Van Bulgarije naar Griekenland

Griekenland, Δήμος Θάσου

Na heerlijke dg in Obzor aan zee, gaan we verder. Griekenland komt steeds dichterbij, we rijden door het binnenland en zo zien we weer veel natuurschoon, voor hen die route willen weten stukje kustweg kan niet anders E87, dan bij Burgas gaan we de 79 op richting Elhovo. Het is merendeel goed te rijden met prachtige stukken natuur, rivierbedding, moeras leuke oude dorpjes.

Doen natuurlijk even boodschappen onderweg en gaan dan naar camping Alexandrovo te Haskova sc 48017.
Schrikken, Roma dorpje je wil het niet zien, toch maar even kijken bij camping. Deur dicht, muur erom heen, pff als hij maar open is, campings en cp dun bedeeld, willen niet wild staan durven we niet aan. Geert klopt op deur en daar wordt gelukkig opengedaan, kom erin. Joko is japanse en haar engelse man runnen de camping. Ziet er geweldig uit, alles erop en eraan, staan waar je wilt. Houten vlonder met relax stoelen, hangmatten, zitjes en wij zochten plekje tussen lavendel waar we eigen zitje met licht hadden, helemaal top. Incl.stroom warmwater douche €18. Tot laat buiten gezeten, veel muziekhinder in de nacht, denk bij de roma's vandaan. Toen wij s'morgens weggingen, waren ze weer druk met muziek. Joko vertelde dat ze ook slecht hadden geslapen door de muziek. Maar goed, daar gaan we richting Griekenland, joehoe. Ook hadden we weer een weg die blank stond, rivier liep over, zo langzamerhand iedere vakantie wel zoiets ervaren.

We maken ons laatse Bulgaarse geld op aan diesel, in Griekenland hebben we gelukkig weer de euro. Al dat omrekenen hihi. Richting Kordzali weg e85, dan recht naar beneden de grens naar Komotini. Ook nu weer prachtige natuur, wegen goed te doen. Prachtige rivier beddingen en authentieke dorpjes, gaaf. De grensovergang ging wat sneller dan Bulgarije, geen file kwamen aan en gelijk aan beurt, paspoort zien niet binnen nagekeken, niet in camper geweest,geen auto papieren zien. Gewoon binnen minuut door, joehoe we zijn in Griekenland, rijden door prachtige bergen, wat kleine tunneltjes en stoppen op een P plek om te lunchen.

Wij hebben camping Natura te Abdera uitgezocht sc 69035, ligt in natuurgebied,aan zee, mooie lagune.
Na de prachtige route, door bergen, dorpjes en de lagune komen we bij camping aan, druk het is zaterdag. Ook hier vakantie en weekend. Er is plek genoeg en we instaleren ons wederom. Mooi uitzicht richting lagune, andere kant de zee. Als we klaar zijn gaan we de zee opzoeken, nou lachen hoor. Ten eerste was het water vies warm, echt niet lekker en je moest zeker 300 meter lopen voor je tot je middel in het water staat. Perfect strand en zee voor de kleine kinderen. Die waren er volop. Toch 3 dg geweest, ons prima vermaakt. Ook hebben we nig gefietst langs de zee, heel goed te doen en erg leuk al die activiteiten te zien. Restaurant op camping prima, kregen van Bulgaarse buren specialiteit aangeboden, heerlijk beetje filodeeg met ei en kaas. We besluiten om morgen toch naar Thassos te gaan, wel,niet, hebben op internet gekeken, zijn 5 campings. De weg is goed te rijden en de boot is niet duur, dus niets houd ons tegen. Stond al op lijstje toen we nog met vliegtuig gingen. Vrienden van ons komen er dus webhadden al foto's gezien. Mooi groen eiland, spannend hoor.

Vandaag(23 juli)gaan we verder, we besluiten nog even naar een klooster uit de 14e eeuw te gaan wat hier 15 km vandaan ligt op een klein eilandje. Is een brug gemaakt voor voetgangers. Geweldig om te zien, 2 delen is het en niet zo lang geleden gerenoveerd. Het heet klooster Agios Nikolaos, bij Porto Lagos. Moeite waard om te kijken als je er bent.

We waren vroeg, moeten 100 km rijden naar Keromoti. Hoofdzakelijk hoofdweg gereden, laatste stuk binnendoor. Ja hoor daar ligt Thassos, de haven, we rijden de haven in, boot ligt er moeten nog kaartje kopen. Opschieten zegt die man, jezus wat een toestand zeg, maar leuk en spannend. Boot op, klep dicht en varen, over half uur op Thassos. Voor 34 euro camper en 2 personen, enkele reis goedkoper dan naar Texel.
Als we aankomen gaan we naar een acsi camping Golden Beach, Skala Panagia, prima en gelijk aan zee. Wij zijn blij dat we deze stap hebben genomen, prima te rijden,prima camping 24 euro all in. Eerste gedeelte 15 km vanaf boot prachtig, het is een natuureiland. Wij gaan hem rondrijden 130 km, 5 campings. Kijken wel hoelang we blijven, 2 weken,3 weken, wie weet. Voor nu fijne avond.

Groet Geert en Ineke (On Tour)

Geniet van jullie verslagen. In 2012 ook op Thassos geweest. Mooi eiland en heerlijk eten!

Nel Boersma 2019-07-23 21:25:40

Bedankt dat we mee kunnen genieten.voor jullie een fijn verblijf

Beppie 2019-07-23 23:46:10

Heel veel plezier in creece

Paula Schuring 2019-07-24 08:30:18

Ha ha dat was een kort berichtje, zat natuurlijk aan een verkeerd gedeelte en floep weg was het. In ieder geval een avontuurlijke heenreis en veel mooie dingen gezien. Die schildpad ligt vast niet in de soep maar wandelt lekker verder. Hier in NL tropische zonder dat verkoelende windje. Geniet lekker verder en wij reizen rustig mee.

Paula Schuring 2019-07-24 08:35:03

Wow weer zo'n mooi verslag en foto's. Geweldig.

Jons Smit 2019-07-24 08:51:34

Nou, hier ben ik! Weer een volger er bij. Ben benieuwd naar jullie verdere avonturen. Geniet van het mooie Griekenland. Groetjes Petra.