Boedapest deel 2

Hongarije, Boedapest

Tja beter laat dan nooit lieve mensen. Zoals beloofd deel 2 van Boedapest.
Vanmorgen om 9.15 uur vertrokken, we waren gesloopt en wel om 19.15 uur terug bij camper. Tonng op de hielen, wat een geweldige dag, wat een stad. Voor wie nog twijfelt, niet doen, Boedapest moet je gezien hebben.

Wel eerlijk erbij zeggen, wij houden van geschiedenis, cultuur, hier natuurlijk veel gebeurd. Oorlog, opstand, bezettingen enz. Wij hebben vanmorgen tickets gekocht( 8700 huf is 27 euro grofweg)voor de rode touristenbus, voor 2 dagen onbeperkt in en uitstappen bij de highlights. En 2 kaarten voor een boot tocht over de Donau van een uur, vandaag niet gedaan, doen we morgen. Maar tussen door lopen wij veel, zie je toch weer andere dingen.

Vanmorgen gestart bij punt 1, en uitgestapt boven op de berg het Citadel. Prachtig uitzicht over Boedapest.
Staan ook veel beelden en monumenten ivm nagedachtenis aan velen, namen zijn me te moeilijk hoor. Dan nemen we weer bus en stappen uit bij de grote overdekte markthal, prachtig van buiten en van binnen. Alles is er te koop. Omdat wij veel reizen, zien we ook veel van dit soort markten. Dus gaaf om te zien, niet spectaculair. Gebouw is werkelijk prachtig buitenkant. Broodje gegeten, en we gaan lopen. Mooie gebouwen, monumenten, wij kijken veel omhoog en als je dan de details ziet van sommige gebouwen, top.

Komen onderweg ook bij museum, gaat natuurlijk over de oorlog, wij gaan niet naar binnen maar er staan reuze beelden ter nagedachtenis aan de oorlog. Indrukwekkend, wederom.

Dan lopen we verder willen naar de Synagoge, moet geweldig zijn en ook weer een hele geschiedenis van de joden. Deze Synagoge is de grootste van Europa, hebben hem gevonden en toch klein beetje pech ook. Onze eigen schul, is vrijdag kwart over 3 als we er zijn. Kopen ticket, gaan naar binnen en wachten op onze gids. Wat blijkt alles gaat om 16 uur dicht ivm Sabbat, nooit aangedacht. Synagoge prachtig prachtig, het verhaal indrukwekkend. De holocaust is een ding hoor. De verhalen erover pfff vreselijk, het leven is ook niet alleen maar leuk. Ook het monument aan de kade met de schoenen wordt nog genoemd. Weten jullie nog.
Kijken buiten bij wat graven, een muur met soort gedenktekens, geen bloemen maar men legt steentjes bij de graven. Vooral geen bloemen, er staat een gekleurd gedenkteken ter nagedachtenis. Er staat een prachtige boom geheel van roestvrijstaal ter nagedachtenis. De blaadjes ook van roestvrijstaal kun je daar bij een speciaal winkel kopen, op dat blaadje kun je een naam van iemand laten graveren die daar is vermoord. Of naar de kampen zijn gebracht. Dat wordt aan de takken vast geklonken, zo indrukwekkend ook. Kortom, helaas hebben wij het museum niet kunnen bezoeken dus. Maar het was een pittig uurtje met de verhalen.

Daarna lekker wat gedronken, water veel water zo warm. Toen weer een rondje met de bus gedaan. En dan op weg naar huis, gaat perfect het openbaar vervoer hier. Hebben op de camping gegeten, weer even wat sociale contacten onderhouden. Heel lief onze kleinzoon 14 jaar, schreef net ik mis jullie zo. Wij hun ook, maar schat we zijn pas 4 weken weg, komen in oktober weer thuis😢.

Morgen nog 1 dag weer actie, naar het beelden plein, met de boot en natuurlijk het kasteel en de mooie gebouwen daarom heen. Dus deel 3 morgen.

Voor nu moet ik foto's gaan kiezen, oeps. Trusten.

Geert en Ineke (On Tour)

Een hele mooie en interessante stad om te bezoeken

Beppie 2019-06-15 00:49:03

De caravan staat in de stalling. en nu wonen we er dus eindelijk Wat een kleuren pracht van Lei steendak tot en met het lekere hapje.

Hans en Woutje 2019-06-15 20:30:01

Leuk weer hoor zijn er ooit ook eens geweest heel lang gelden ik blijf volgen