Mazagón

Spanje, Moguer

Eigenlijk zou ik vandaag geen verslag maken, maar we hebben echt weer een ouderwets leuke dag gehad, veel gezien en veel gelopen. Dus ik dacht gauw verslag maken voor ik alles vergeet, haha.

Met pijn in ons hart afscheid genomen van het prachtige park Doñana, denk dat we nog wel terug komen. Hebben besloten plaatsje Hinojos te laten liggen, rijden door naar El Rocio.

El Rocio is bekend om zijn zandstraten en om zijn speciale processie in mei. Het schijnt dat men dan van over de hele wereld komt, is een week lang, alle pelgrims vinden dit de moeite waard om te komen. Er zijn hele groepen pelgrims die dan met paard en wagen komen bijv.

Afijn wij zijn heerlijk door dat grote nationale park gereden, richting El Rocia, ook door het gebied wat 2 jaar geleden is afgebrand. Zonde maar het krabbelt langzaam weer op. De prachtige olijfbomen, grillig als ze zijn niet heel groot, maar wel vol met olijven. De pluk zal binnenkort wel beginnen. Hoop er nog iets van mee te krijgen, we naderen El Rocio en ik ben gelijk blij, ziet er zo leuk uit. Witte lage huisjes, en juist zandstraten en wegen. Prachtig natuurgebied ligt eraan, soort moerasgebied, vol met paarden wauw. Fotoooo. We hebben de camper geparkeerd en gaan lopen, druk druk druk dat wel. Maar zo gezellig, al die paarden, dat moeras prachtig hoor. Dan hoor je trommel geroffel en zingen, er staan giga veel bussen, blijkt om de pelgrims te vervoeren. Want ook nu loopt men rond, met muziek en vaandels en speciale stokken. Ook deze pelgrims komen overal vandaan om de kerk te bezoeken, ze zingen samen en steken in de speciale kapel hun gekochte speciale kaarsen aan. Is een traditie op zich, men koop lange kaarsen 50 eurocent per stuk. Je gaat naar de kapel, houd je kaarsen tegen het beeld aan wat daar staat. We hebben opgezocht wie het is, de maagd van El Rocio. Dan ga je naar de andere deur en je weet niet wat je ziet, iederéén steekt zijn kaars aan en plaatst hem ergens. Zie de foto's. Wij struinen een groot gedeelte van het dorp door, heerlijk. Bij de lage huisjes allemaal palen met balken om je paard aan vast te zetten. Paarden kun je huren daar, echt ouderwets zoals het al eeuwen gaat.

Ook zien we bij diverse panden, mooie binnenplaatsen, en veel kamers. Er staat dan Hermandad, geen idee. We vragen het aan iemand daar, helaas is de taal een ding. Wij zoeken het terug bij de camper gelijk op, het zijn onderkomens waar de pelgrims en het broederschap kunnen slapen als ze in El Rocio zijn. Ziet er prachtig uit, zou het wel mee willen maken die ene week in mei. We zien winkeltjes met de spaanse jurken, voor kinderen de kleine Spaanse dansschoentjes, leuk te zien. We hebben al koffie gedronken, en na uurtje gaan we ergens tapas eten. Dan lopen we langzaam terug naar camper, lopen al 3 uur rond is warm en mooi geweest.

Rijden weer weg en gaan richting Huelva om ergens op een CP te staan, bij de boten van Columbus. Mooie route, maar het park is over en maakt plaats voor industrie. Mijn god wat een gebied, raffinaderijen, olieopslag enz.
We hebben de cp gevonden, heel groot parkeerterrein, er is helemaal niemand. Dat gaan we niet doen, willen niet alleen staan in middle of ........besluiten 15 km terug te gaan, Camping Mazagon, juist te Mazagon. Ondertussen 17 uur dus mooie tijd, beetje moe zijn we wel.

En dan jaja overkomt ons voor de eerste keer iets, we rijden de camper vast in het zand. Geert baalt als een stekker, maar ook, het is niet anders, Naar de receptie, paar minuten later 6 man en hulpmiddelen, foto's natuurlijk maken hihi. Uiteindelijk 4 pogingen en we zijn weer los, wat een gedoe. Krijgen mooi plekje, en ze komen nog even een picknick tafel bij ons zetten. We bedanken ze vriendelijk, en installeren de camper. In dit geval stroom erop want morgen verder, en met de picknick tafel voor de deur hoeven we niet alles uit te pakken. Zitten aan zee, dus even wandeling naar zee. Naar beneden geen probleem, maar naar boven hihi. Maar eerst natuurlijk even drankje drinken aan strand. Dan naar boven klimmen, nog steeds warm, en we zijn moe.

Gaan lekker eten, nu 22.00 uur, verslag afmaken en morgen gezond weer op. Dan gaan we kijken wat we doen, ws laten we stadje Huelva liggen en gaan door naar Muelle del Tinto. Dit is een industrieel erfgoed van de oude spoorlijn in zee, interessant.

Heel verhaal weer, leuk om te schrijven.
Groetjes Geert en Ineke.

Weer een geweldig verslag. Het plezier spat er vanaf, ondanks de pech van het vast komen te zitten in het zand. Interessant ook met de zandstraten in el Rocio. Het verhaal van de pelgrims kende ik, maar het beeld van de zwarte madonna heb ik nog nooit tezien. Je maakt echt prachtige foto’s. Bedankt maar weer.

Joke Stam 2018-09-16 23:06:16

Geweldig weer 👍🏻

Henny 2018-09-17 08:53:25

Lekker ingegraven ag dat hoort bij de trip ook wel weer een ervaring gt Hansen Woutje