Reisdag Msoura(Stenen)Merja Zerga naar Moulay Bousselham

Marokko, Moulay-Bousselham

Na een paar heerlijke dagen in Asilah gaan we weer verder, de to do list is groot.
De ongelooflijke indrukken blijven, na afscheid te hebben genomen en betaald natuurlijk gaan we verder.

Op naar het volgende avontuur, we gaan stukje het binnenland in naar M'soura.

Msoura of Mzoura is de archeologische vindplaats van een steencirkel in het noorden van Marokko. Het ligt 25 kilometer ten zuiden van Asilah en bestaat uit 167 monolieten die een grafheuvel met een diameter van 55 meter omringen. Een van de mololieten, bekend als El Uted (de aanwijzer) is meer dan 6 meter hoog.
Volgens de legenden zou het de tombe zijn van de mythologische reus Antaios. In 2009 werd er een geasfalteerde weg van Asilah naar de vindplaats aangelegd. Deze weg verkeert echter in slechte staat en is bij nat weer niet goed te berijden.

Wij hebben de R417 gereden, binnen doorweg anders kom je er niet.
Wederom ogen te kort, alle dagen echt 7 dg per week wordt er gewerkt. Ook hier, dan is het werk klaar en lopen overal mensen in groepjes die van het werk vooral in de kassen terug komen, op weg naar huis. Sommige worden met busjes gehaald, sommige met paard en wagen. Allemaal zwaaien en roepen Amigo amigo.

Wij hebben de vreselijke weg gevonden die ons naar de stenenkring moet brengen.
Niets teveel is erover geschreven, gaten, slijtage, smal, kuilen, maar gelukkig is het droog. Wat zijn wij verwend met de wegen en infrastructuur. Wat ben ik vreselijk trots en blij met mijn liefde, rustig en beheerst rijd hij onze camper naar boven. Af en toe aan de kant voor een tractor, ondertussen ook om ons heen kijken wat er allemaal te zien is.

Deze bezichtiging staat ook in de NKC camperroute 50 dg Marokko, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel mensen dit ook rijden. Het is pittig vanwege de slechte weg, verder niet.
Boven gekomen klein dorp, kindertjes die zwaaien, had lollies meegenomen om uit te delen.
Oude man staat een heel verhaal af te steken, houd hek dicht dus kunnen niet naar de stenen.
Willen verder lopen en hij gebaard ,wachten. Dan begint een nieuw avontuur, hij komt terug met een man die eruit ziet als een hippie uit de jaren 80. Nog sterker, ja het is een hippie, al wat oudere man denk rond 70 jaar wit haar witte baard bijzonder aardig. Heeft in de jaren 80 o.a. in Amsterdam bij hippies gewoond. Hoe verzin je het he, echt einde vd wereld bijna. Deze man is in 1985 naar Marokko gegaan, vrouw en kinderen gekregen, nu ook opa en leeft en doet alles voor de bevolking van het dorp. Hij wil niet aan morgen denken en leeft vandaag. Hij verteld dat de man 10 dirham p.p. wil voor toegang. Is niet officieel maar voor de communie, prima.
Aboumeriam Digby zo heet hij geeft ons een bijzondere rondleiding, er zouden op de midden cirkel nog demonen aanwezig zijn. Dat is niets voor mij, dus snel doorlopen wel mooi om te zien. Wij houden er wel van, in Schotland ook bezocht. Uiteindelijk hebben we alles gezien, nog tijd staan praten, wou ons voor de thee uitnodigen maar iederéén was naar markt dus geen thee. Maar na vele mooie verhalen zegt hij kijk maar op mijn FB pagina, dus nieuwe vriend erbij.

Ja dan die zelfde weg terug, rustig aan en ook weer gelukt.
Niet naar Lixus ook nog opgravingen maar die komen we nog meer tegen, dus lekker naar camping in Moulay Bousselham. Het is wederom een genot om alles om je heen te beleven.
Markten langs weg waar je Tajines kan kopen, groente en fruit. En natuurlijk armoe, met de nodige vreselijke hutten. Camping gevonden, aardige man ook weer, ook hier voor 80 dirham(7,50) incl.electra overnachten.
Het is ook weer een prachtige camping, aan de lagune Merja Zerga gelegen heel mooi. Maar het sanitair pfffff wij gebruiken de camper wel. Hurktoiletten, douches ook maar nee niet mijn ding. Echt jammer want camping vol bomen en orleanders en prachtige locatie. Als je camping uitloopt een leuk klein vissershaventje met markt, heel gaaf om te zien. Hygiëne, hoe bedoel je?

s'Avonds naar boulevard gelopen om wat te eten, oh ja voetbal Marocco tegen Spanje wat een gegil maar wat gezellig. Tussen de voetballiefhebbers hebben we gegeten, zonder wijn ook hier. Lekker gegrild vlees deze ronde met salade. Daarna terug camping zijn best moe, en staan beneden aan lagune dorp boven dus trap van 89 treden iedere keer lopen.

Voor onze mede camperaars, het is echt de moeite waard mocht je in Marokko zijn om deze tour te doen.

Dit was het weer voor deze dag.

Groet Geert en Ineke.

Wat een indrukken. Kan mij zo voorstellen dat jullie zoveel zien en indrukken moeten verwerken dat tonen de foto’s wel. Ik word er zelfs een beetje verdrietig van, zoveel armoede. Gelukkig een laatste foto van een prachtige mimosa, denk ik.

Meriam 2018-06-27 18:19:29

Prachtige foto’s. Mooie tocht hoor.