of 3 dg daar verblijven, zaterdag willen we thuis zijn. Zondag kleinkids weer zien, die gaan dan ook op vakantie drukdruk.

Dit was het voor vandaag, fijne avond.

Lieve groet Geert en Ineke.

Leuk weer om te lezen zo gaan we ook beetje mee